close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: Olie sludge 328i e36

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.8

2 weken terug checkte ik de olie, en zag ik onder de dop dat er olie sludge aanwezig was..
(een beetje een gele substantie, geen hele kloten maar het was wel zeer duidelijk aanwezig)

Ik had er geen lekker gevoel bij en heb dan ook een week later de olie ververst
incl nieuw olie filter (castrol 5w30 Edge).

Ik ben aandig op de hoogte van hoe het kan verschijnen.. (korte ritten, lekke koppaking)

Alleen het vreemde ik rij ongeveer 80KM per dag. 2x40km en in de weekenden een paar korte stukjes
ik denk dan ook dat het niet kan liggen aan de korte stukken (genoeg momenten dat de olie warm is lijkt me)

Ik heb de Motorolie alleen bij het vervangen niet geflushed, had ik dat persee moeten doen?, ik neem aan
dat het toch ookwel verminderd bij vervangen van olie?

De auto gebruikt voor zover ik weet ook geen koelwater, of hij moet een paar druppels verliezen, de
boardcomputer heeft nog niet gemeld dat er te weinig water in zit bijvoorbeeld.

Jullie een idee wat het zou kunnen zijn? , moet ik van het ergste uit gaan of ?

Geplaatst door

Mark Jonker (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als het alleen op de dop zit is het niet zo erg. Vaak worden deze motoren met kunststof kleppendeksel onder dat deksel niet warm genoeg. Als je niet regelmatig de motor op temperatuur rijd (Ook 40 km kan onvoldoende zijn) kun je condens vorming krijgen onder het deksel en zo een sludge in het deksel krijgen. Veel moderne motor hebben hier ook last van. Je zou het deksel er eens af kunnen halen en kijken hoeveel eronder zit.
Hoe was de olie die eruit kwam?

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Of hoelang zat de olie er al in ?

Zou me verder geen zorgen erover maken..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Bedankt voor de snelle reacties.

De olie der uit kwam was zover ik het kan inschatten wel oke (zwart natuurlijk, maar geen rare kleuren, of drap)

Hoelang de olie er in zat weet ik eigenlijk niet. Ik ben bang iets telang, iig meer dan 25000KM (maar de vraag is hoeveel meer) Ik schat totaal 35000km geleden.

Is het aan te raden een heel stuk te planken? met telkens paar keer goed doorhalen in toeren?

Kvind het zo maf alle mensen waarvan ik weet dat ze korte stukjes rijden hebben het blijkbaar nooit,
dat is dan toch vreemd?, elke boodschappen auto zou het toch moeten hebben dan?

Mark Jonker 0

14 jaar

Ligt gewoon aan het type motor. Doordat je kleppendeksel van kunststof is blijft ie langer wat koeler waardoor je condens vorming kunt krijgen, zeker nu met dit vochtige weer. Je hoeft niet te planken maar een tijd stevig doorrijden in bv de 4e versnelling zorgt ervoor dat alles goed op temperatuur komt en je het beetje condens wat erin zit kwijt raakt. Ik heb wel BMW 4 cilinders gezien waarvan het deksel aan de binnenkant helemaal vol zat met drap en dat moet je er wel uithalen. Zolang je olie die je eruit haalt niet grijs is van het vocht is er niets aan de hand.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Bedankt voor de antwoorden, ik denk dat mijn vraag hiermee beantwoord is. TOP!

Mark Jonker 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.