E46-bj.2000-330D Touring-220.000KM
Sinds een paar dagen gaat het oliepeil lampje na een paar seconden aan als ik de auto start. Het lampje dooft zichzelf ook weer na een paar seconden. Ik heb vanochtend het peil gecontroleerd (na 500m rijden) en de peilstok was kurkdroog... Maar even niets bijgevuld. Daarna 20km gereden naar mijn werk en weer gecheckt, het peil was toen prima, 2 mm onder de max waarde, zoals gebruikelijk, de auto verbruikt sinds ik hem heb praktisch geen olie.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Obstructie ergens? Of is dit normaal gedrag?
groetjes,
Jerome Michot
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je moet de olie peilen als ie koud is. de auto moet ook vlak staan.olie byvullen tot byna het bovenste streepje.hoe lang geleden oliefilter ververst? succes.
UPDATE:
Ik heb de volgende dag de olie gepeild voor dat ik gereden heb. Het niveau was goed. Ik had me verkeken op het feit dat na een heel kort stuk rijden er nogal wat olie nog op zn retour is. Goede les.
Probleem is echter onveranderd, het olielampje kleurt af en toe geel/oranje (sorry, kleurenblind...), vlak na het starten van de auto, tijdens het wegrijden.
De olie is 13.000km voor het laatst vervangen, aldus de boordcomputer. Toen was de auto nog niet in mijn bezit.
Ik dacht even aan een verkeerd contact bij de oliepeil sensor, maar dat zou het niet kunnen zijn, want het lampje gaat enkel branden vlak na het starten en bij het wegrijden. 10 seconden later is de lamp uit en blijft deze tijdens de rit ook uit.
Ik ben benieuwd of er nog iemand ideen heeft, bedankt tot dusver, geweldig forum dit!
17 jaar
Ik weet niet hoe en waar het oliefilter bij deze motor gemonteerd is, maar het lijkt erop dat het oliefilter geen terugslagklep heeft en dan leegloopt. Dit zou zowel het branden van het olielampje na het starten verklaren (oliefilter moet eerst gevuld worden voor er oliedruk is) en het varierende oliepeil (olie in het filter of niet). Sjaak
hallo jerome,
ik dacht ook dat t de sensor niet kon zijn! dikke pech want na vervanging geen problemen meer en ik had dezelfde problemen als jou. sterkte
gr barry
17 jaar
zit er geen verkeerde(te dikke) olie in
tydens draaien zal het peil nooit onder het minimum komen
Kan toch best wel de sensor of stekker zijn, zie ik wel vaker bij BMW.
Laatste keer contacten van stekker nagezien en toen was het prob weg.
Oiram
De auto krijgt deze week een beurtje. Olie, oliefilter en olie sensor worden vervangen. Ik houd jullie op de hoogte!
gr
jerome
17 jaar
[quote=r301hess]De auto krijgt deze week een beurtje. Olie, oliefilter en olie sensor worden vervangen. Ik houd jullie op de hoogte!
gr
jerome[/quote]
en Jerome was het de olie sensor? ziet er namelijk naar uit dat ik hetzelfde had. Wat koste de sensor?
17 jaar
Sorry, verbouwingsstress, de auto is nog niet naar de garage geweest. Ik beloof een antwoord te plaatsen. Ondertussen ben ik overigens wel van overtuigd dat het op zich niets ernstigs kan zijn, gezien de regelmaat van het verschijnsel en het feit dat er geen enkel ander negatief signaal is.
gr
jerome
17 jaar
Beurt gehad, olie ververst, oliefilter ook, probleem is er nog. Ik had graag iets anders gemeld...
Dus: oliesensor of oliepomp, hoogstwaarschijnlijk oliesensor, maar daar kom ik de komende tijd niet meer aan toe
gr
jerome
17 jaar
100% je olieniveau sensor!! ik heb er zeker wel 50 van vervangen bij de dealer, dit was echt een bmw kwaal op de eerste modellen.. deze vervangen en nooit geen problemen mee gehad..
het is nooit de oliepomp, deze gaan nooit stuk, en dan zou hij rood branden + motor schade, en de turbo had je al lang weg kunnen gooien!!!! ha ha
Dank je, heel geruststellend! Voor het goeie zou ik hem moeten vervangen, maar er zit net nieuwe olie in. Ik begrijp dat de olie er natuurlijk uit loopt als je hem vervangt... Wellicht laat ik het bij de volgende olie beurt doen.
Groetjes,
Jerome
17 jaar
Beter laat dan nooit, maar nu dan toch de bevestiging. De auto is uitgelezen en de sensor is inderdaad defect. Op zichzelf geen groot probleem, maar toch link, de sensor zou een eventueel olietekort niet detecteren. Dus ga ik hem bij de volgende olie verversronde uitwisselen. Bij BMW kost ie 120 Euro zeiden ze, dus ik ga op interent zoeken.
groetjes,
jerome
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar