BMW 5-Serie 1973: Ontsteking tekens op krukas polie

Bouwjaar: 1973, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat

Hoi ik heb een bmw met motor. 4cilinder. M10
Die zit in mijn e12
En zelfde onder blok in e 30
Enz
Nu komt mijn vraag
Om de ontsteking goed te zetten .

Staat in zo wel mijn handwerk plaats boek van bmw zelf e12
Als in weekplaats handboek voor de e 30
Dat op de kruk as pollie 3 Streep jes staan. , 1 bdo punt (bovenste punt van zuiger )
2 ontstekings tijd stip .
3 vervroegt ontsteking tijd stil (in grades .
Maar ik heb 4 verschillende m10 motororen
En bij alle maal staat maar 1 teken .
Ook is het uit voeren van het goed zetten nog een ding. Want men zeg dat je recht boven de motor moet staan. En dan gelijk moet zetten. Met een soort bout die in een punt loop die er heel endgame Daan zit .

2 vraag jes welke. Kenmerk zou er nu in oollie staan. ? Ontsteking of bdo ?
En waarom zie ik in geen een polie 3 merk tekens ? En heeft men in alle boekje wel daar over .
En aub geen antwoord beter kijken ik heb Pollie s in me handen gehad en vrij nieuw maar 1 ken merk. Bedank zo vast .
En ik heb geen probleem met afstellen. Maar met controleren want op vlieg wiel zit een half maan die zicht baar moet zijn en dat is oo nie

richard72

Geplaatst door richard72 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Punt (35) PRO, 4 jaar geleden

Die uitvoeringen hebben het ontstekingspunt -merkteken op het vliegwiel staan.
Een heel bijzondere manier van stellen moest je daarbij hanteren .
Die vervroeging gaat niet langs een rechte lijn maar met een knik . Dat punt moet je dan gelijk zetten bij b.v. 2200 t/min.
Heeft jouw ontsteking al een gecombineerd laat en vroeg gedeelte? Zo ja zet dan de timing stationair op of vlakbij het dode punt .Maak als het niet op het deksel aanwezig is zelf een BDP markering Je kunt ook de vacuum vervroeging los nemen en de max. waarde afstellen op 33 gr.
Zorg dat de vervroegings veertjes nog in goede staat verkeren . Als ze te slap staan of zijn uitgesleten pingelt de motor snel .
Succes.

richard72 (0), 4 jaar geleden

Oké ik begrijp het niet helemaal sorry .

Ik zet zuiger 1 hoogste punt dan rotor midden op in keeping van rotorverdeler . (Electronisch)
En kruk as pollie zo goed als gaat staat dan dat merk teken obit dat punt je . Waar hij moet staan .

Als ik dan de vacuüm vervroeger er af haal en slang afstop en ga met stroboscoop kan kijken. Dan staat de dat merk teken bij 1300rpm (in boekje staat dat . ). Die staat dan een cm. Of 1,5. Voor dat puntje . Waar ik hem net op gezet heb . Heb dan nog niets gedaan Aleen op bdo punt gezet . Hoe weet ik nu hoe veel graden ik draai ? Het is een tegen klok in draaien de verdeler. Ik moet dus de rotorbehuizing naar rechts draaien ,
Maar men zeg in boekje. Dat om te controleren of hij goed staat. Vacuüm er op en. 900 rpm. In vlieg wiel half bol te zien moe krijgen. Maar zie ik niet. Heb dat ding wit gemaakt met stift .

Punt (35) PRO, 4 jaar geleden

Dat inkepinkje is er alleen maar om aan te geven waar de bougiekabel van cilinder 1 moet komen.

Heeft de vacuumvervroeger 2 aansluitingen en werkt het systeem nog ?? Membraan nog heel ?

Zet dan met draaiende motor op of iets voor het BDP met een timelamp..

De cotrolekogel is zichtbaar door een vierkant controle luikje aan de bovenkant van het koppelingshuis boven zijde . Die kogel staat dus NIET op de BDP het is alleen een ingewikkeld controle punt zoals eerder vermeld.

richard72 (0), 4 jaar geleden

Hoi. Verdeler heeft 1 vacuüm aansluitingen ja hij werkt met vacuüm Pomp je ge test. En dan zie je binne werk stuk je verdraaien .

Maar in het gat bij vlieg wiel is absoluut geen. Merk teken zicht baar. Ik met een trap je er recht boven. Niks te zien en dan zeg men dat hij niet goed staat . Want dat zou controle punt moeten zijn .

U zegt met de lamp. Het punt Of er voor (wat is een beetje ?).
Waar ik net de bdo voor rotor goed te Etten. Heb gebruikt? Nu staat hij dus. 2,5 cm. Ongeveer voor!

Ps me auto start en loop goed daar niet van maar wil gewoon weten hoe hij moet af gesteld dient t. Worden. Aleen. Vind ik er raar dat bij vlieg wiel niet zicht baar is .
Hoeveel toeren moet ik afstellen met de lamp ? En moet vervroeger niet aan gesloten zijn toch ?

Punt (35) PRO, 4 jaar geleden

Het is logischer om de timing te meten op de krukaspoelie . Aan jouw schrijven maak ik op dat er maar EEN vacuumaansluiting op de ontsteking zit . Dan zal der basis afstelling zo rond de 10 a 12 graden zitten stationair.
Lees er wat over in oude boeken wat daarover handelt . Ook waarom dat tijdstip zo variabel is .
Tegenwoordig regelt de ECU alles via sensoren en mocht er pingelen voordoen ( ,een voortijdige ontsteking ) dan regelt de ECU dat voor enige tijd bij door een latere ontsteking .en ook dat nog in stapjes .

    Hoi ja klopt 15 graden. Staat in boeken niks te kort aan prof. Gereedschap en boeken orgineel Ja ik leer steeds wat bij maar inde boeken sluit men heel systeem aan en zie je van die golven. Zeg maar. Enige wat ze wel zegen is vlieg wiel gat moet half maan zicht baar zijn dan staat hij goed . Maar het is net als u al zeg. Als je gas geef zie je dat merk teken met de lamp er op naar bdo punt toe gaan. Ja bedank voor u info. Ik ga morgen even kijken ik vind het moeilijk te begrijpen wat die graden nu presies zijn. Is dat net als op graden boog ? - richard72 (0), 4 jaar geleden

Theo Sparenburg (5), 4 jaar geleden

Wellicht heb je hier wat aan. Gebruik je een behoorlijke (met voldoende lichtopbrengst) afstellamp lamp met vervroegingsinstelling?

vr.gr. Theo

    Ja een lamp met aan tal cilinders in te vullen. En een waar graden moet in stellen. - richard72 (0), 4 jaar geleden

Theo Sparenburg (5), 4 jaar geleden

Ik weet niet zeker of je de pdf bijlage hebt ontvangen die ik je toezond.
vr.gr. Theo

Theo Sparenburg (5), 4 jaar geleden

Nog een poging, nu met een jpg bestabndje.


vr.gr. Theo

Punt (35) PRO, 4 jaar geleden

Al jouw vragen en antwoorden lezende geef ik de raad , voorlopig de afstelling zo te laten . Vooral als er niemand je is voor gegaan .
Uit zichzelf verlopen is niet aan de orde , want daarom is het zo geconstrueerd . Alleen de 2 veertjes die je met wat moeite kunt zien onder die spoel met 4 vingers kunnen verslappen en/of slijten zodat de max . vervroeging iets eerder wordt bereikt .
Er staat genoeg te lezen over het hoe en waarom dit zo is gemaakt .
Succes .

    Ik heb blok op gebouw en mijn vraag ging over. Waarom de boeken zeg gen 3 merk tekens staan maar op geen een pollie er 3 zitten alleen maar een. . - richard72 (0), 4 jaar geleden

richard72 (0), 4 jaar geleden

Bedankt alle maal niemand heeft het antwoord. Waarom dat in boeken staat en in het echt ni zo is

Theo Sparenburg (5), 4 jaar geleden

De BMW 1502, 1602, 1600 Touring, 1602 TI, 1802. 1800 Touring en 1800 A uit de jaren zestig en zeventig hadden wel 3 merktekens op de poelie.


vr.gr. Theo

    De mijn is van 1973. M10 motor blok , Net als in de bmw die u. Typ ik zal een kijken. Want 2002. 1602 heb staan.
    Maar waarom zou in alle boeken. Ook in boek van de 316 e30. Met m10 motor. Staat 3 merktekens volgens boek maar op polli maar 1. En men heeft het steeds er over. Is echt heel vaag toch dan - richard72 (0), 4 jaar geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.