BMW 3-Serie: Na starten hard metaalachtig geluid

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 318i

Na het starten van motor hoor je 2 minuten een hard metaalachtig schurend (als een slechte wasmachine) geluid en daarna verdwijnt het alsof het uitgezet wordt. Komt daarna pas terug bij starten met koude motor? Lijkt me een lager, maar waarvan?

Antwan318i

Geplaatst door Antwan318i (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

startmotor die blijft hangen

Bas_petiet (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik denk dat het aan de hydraulische klepstoters ligt, omdat als de motor koud is de stoters nog niet helemaal gevult zijn met olie, en dit veroorzaakt een metaal achtig geluid. Weet je zeker dat je er genoeg olie in hebt zitten en de juiste olie (dit is van groot belang)

Antwan318i (0), 14 jaar geleden

Zal olie controleren, zit standaard 10W-40 zou volgens de kleine bovag garage, waar ik hem laat onderhouden, geen probleem moeten zijn (en hij had het ook nog nagevraagd bij een bmw specialist).
Startmotor zou ook nog eens kunnen want het komt wel uit die hoek (linksvoor voor het blok). Motor start wel gelijk en zonder problemen. Rijdt verder ook prima na allerlei problemen met luchtmassameter, slangen en kleppen.

Bas_petiet (0) PRO, 14 jaar geleden

Dan heb je het bij warmstarten ook als het de startmotor is

Antwan318i (0), 14 jaar geleden

Zal dat nog eens controleren (warmstarten).

Bas_petiet (0) PRO, 14 jaar geleden

Lijkt me zeer verstandig voor een goede diagnose:)

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

hoeft helemaal niet [quote=Bas_petiet]Dan heb je het bij warmstarten ook als het de startmotor is[/quote]

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Heb er al een aantal gezien die bij de koude start alleen problemen vertonen,dus dan praat ik over de startmotor waarvan de bendix blijft hangen..

Als het dit probleem is,zou ik het snel verhelpen voor het dalijk ook de starterskrans omzeep helpt..en dan kost het een aantal euri meer..

Maar 2 minuten ? dan leeft de starter helemaal niet lang meer.

Antwan318i (0), 14 jaar geleden

Ok, ik heb vanmorgen nog eens goed geluisterd en gekeken, en volgens mij is het de "pomp" (rond zwart plastic behuizing) die met een rubberen slang naar het motorblok loopt, zit links voor het motorblok naast de ventilator. Je kunt dat ding namelijk voelen trillen totdat het geluid stopt. Geluid is als een elektrische motor die erg slecht loopt. Geluid begint pas een seconde na het starten van de motor en stopt dus binnen de 2 a 3 minuten daarna. Is dat de vacuumpomp?
Als extra info: als je de motor daarna stopt en weer start komt het geluid niet terug.


Edit: na wat onderzoek lijkt het mij dat het de luchtpomp is, zijn al een aantal posts op dit forum daarover. Maar nog niet duidelijk is of ik daarmee ongestraft mee door kan rijden. Niet dat ik dat wil, want door het lawaai van dit kleine pompje hoor je de motor bijna niet meer :-)

Antwan318i (0), 14 jaar geleden

Iemand een idee of ik er voorlopig mee door kan rijden, of is het een must do repair?

ex-monteur (0) PRO, 14 jaar geleden

heej antwan, missch heb ik een antwoord uit compleet andere hoek. Het zou goed kunnen dat het geluid wordt veroorzaakt door de ABS-pomp. Wij hebben in ons taxibedrijf bijna 60 mercedessen e-klasse en maak het regelmatig mee met die wagens dat ze idd vlak na t starten gaan loeien en pas een tijdje later stoppen. Als het stopt en je zet m uit en je start overnieuw doet ie t niet. Weet bij die mercedessen 100% zeker dat dat het geluid veroorzaakt. Echter weet ik niet te vertellen waarom.
Meest logische verklaring lijkt mij dat dat systeem schijnbaar iets op druk moet pompen en dat er dan ergens een lek moet zitten ofzo, waardoor die pomp zo hard moet werken.
Moet wel erbij vermelden dat het ABS-systeem (onderdeel van het ESP-systeem) bij mercedes erg uitgebreid is. BAS (rem-assisten),ABS, ESP en hold functie worden allemaal door dat zelfde systeem geregeld.
Ik weet dus niet in hoeverre jou wagen over ESP, ABS e.d. beschikt en of de auto's dus te vergelijken zijn wat dit betreft, maar vond het het vermelden waard aangezien ik het geluid en de symtonen herken.

Driver21 (0), 14 jaar geleden

hallo antwan ...als die ronde pomp geluid maakt is die waarschijnlijk door de helft gescheurd kijk maar is ...
die helften zitten geklemd maar de bevestiging gaat meestal kapot en dan hoor je geluid van fluiten en geklapper...

als de pomp nog doet moet je um gewoon weer vast maken

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.