320d E46 `2000
Ik begin de laatste tijd steeds meer een diesel lucht te ruiken wanneer ik even stil sta. Dealer zegt dat de voorste kathalysator lekt, ook merk ik dat de motor bij het afslaan nog een keer 'omslaat'. Volgens mij kunnen beide symptomenveroorzaakt worden door versleten motorsteunen toch?
Wat zijn ongeveer de kosten van nieuwe motorsteunen en de voorste katalysator (flexibel deel?)?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is het flexibel deel trouwens apart te vervangen of moet er echt een hele nieuwe kat onder?
[url=http://bmwfans.info/original/E46/Lim/320...][img]http://bmwfans.info/original/images/1320...[/img][/url]
als dit `m is , moet het geheel vervangen worden (nr.1, voorpijp +kat)
Ik las er altijd een nieuw flexibel stuk tussen, dit rendeert wel.
Jos.
Bedankt voor de snelle reactie jongens!
Dus ik heb twee mogelijkheden, of een hele katalysator aanschaffen. De dealer rekent hier zo'n 400,- zonder motage voor of ergens een los flexibel deel regelen en die eronder lassen?
Ik neem aan dat het vervangen van alleen het flixibel deel een stuk goedkoper is, en wat mij betreft de voorkeur heeft gezien de kat zelf nog goed is.
@ Jos-nr
Waar haal ik een los flixibeld deel, hoeveel tijd kost het om alleen dat deel te vervangen en, natuurlijk, wat zou zoiets moeten kosten.
Zie foto
[url=http://img182.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img182.imageshack.us/img182/5386/...[/img][/url]
16 jaar
kijk bijvoorbeeld eens op : http://www.garagemagazijn.nl/
Goeie tip Hans, ik zet hem meteen bij me bookmarks!
Enig idee wat de diameter moet zijn?
16 jaar
Geen idee, maar ik zal kijken of ik dat ergens kan vinden.
ben zo terug.................
Maar als ik die flexibele delen bekijk op die site en dat vergelijk met mijn foto dan is die van mijn foto een stuk kleiner (minder lang).
Heeft er iemand ervaring met een bepaald met of type waarvan men weet dat het past?
16 jaar
Op alle afbeeldingen zie ik boutjes waarmee de kat aan het flex deel vast zit.
Kan dat los van elkaar en dan alleen de voorpijp met flex deel kopen?
de diameter van de pijp heb ik niet kunnen vinden
mvg,
Hans.
Als ik het goed begrepen heb dan is het één geheel met de kat. Die foto van mij, dat is de gehele voorpijp met de voorste katalysator, daar zitten alleen boutjes waarmee je hem aan het spruitstuk kan vast maken en aan de achterste katalysator. Die foto van jou, daar is nummer 1 het voorste deel (Eerste kat en het flexibele deel) nummer 2 is de achterste kat. Wil ik dus alleen het flexibel deel vervangen dan moet het er naar mijn idee uitgeslepen worden en een nieuw stuk ertussen gelast worden. De grote vraag is echter, pas zo'n universeel flexibel stuk wel...
16 jaar
Dit is een betere foto van de voorste katalysator:
[url=http://imageshack.us][img]http://img299.imageshack.us/img299/7682/...[/img][/url]
Dit is de achterste katalysator:
[url=http://imageshack.us][img]http://img411.imageshack.us/img411/6170/...[/img][/url]
16 jaar
Ik zou zeggen: meet hem op en ga morgen bellen voor een flexibel deel.
Dan naar een lasbedrijf of garage die het er voor je in wil lassen.
Het moet wel goed gebeuren, want als de delen ten opzichte van elkaar verdraaien, past het nooit meer.
Ik weet echter niet of je dan veel goedkoper uit bent.
De kat nieuw kost 287,= bruto/ex.
mvg,
Hans.
Denk je dat het lassen zoveel zal kosten dan?
Nog even terugkomend op de oorzaak van het lek raken van de voorste kat; ik heb hier gelezen dat dit veroorzaakt kan worden door slechte motorsteunen. Klopt dit? Zijn de motorsteunen bij een e46 erg lastig te vervangen cq. kost een garage dit erg veel tijd? Het onderdeel zelf is maar 50,- per kant namelijk.
16 jaar
ik ga morgen de motor steunen van mijn 525 tds vervangen, ik krik mijn motorblok op nadat ik de rubbers heb los gemaakt dan ze vervangen en vastmaken.
de kosten van mijn motorsteunen waren 46 per kant.
succes
16 jaar
Maar hoe kom je dan onder je auto? heb je een brug o.i.d.?
16 jaar
IK denk dat ik er maar een flexibel deel tussen ga lassen. Ik weet echter niet welke diameter ik moet hebben.
16 jaar
[quote=boccaccio]IK denk dat ik er maar een flexibel deel tussen ga lassen. Ik weet echter niet welke diameter ik moet hebben.[/quote]
De diameter kan je toch opmeten als je de pijp er onderuit hebt?
mvg,
Hans.
Dat klopt. Alleen heb ik niet de beschikking over een brug, dus wil ik eerst de diameter weten, het onderdeel aanschaffen en dan een brug huren en de boel omzetten. Mijn schoonvader die vroeger lassers is geweest zal het dan voor me lassen.
16 jaar
Ik heb ook geen brug maar ik krik eerst de auto een stukje op en zet hem op blokken en dan krik ik het blok omhoog beetje prutsen maar zo lukt het best.
16 jaar
Klopt het dat de voorste katalysator van de M47 en de M47TU hetzelfde zijn?
16 jaar
Nee, is een ander nummer. Voor de M47Tu zijn er zelfs 2: 1 voor handbak, de ander voor automaat.
Bron: http://www.realoem.com/bmw/select.do
Je hebt gelijk, ik heb een voor kat gevonden voor een 320d / 318d. Volgens mij is de motor van een 318d ook een M47 toch?
En in het ergste geval.. zou een voorkat van een M47TU passen op een M47?
16 jaar
Ooh, ik zie het al, er zijn in totaal 2 verschillende producten.
18 31 7 786 347
18 32 7 789 040
18 31 7 786 347 wordt in de M47 zowel hand als automaat gebruikt en in de M47TU alleen in de automaat.
18 32 7 789 040 wordt in de M47 en de M47TU alleen in de handgeschakelde gebruikt en is een upgrade t.o.v. de 18 31 7 786 347
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar