Ongeveer een kleine maand geleden heb ik een 318td uit 2004 met 136.000 km op de klok gekocht . Na een paar weken erg genoten te hebben, ondekte ik van het weekend een paar olieplekken op de mijn garagevloer. Eerst gaf ik het slechte weer, de hoeveelheid water de schuld omdat dat mogelijk de vieze onderkant had schoongespoeld. Vanmorgen zag ik weer wat oliedruppels op de grond liggen aan de rechtero nderzijde van de BMW. Niet goed dus gelijk de garage (niet degene waar ik hem verkocht heb) gebeld en vanmiddag langsgereden, daar viel te zien dat hij lekt aan de rechterzijde van de oliekoeler bij de koppeling van de 2 slangen, die linkerzijde is wat aan het zweten. NIET GOED dus.
Zij wisten mij te vertellen dat dit een gevolg kon zijn van een lekkende turbo. Daar ben ik dus mooi klaar mee. Moest rekening houden met 1000,- inclusief montage, maar dat ik er, gelet op de kleine lekkage, nog wel mee door zou kunnen rijden. Ik moest het uiteraard wel in de gaten houden.
Wat kan het zijn, anders dan een mogelijk defect aan de turbo?
Overigens ik heb geen garantie op de auto en volgens de garage kan het niet anders dan dat dit gebrek zich al aan het voertuig bevond voor de aflevering. Dit was te zien aan de hoeveelheid olie op en aan de onderkap en de aangekoekte olie aan de ophanging.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
de oorzaak is vaak de turbo die laat teveel olie door die dan in de slang en in de interkoeler komt en dan op straat.
als je er van af wil zal de turbo vervangen oeten worden en de slangen en interkoeler gereinigd.
groetjes jan.
Enerzijds is het zo dat er altijd wel wat olie uit de turbo komt en dus een oliefilm in de buizen van de turbo naar de motor en intercooler, anderzijds is het teveel zoals jij omschrijft. Bovendien lekt de olie uitwendig dus is het systeem niet helemaal dicht (check de slangaansluitingen).
Als de auto verder normaal functioneert en het olieverbruik niet te hoog wordt kun je doorrijden, maarrrrr...als de turbo het begeeft (herkenbaar snerpent geluid bij gasgeven) de motor afzetten en de auto laten afslepen. Er kunnen bij doorrijden schoepen afbreken van de compressor en de motor ingezogen worden.
Als de auto teveel olie verbruikt zou ik op zoek gaan naar een adresje waar je tegen een gunstige prijs een nieuwe turbo kan kopen, misschien op eBay of anders bij de revisiebedrijven:
Groeten Rob
reclame verwijderd, forumregel #6
moderator.
16 jaar
Het volgende kreeg ik van de verkopende garage als reactie op mijn klachtenmailtje
Het volgende probleem: Olielekkage (turbo)
Dit is een alom bekend probleem volgens onze BMW-man.
Er moet een ander carterventilatie klepje gemonteerd worden. Deze zorgt ervoor dat dampen, olie wordt.
Het klopt inderdaad dat er de intercooler dan aan de rechterkant lekt (omdat dat de 'ingang' is van de intercooler).
Kosten (loon+onderdelen): 100,=.
Ik heb met de monteur gesproken die jouw BMW een kleine beurt heeft gegeven. Hierbij hoeft de onderplaat van de auto niet verwijderd te worden, zodat wij toen niet konden ontdekken dat er lekkage was.
Dit is toch tegenstrijdig met jullie berichten? Ik hoor geen snerpend geluid. Moet deze ver boven het motorgeluid en radio uitkomen?
16 jaar
Het carterventilatie klepje is 4 weken geleden vervangen en vanmorgen ontdekte ik weer oliedruppels op mijn garagevloer.
Wat kan het nu zijn? Toch de turbo?
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar