auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: Onduidelijk koelprobleem E36

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 liter 6-cylinder

Beste kenners,

Sinds kort heb ik een probleem met de koeling van mijn E36 320 uit '92 en ik kan niet helemaal beredeneren wat er aan de hand is.

Bij stationair draaien, binnen de bebouwde kom en op 60/70 wegen blijft de motor (volgens de meter) netjes rond 90 graden. Echter op de snelweg loopt de meter binnen 10 tot 15 kilometer richting het rood.

Ik heb het systeem ontlucht, waarbij opviel dat er alleen vloeistof uit de ontluchtingsnippel (bij draaiende motor/verwarming) liep met een hand of dop op het expansievat. Verder leek het vloeistofniveau wel iets te veranderen bij het intrappen van het gaspedaal. Met draaiende motor zag ik druppeltjes koelvloeistof terug lopen in het expansievat (hoort dit een straaltje te zijn?) de vloestof was een beetje bruinig gekleurd, verder geen vreemde aanslag in het expansievat en ook geen belletjes zichtbaar. Het ontluchten heeft niet geholpen.


Hier de verdere symptomen op een rijtje:

-De verwarming blaast onder [u]alle[/u] omstandigheden koude lucht.
-De auto verliest geen koelvloeistof.
-Geen overdreven witte rookpluimen uit de uitlaat.
-De bovenste radiateurslang wordt warm en staat onder druk.
-De onderste radiateurslang blijft koud, maar staat wel onder de druk.
-De radiateur is (in elk geval op de plekken aan de bovenkant waar ik met de hand bij kan) warm.
-De fan staat continue aan (zelfs bij een koude start).
-Het is mij afgelopen winter al opgevallen dat de verwarming veel warmere lucht blies bij stilstaan/langzaam rijden dan op de snelweg.


Omdat er druk op de slangen komt, lijkt me dat de waterpomp nog functioneert (misschien iets te makkelijk gedacht?) en aangezien ik geen vloeistof lijk te verliezen is de kop(pakking) denk ik ook nog wel in orde.
Blijft over de thermostaat die dicht blijft staan of een verstopte radiateur. Is dit nog te testen/uit te sluiten zonder de boel uit elkaar te halen?
Verder hoor ik uit de buurt van de waterpomp een niet zo heel prettig (schurend) geluid komen, dus ik twijfel toch of deze niet defect is. Is er een makkelijke manier om vast te stellen of die nog goed werkt?


Bij voorbaat dank voor de tips.

Groeten van Manuel

Geplaatst door

Manuel82 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Klinkt wel als waterpomp.. als de thermostaat dicht zou blijven staan zou je kachel wel warm worden.. in het koelvloeistof reservoir moet de koelvloeistof er wel in stromen, niet druppelen
Beste om de waterpomp er eens uit te halen, kijk even of het schoepenrad nog heel is. Als ie wel stuk is, vervangen... en neem thermostaat ook gelijk mee, dat zijn de kosten niet.

BMW325 TDS 0

14 jaar

Manuel..

Kan zijn dat je nog een waterpomp erin hebt zitten met een kunstof schoepenwiel, deze laten vaker los van de as en dan is de koelcapaciteit te weinig waardoor dit kan ontstaan, de nieuwe hebben een alu wiel en daar gebeurt dat niet meer bij..

Zou deze als eerste controleren,

Dat het peil iets varieerd als je gas geeft is wel normaal..

De druk op de slangen is ook normaal, alleen moeten ze niet keihard worden..

Het schurende geluid kan vanalles zijn, denk daarbij aan de multiriem, de waterpomp, de spanner of dynamo bv..

De fan is niet electrisch maar het is een visco, vandaar dat je deze ook ziet draaien als hij koud is, bij koude motor moet je deze fan tegen kunnen houden, bij warme motor mag dat niet.

Dat de verwarming niet werkt ligt waarschijnlijk aan het probleem dat de boel niet goed koelt / functioneerd, of de kachelkraan bij het schutbord zou al defect moeten zijn maar dat zou toeval zijn.

Laat voor de zekerheid even bij een garage controleren of er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten ( CO snuffelaar ) dat is binnen een minuut gebeurt en je kan weer wat uitsluiten.

Dat bruine spul wat je ziet zal wel water zijn dat er al enige tijd inzit of ingezeten heeft, daarvan krijg je deze kleur..

Ontluchten is bij deze motor vaak een probleem, lees anders eens de verhalen erover hier op het forum, gewoon even de zoekfunctie gebruiken..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.