Hallo,
ik rijd e46 320d van 2003 met facelift, 150pk.
103.000km op de teller en heb hetvolgende (zware) probleem:
tijdens een inhaalmaneuver stopte de wagen plots met optrekken.( niet afslaan) maar geen trekkracht meer.
Geen rookontwikkeling door de uitlaat.
Topsnelheid is nog ong. 110km/u.
Start normaal, stottert niet. Het lijkt wel of de wagen in een noodprogramma staat.
acties die reeds ondenomen zijn zonder resultaat:
-luchtmassameter vervangen zonder resultaat, zowel oem bosch als een pierburg
-leidingen gechecked op scheurtjes
-egr klep vervangen
-2 druksensoren, 1 ter hoogte van Lmm en de andere rechts onder, aan de andere kant van het blok. vacuumdrukomvormer of zo noemen ze..
(Moet deze gereset worden alvoren de wagen uit noodloop gaat??)
-carterontluchting nagekeken en vervangen
Tijdens uitlezen met een niet-bmw computer is vastgesteld dat de turbodruk op O,O bar blijft.
Moet de wagen niet enorm roken als deze stuk zou zijn?
Ik word er gek van, alle hulp welkom!
Alvast bedankt,
Bart
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij de oudere serie van de 320 d ( niet common rail 136 pk ) moet bij vervangen van de luchtmassameter , dit onderdeel terug ingeleerd worden , anders trekt hij inderdaad niet goed op . Verder is het raar dat je helemaal geen turbodruk hebt , meestal heb je nog een beetje , kan misschien wijzen op een defecte turbodruksensor , of een turbodrukleiding gescheurd ( van turbo naar intercooler , of van intercooler naar inlaatspruitstuk ) Turbo kan vastgelopen zijn , of schoepenwiel afgebroken . Heb je eigelijk al foutcodes laten uitlezen ?? Katalysator kan inwendig losgekomen zijn , en zo je uitlaatlijn verstoppen . Het is idd mogelijk dat je motor in noodloop zit , en dat je eerst de LMM terug moet inleren en alle verdere fouten wissen .
Hallo,
alvast bedankt voor de reactie.
Zover ik weet moet de 150pk lmm niet opnieuw ingelezen worden, en de pierburg al helemaal niet.
Ik snap ook niet dat er O,O turbodruk is.
Hoort de wagen niet enorm te roken als de turbo erdoor geblazen is? of is dat niet altijd het geval?
Er staat nu nog 1 foutcode in het geheugen dat niet gewist is, de monteur veronderstelde dat dit de code moest zijn van het kapotte onderdruksensortje. Hij had er maar 1 liggen en ik ben dan een 2e gaan halen bij de dealer.
Daar zei men dat dit in het geheugen blijft staan maar dat het niet gereset moet worden om de wagen uit noodloop te krijgen.
Btw, heeft het zin om de exacte foutcodenummer hier te posten of is dat gebonden aan het uitleesapparaat?
wagen is uitgelezen met een Launch-computer.
mvg,
Bart
16 jaar
als je een P code hebt , EOBD dus, die zijn voor alle uitleesapparaten dezelfde , maar andere codes durven al wel eens gewisseld worden . Weet je niet welke code er in het geheugen staat ?? Of geeft dat uitleestoestel geen benaming voor de code ?? Vroeger rookte een auto inderdaad overmatig bij een kapotte turbo , maar tegenwoordig leest het stuurapparaat de gegevens , en gaat de inspuiting aanpassen . Het is dus zo , dat als het stuurapparaat ziet dat er geen turbodruk is , de inspuiting zo wordt aangepast , dat de verbranding toch nog zo optimaal mogelijk gaat gebeuren , met als gevolg een minimum aan rook . Het is toch belangrijk dat je eerst weet welke fout er in het systeem zit , vooraleer je verder gaat zoeken . Je bent nu waarschijnlijk al een hoop euro's kwijt , door dingen te vervangen die eigenlijk niet nodig waren , aangezien het probleem nog steeds hetzelfde is
Groeten
als deze een waste gate heeft is de veer dan niet gebroken waar door de waste gate open blijft en ook geen druk kan op bouwen ?
Bij mijn weten heeft deze een turbo met variabele geometrie , kan dus wel zijn dat het membraam in de stuurklep kapot is , of de verstelring van de schoepen vastzit , maar in dat geval heb je nog steeds een minimum aan turbodruk , en niet 0,0
groeten
Bedankt voor de reacties,
morgen terug naar de garage en zien dat ik die code kan te pakken krijgen.
Turbo is inderdaad eentje met variabele geometrie.
Morgen hoop ik een update te geven.
mvg,
Bart
16 jaar
Allez vooruit, zonet terug van de garage..
asje in de turbo is afgebroken, 1 kant draait nog moeizaam, de schoepen zijn paraplu en zitten muurvast.
Euro's drukken dus.
Ik laat weten oe het afloopt.
Greetz!
16 jaar
zorg er zeker voor dat olie en oliefilter worden vervangen , alsook de leidingen + oliekoeler worden gespoeld , als je dit niet terug wil krijgen binnen korte termijn ! Er zijn van de as van de turbo immers metaaldeeltjes losgekomen , die door de olie worden meegenomen . Indien er resten van deze metaaldeeltjes terug naar de nieuwe turbo zouden gaan , is deze terug om zeep ! Dit is iets waar veelvuldig tegen gezondigd wordt , met alle gevolgen vandien !
groeten , Eric
Bedankt Eric, ik geef het mee morgen.
greetz!
16 jaar
Turbo zit erin... rijdt weer piekfijn.
1300euro met nieuwe olie, oliefilter, luchtfilter en carterventilatie.
greetz!
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar