Hallo,
Een vriend van me rijd met een E46 320D. Het valt me op bij deze wagen dat telkens hij start, je ongeveer een 5 tal seconden de kleppen hoort tikken, en het olielampje evenlang aanblijft. Het lijkt of de oliepomp eerst nog de oliefilter moet vullen zoals na een oliewissel, maar dit doet hij dan elke start.
Is het normaal op deze motoren dat dit fenomeen optreed? Of is er ergens iets mis met een terugslagklep in het oliekanaal of zo? Alle info is welkom.
Geplaatst door Rosse (0) , lid sinds 17 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
9 Reacties
leecoupe (0), 15 jaar geleden
hallo.
ik weet dat mijn auto dit ook doet. in de winter meer dan in de zomer.( in de zomer zelfs zelden) ik denk dat de olie te dik is.
suc6.
schapat (0), 15 jaar geleden
Rosse
Ik heb het zelfde en het lijkt mij niets om je druk over te maken , Als ik start hoor je inderdaad de kleppen een beetje meer als hij nog koud is en het lampje brand in het geel nog even door. olie is op peil en de sensor is oke dus lekker laten zitten zo.
Gr Patrick
Rosse (0), 15 jaar geleden
ok, bedankt voor het antwoord.
Het olielampje brand is in zijn geval wel rood, maar echt maar een 2-3tal seconden. De kleppen hoor je iets langer tikken. We zullen het nog maar even aankijken...
CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden
lampje brand als er geen olie druk(op het lagerwerk)is
duidt meestal op verkeerde filter
te dikke olie
slijtage
en elke start zal dit meer slijtage geven en dus op den duur erger worden
Rosse (0), 15 jaar geleden
ja, er is op dat moment even geen oliedruk, dus slijtage is onvermijdelijk. We hebben ondertussen wel al 3 soorten filters gehad (BMW, fiaam en MAN), ze doen het allemaal.
Olie is de voorgeschreven Castrol 0W-40 met BMW longlife specificatie, dus...
Ik vermoed dat bij stilstand de olie uit het oliefilter terugloopt naar het carter, waardoor na het starten eerst het filter opnieuw gevuld wordt voordat er oliedruk is. Iemand enig idee waar de terugslagklep van het filterhuis zit? Ik vermoed dat deze lekt.
CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden
wat denk je van ruimte op t lager werk waardoor de dunne olie lekker wegloopt
Rosse (0), 15 jaar geleden
0W-40 is nog steeds dikker bij 20° dan op 100°, dus ik zou verwachten dat de grade 40 olie dan altijd te dun zou zijn, niet alleen bij koudstart. Overschakelen op 10W-40 gaat er toch voor zorgen dat het langer duurt voordat de olie rondgepompt wordt, of niet?
Eenmaal er oliedruk is hoor ik ook niets dat op speling in het onderblok zou kunnen wijzen, en de wagen doet ook mooi z'n 20 000km tussen beurten zonder olie bij te vullen. Verder lijkt hij dus zeer gezond.
CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden
zeg ook niet dat ie stuk is
maar dat er een (normale) slijtage is die dit veroorzaakt
anders eens mechanis meten hoelang t duurt en hoeveel olie druk er is
Rosse (0), 15 jaar geleden
Dat lijkt me inderdaad een goed begin. Ik zal proberen dit eens te meten, en dan kunnen we verder.
Bedankt Jerry.