BMW 3-Serie: Motorprobleem BMW 316i E46

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1895CC

Mijn ouders hebben problemen met hun auto, een BMW 316i E46 uit 1999, we zitten met de handen in het haar!
Ook een voorgeschiedenis om het verhaal compleet en duidelijk te krijgen:

Begin 2004: Aankoop BMW 316i E46, km-stand 163.000
Auto loopt perfect, géén problemen.

Zomer 2005: Koppelingsprobleem, km-stand 180.000
Fout van mijn vader, caravan en auto met de koppeling op z'n plaats houden, op een helling. Is allemaal hersteld.

Winter 2005: Motorprobleem, km-stand 190.000
Waterpomp loopt vast, gevolg is dat multiriem ervanaf loopt, de motor warm loopt, en de motor dus defect is. Gevolg: nieuwe (2e-hands) cilinderkop, koppakking etc. etc. Auto loopt niet meer zo goed als ooit daarvoor, motor schokt wanneer deze koud is, en hij 'tikt'. Lampje van 'motorstoring' brand continu, wanneer dat uitgezet wordt bij de garage, gaat het binnen no-time weer aan.

Zomer 2006: Motorprobleem, km-stand 198.000
Ouders met auto en caravan op vakantie naar Zuid-Frankrijk. Op een gegeven moment begint hij een vreselijke herrie te maken. Wat blijkt: 2 slangen van de motor richting uitlaat, zijn kapotgesmolten!
Auto wordt bij de lokale BMW-dealer gemaakt. Bij het vervangen van de onderste buis (linkerpijl) breekt een stuk van het spruitstuk af bij de bouten. Gevolg: nieuw spruitstuk! Op het einde van al het gekloot is de auto weer gemaakt, dat buis-slang-buis-onderdeel (linkerpijl), en de slang bij de andere pijl, zijn vervangen. Hij is weer gemaakt, de vakantie wordt vervolgt.

04-02-2007: Motorprobleem, km-stand 206.000
Slangen wederom kapot gesmolten. Ik maak een ritje naar mijn vriendin in Limburg, op de terugweg, die zo'n 130 km bedraagt, rijd ik stevig door (snelheden tot 170 km/h). Vlak bij ons huis een ontzettende herrie, ik kom thuis, blijken wederom die slangen gesmolten te zijn. Met de auto naar de dealer (Bert Story) gereden, chef werkplaats heeft er naar gekeken, snapt er niets van. Hij heeft echter pas ergens na de carnaval tijd. Geen optie dus.
Dan naar de lokale garage gereden, waar hij altijd in onderhoud is.
Deze heeft de twee onderdelen weer besteld, en gemonteerd. We beseffen ons dat het een kwestie van tijd is voor het weer stuk is, maar we weten het ook even niet. Kosten voor deze auto zijn inmiddels al aardig opgelopen in totaal, en m'n ouders worden er gek van.
Ik rijd naar huis toe, kom thuis en kijk onder de motorkap. Blijkt één van de slangen alweer naar z'n grootje te zijn. Dat zie je op de foto hierboven. De rechterpijl wijst het aan. Heb zeer rustig gereden, niet meer dan 2500 toeren gemaakt!
De garage denkt nu dat er een verstopping in het uitlaatsysteem (wellicht katalysator) is. Echter de auto rijdt gewoon behoorlijk, hij is niet langzamer dan anders!

Wij zitten met de handen in het haar, wát kan het probleem zijn???

gwhpeters

Geplaatst door gwhpeters (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

27 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

distrie butie riem staat verkeerd
daardoor ontstekingniet op juiste moment tov zuiger
uitlaatgassen worden tydens verbranding in uitlaat geloost en veroorzaken daar oververhitting met gevolg je weet t
ook het motorstoring ind lampje is hiervan het gevolg
tevens loopt hij hierdoor niet meer als voorheen
spreek uit ervaring
mvg jerry

gwhpeters (0), 17 jaar geleden

Kijk dat is een heel mooi antwoord. Iets waar ik wat aan heb! Die riem hebben ze er destijds opnieuw op gelegd, dus die zou dan verkeerd kunnen liggen!?

Is hier nog wat mee te bereiken t.o.v. die autogarage waar dat dan fout is gegaan? Wij komen daar niet meer overigens...

