BMW 1-serie 2006: Olielampje brand even na het starten

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: N46B20B, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 95

Goedendag.
Maar gelijk bij het begin beginnen,.
Ik heb hier een bmw 118 uit 2006 met een n46 motor.
Deze had wat problemen wat betreft olieverbruik en olielampje branden na het starten met een warme motor na een half uurtje stil staan ongeveer.
Heb de motor gelijk goed aangepakt naar mijn idee.
De klepseals vervangen (kop laten zitten)
Nieuwe kettingset.
En aangezien de geleider gebroken was en een paar stukjes misten de carterpan los gehad.
Bij dit gedeelte zaten er inderdaad behoorlijk wat stukjes in de aanzuigbuis en zo erg dat het rooster ook geschuurd was van de aanzuigbuis.
Deze uiteraard ook vervangen.
Na alles weer dicht gebouwd te hebben loopt de motor weer heerlijk (ook nog de valve tronic motor vervangen want die stond vast )
Alleen het probleem van het olielampje is er nog.
Dus als ik hem koud pak geen probleem en ook niet als ik hem daarna aan het einde van de dag pak.
Start ik hem en ga ik rijden en zet hem ongeveer een half uur of een uur of 2 dan gaat het lampje ff aan met starten en wel weer vrij snel uit.
Heeft iemand hier ervaring mee.
Het enige wat ik kan bedenken is dat de oliepomp op ze donder heeft gehad maar daarin tegen het is plastic tegen een pomp van staat.
Zit er miss ergen een ventiel of klep.
Hoop dat jullie even mee willen denken.
Hoor het graag
Gr

DRTS

Geplaatst door DRTS (0) PRO , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 1-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

kaleido 1 (960) PRO, 1 jaar geleden

Het vreemde is dat de zachte materialen het altijd winnen van de harde materialen, als er zoveel rommel in het systeem zat is de kans aanwezig dat de pomp is beschadigd , maar wat bedoel je gaat even aan en dan uit , dit is toch normaal of begrijp ik het verkeerd , je zet de auto op contact , lampje brand , je start hem , lampje gaat uit ?
Bij je oliefilter zit een bypass , je zou er een flush in kunnen doen en dan nieuw fulter met olie.
Je zou ook de mechanische druk kunnen meten en kijken of deze even weg valt.

DRTS (0) PRO, 1 jaar geleden

Bij de e87 geeft die dat grote roode lampje in het midden van het om aan te geven dat de druk te laag is

DRTS (0) PRO, 1 jaar geleden

Samen met een signaal
Kan inderdaad nog ff het oliefilterhuis goed bekijken

carlo12 (0), 1 jaar geleden

Nou ben ik geen BMW specialist maar ik kan je wel wat ideeën geven.

Wat je eigenlijk in zon geval wil weten is of je oliedruk wel goed is. Dit is te controleren om een oliedrukmeter aan te sluiten. Meestal moet deze druk een paar bar zijn en dit haal je uit een technische handleiding. Als de druk goed is dan is waarschijnlijk je oliedruksensor defect. Dit komt wel eens voor. Als de oliedruk niet goed is (te laag) dan kan het meerdere oorzaken hebben. Het eerste wat ik dan zou controleren is of dat je aanzuigzeef in het carter niet vervuilt is. Aansluitend ook meteen controleren of de aanzuigbuis van zeef naar pomp geen scheuren vertoond omdat er dan valse lucht aangezogen kan worden. Lucht is samen persbaar en zal de druk laten zakken. het volgende component wat slijtage kan vertonen is je oliepomp. Komt niet zo vaak voor maar is wel een beetje afhankelijk van een hoge km-stand of een slechte onderhoudshistorie. Als het niet in de eerder genoemde punten zit kan het ook in de lagering zitten. Denk bv eens aan versleten krukas lagers of andere lagers die voorzien worden van olie.

ik heb ook nog even gegoogled voor je en kijk hier eens na.
https://www.youtube.com/watch?v=w7zrg4kV...

Groet, Carlo

DRTS (0) PRO, 1 jaar geleden

Dank je wel voor de moeite.
De aanzuigbuis heb ik al vervangen.
Gister het oliefilter vervangen (zaten wel wat stukjes in van de geleider).
Gewoon heel dom dat ik die niet gelijk vervangen heb ,maar ja.
Nog niet veel gereden ermee dus nog even afwachten.
Volgende stap is denk inderdaad even de olie druk meten alhoewel ik denk dat het lampje wel goed aangeeft omdat je de motor op dat moment toch ff minder hoort lopen voor die paar sec dat die brand.
Stap daarna eventueel toch maar de carterpan weer los en de lagers en oom bekijken.
Ik laat het zekers nog wel ff weten.
Eerst maar vakantie 😄

kaleido 1 (960) PRO, 1 jaar geleden

Dan zou ik , als je met deze auto gaat toch wel willen weten wat mijn oliedruk is , anders een goede verzekering met vervangend vervoer afsluiten. Prettige vakantie.

check

Beste antwoord, geplaatst door DRTS (0) PRO, 1 jaar geleden

Wou toch nog even vermelden dat de auto nu goed is na het vervangen van de oliepomp.
Dank jullie wel voor het meedenken

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 1-serie of stel zelf een nieuwe vraag.