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

kan je proberen maar denk de groete de mazzel en vlieg maar op
maar je weet t nooit
laat eerst even checken door eigen gar als je hier goed mee omgaat
kosten zullen bij goede rep snel vergeten zijn als alles t wer goed doet.
jerry

gwhpeters (0), 17 jaar geleden

Ik zat meer te denken aan het gerecht, als blijkt dat door toedoen van de eerste garage wij in totaal 1500 euro onkosten hebben gehad. Kan wel eens wat leraren van mij benaderen, als het allemaal zo blijkt te zijn met de distributieriem etc.

Jij denkt dat hij dus een tandje verkeerd erop is gelegd of zo? En stel dat deze nu goed wordt gelegd, zou dit de problemen oplossen?

Wat voor probleem heb jij dan gehad, jerry?

Groet, Rob

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

heb zelf eens door haast en niet goed nacontroleren heetlopend motor gehad
geluk was alleen dat klant de auto nog niet had opgehaald omdat ik zelf merkte dat ie niet goed draaide
kon t dus oplossen
sinds die tijd kunnen ze alles doen op hun wenk brouwen lopen springen huppelen schreeuwen de trap afspringen dreigen van t dak af te springen enz enz maar ik sleutel rustig aan en controleer alles goed
maar even goed ook ik ben mens en dus maak ik ook......
jerry

gwhpeters (0), 17 jaar geleden

Alleen loopt de motor bij ons niet warm natuurlijk? Is dat niet raar?

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

je uitlaat wordt toch te heet andrs smelt t niet
dat bedoelde ik dus bij mij ook
uitlaat werd zelfs rood

gwhpeters (0), 17 jaar geleden

bekijk anders deze foto eens :

http://members.home.nl/h.peters1/001.jpg

deze had ik hier ook geplaatst, maar zie ik nergens terug!

De 2 pijlen wijzen de punten aan waar het doorgesmolten was!

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

wie heeft die rubber slang er op gezet????

gwhpeters (0), 17 jaar geleden

Zijn beide originele BMW onderdelen. Die buis van het spruitstuk af, met dat stukje rubber in het midden, is origineel BMW. Was in Frankrijk ook al zo erop gezet...

Maar die slangen zijn door de lokale garage erop gezet...

Hoezo?

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

volgens mij zijn dit orig. compleet stalen buizen om dater hete uitl gassen door heen gaan

gwhpeters (0), 17 jaar geleden

Ja dat leek ons ook! Maar dit was voor alle ellende al zo, en toen de officiele BMW-dealer het in Frankrijk bestelde, kregen we ook deze onderdelen. Nu de lokale dealer het bestelde tevens weer deze onderdelen. Zitten ook stikkertjes op van BMW...

Dus dat zit wel goed lijkt mij!

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

deze motor heeft vlgns mij een distr ketting en geen riem.
blijf toch denken dat hier de oorzaak ligt
niet op tijd

gwhpeters (0), 17 jaar geleden

Heb net de garage aan de lijn gehad, en ik ga de auto morgen daar heen brengen.
Ik heb ze voorgelegd dat het wellicht met de distributieketting te maken kan hebben, en dit zullen ze gaan bekijken. Hij vertelde me dat hij telkens als storing 'klopsensor' gaf. Dat zou er mee te maken kunnen hebben natuurlijk!

Toch is het waarschijnlijk dat er nog ergens een verstopping in het uitlaatsysteem zit, hoe kan anders zó snel de slang er vanaf smelten, in een ritje van 4 km, waarbij niet meer dan 2500 toeren werden gemaakt!?!

De ketting ligt natuurlijk al 1 jaar verkeerd, en andere keren duurde het respectievelijk 4 en 3 maanden voordat de slang doorsmolt!

Ik houd jullie op de hoogte!

gwhpeters (0), 17 jaar geleden

Wat is eigenlijk de functie van dat zwarte 'potje' waar de slang naar toe gaat?

gwhpeters (0), 17 jaar geleden

Auto is terug. Ze hebben de nokkenas opnieuw gesteld, en ik moet zeggen, de auto loopt een stuk beter. Het storingslampje van de motor bleef lang uit, maar dat brandt inmiddels weer. Dus snel weer langs de garage om te kijken wat voor foutmelding hij nu geeft.

Waarschijnlijk weer klopsensor...

Afwachten dus..

vegito (0), 17 jaar geleden

die slang hoort daar want ik heb die slang ook.. het is voor je uitlaat gassen. Maar dat klephuis ding waar die slang naar toe gaat is ziet er niet echt fris uit misschien dat dat ding kapot is... moet wel even kwijt..dat je motor gedeelte echt smeerig uit ziet. (sorry maar het ziet er echt verwaarloost uit.) Trouwens hoe wil je nokkenas stellen.. hij regelt automatisch.

gwhpeters (0), 17 jaar geleden

Die smerigheid is gekomen toen de motor heet is gelopen (zie verhaaltje), en de koelvloeistofslang kapot ging. Overal dus koelvloeistof op gekomen.

Het volgende is gedaan:

Timing nokkenas afstellen
Klopsensor doormeten
EGR Slang vernieuwd
Storing uitlezen en wissen

Maar de storing is nu weer terug dus...

vegito (0), 17 jaar geleden

hmmm.. hebben ze wel toen ontlucht.. want koelvloeistofslang gaat niet zomaar stuk er moet dan wel een serieus druk erop gekomen zijn..

gwhpeters (0), 17 jaar geleden

Ze hebben toen de hele cilinderkop vervangen, met alle toeters en bellen.

vegito (0), 17 jaar geleden

vind het echt sneu voor je.. bedoel van z'n auto hoef je eigenlijk niet zulke problemen te verwachten. helemaal niet dat je de cilinder kop enzo moet vervangen. Denk zelf om de kosten te besparen dat je deze auto verkoopt. en een degelijke andere auto koopt anders blijf je maar vervangen wat je uiteindelijk echter veel gaat kosten. mijn auto E46 318i 1998 moet woensdag naar binnen voor diff rubbers.. hij loopt hier te bonken bij schakelen. Heb een ''goeie bmw dealer gouda '' (vriend die daar werkt) opgebelt en hij wist gelijk al wat het was. alhoewel niks met deze topic te maken heeft, iedereen heeft wel onderhoud aan hun auto maar als je vergelijkt met die van jou is dat wel even buiten de normale onderhoud. Jullie hebben gewoon slecht te troffen met die auto lijkt alsof hij om de 10.000 km iets kapot gaat en dan kan je al spreken van een auto die je niet kan vertrouwen.

gwhpeters (0), 17 jaar geleden

Het gedoe is eigenlijk door toedoen van m'n ouders zelf begonnen. De waterpomp liep vast, als ze toen direct gestopt waren was er niets aan de hand. Maar m'n vader had veel gedronken (kwamen van een feestje af) en m'n moeder heeft de ballen verstand van auto's. Toen er flink wat rook onder de motorkap vandaan kwam, bedachten ze toch maar te stoppen, maar was het leed al geschied.
Sindsdien veel problemen gehad...

Wat betreft de koppeling enzo, óok de schuld van m'n vader...

Ik heb er ook met ze over gesproken of ze die auto niet beter de deur kunnen wijzen, en (desnoods) een E36 316i uit 1998 kopen, met weinig op de teller. Of een andere E46, maar daar zal snel geld bij moeten worden gelegd. De onze is echt budget, op de LM velgen en 6-CD Wisselaar na, zit er werkelijk niets op...

En nu zit er al zó veel geld in, pas 4 nieuwe banden erop, pas APK gekeurd, deze reparaties allemaal. Dat geld zou je dan feitelijk als sneeuw voor de zon zien verdwijnen.

We hopen dat we nu niet nog veel meer pech gaan krijgen, en deze auto nog zo'n 3 jaar kunnen rijden. Dan zit de afschrijving toch wat lekkerder natuurlijk...

vegito (0), 17 jaar geleden

ja ik begrijp je helemaal.. als het mijn auto zou zijn dan zou ik het naar een goeie dealer laten brengen en alleen na laten checken echt. een auto verkopen is moeilijker dan één kopen. Zie vaak E46 te koop maar niet allemaal worden verkocht als warme broodjes omdat de meeste verkopen hun autos als ze problemen hebben. ik zal eens vertellen wat wij aantroffen toen wij onze auto 5 maanden geleden kochte. Vorige eigennaar heeft de auto zo slecht onderhouden dat er overal lekkage's waren in de motor.. als je auto 1 dag reed en volgende dag was hij bijna 1 liter motor olie verloren. ik en me vader met een raadsel vanwaar het kwam. Dus wij onder scherming openen voor de grap.. ik schrok me rot toen die dag kreeg bijna hart aanval. De hele onderkant zal voll met olie en alles was nat tot aan de koppeling toe wij eerst alles schoon gespoten. Rijden volgende dag plas olie op de grond!. ik kijken onder en ja hoor hele carterpan volledig nat en langs krukas en airco en stuurhuis weet ik veel allemaal. dit zijn we toen paar weekjes meegereden, vervolgens dacht me vader misschien hebben die gasten iets los gemaakt en niet goed vast gemaakt ofzo.. wij kijken klepdeksel en ja hoor 2 belangrijke bouten compleet doorgedraait. daar langs kwam de olie. draad tappen wisten we toen niet aangezien het een speciale bouten waren was dat geen optie. dus me vader heeft een home made bout erin gepropt.. dag daarna een stuk minder olie maar toch behoorlijk lekkage. om het verhaal kort te houden opgegeven moment dachten we we gaan even kijken met draait motor en vanwaar het lekt.. En Toen zagen wij het grote lekkage filterhuis pakking en rubbers waren compleet verhard. Toen we dat samen met me vader gefixt hadden was alles droog en lijkt de motor net als nieuw. Onderhoud is en blijft altijd een groot aandacht punt, ik met me vader hebben bijna 5 maanden straight aan de auto gewerkt om hem weer origineel in en goed werkt staat te brengen.

Mijn punt is nu dat je zoveel geld uitgegeven hebt en denk dat je ingestoken geld niet terug krijgt bij het verkopen. Het kan zijn dat er iets kleins kapot is wat ik jou aanraad is om een serieus afspraak te maken met een goeie dealer dus niet waar je al geweest bent maar een andere, en daar na laten kijken. kan best begrijpen dat je moe van wordt maar de dealer kan jou ouders auto fixen daar kan een andere garage niet aan tippen aangezien dat hun geen originele onderdelen en apperatuur beschikken.

Het komt bij mij ook vaak voor dat als er een probleem is en die verholpen is al snel het volgende komt maar dat hoort erbij ik wil jou absoluut niet aanraden om die auto te verkopen. Als hij éénmaal gemaakt is dan weet ik zeker dat hij als een trein gaat rijden, vooral met die nieuwe koppeling.

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

maar de dealer kan jou ouders auto fixen daar kan een andere garage niet aan tippen aangezien dat hun geen originele onderdelen en apperatuur beschikken.

vegito ga nou niet schoppen tegen de universeel
jullie komen hier wel om raad vragen aan de uni en dan vervolgens trap je ze op hun ziel
als t er op aan komt dan zijn wij beter goedkoper kunnen meer voor mider en zijn beter betrouwbaar

beschikken ook over apparatuur
en vervolgens trap je ons de grond in
er zijn eerder topics om deze reden afgesloten.
iklaat echter niemand op deze hele site welke medewerker aan welke topic dan ook de mensen vertrappen.
wij hebben elkaar nodig en kunnen kennis en ideeen uitwisselen evenals ervaring
dus let op wat je schrijft.
van mij mag jealles denken
maar laat de mensen die advies en hulp bieden in hun waarde
niet elk idee is e juiste oplossing
maar kan dit voor een ander wel zijn met een gelijk lijkend probleem
mvg jerry

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

moderator mag dit nu eens gewoon met een eigen topic naam voor iedereen zicht baar worden gepubliceerd
ik ben ook niet altijd aardig,maar ik trap iemand niet de grond in nadat ik zijn advies heb ontvangen
mvg jerry
zet m maar onder cars en motors meld

gwhpeters (0), 17 jaar geleden

Officiele dealer ben ik gelijk naar toe gereden, maar als ik dan hoor dat hij ná de carnaval pas tijd heeft (dat was 2 weken terug dat ik dat hoorde), dan zakt mijn broek daar van af. Tevens is het arbeidsloon daar €90 per uur, heb ik gelezen (of is dat niet zo?).

Bij de universele garage waar wij nu 'klant' zijn, worden we uitstekend geholpen, en die hebben zeker professionele apparatuur. Niet voor niets staan daar in de garage ook al de 1-serie, de 5-serie (E60), Porsches etc. etc. voor onderhoud!

gwhpeters (0), 17 jaar geleden

En natuurlijk is het wel zo dat je noooit weet of het einde der problemen al in zicht is, maar ik denk dat het per saldo meer gaat kosten als je deze auto nu voor een niet zo hoge prijs verkoopt (een basic 316i met geen lekker klinkende motor, wat deukjes, en 205.000 km op de teller brengt niet meer dan 7 mille op), en dan een andere voor te veel koopt.

De tijd zal het ons leren, in elk geval bedankt voor de tips!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.