close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: PDC storing E39

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: M54

Hallo ik heb een PDC storing.
Wanneer ik hem in zijn achteruit zet hoor ik een ononderbroken pieptoon rechtsachterin, en gaat het PDC lampje knipperen, en de rest van het systeem werkt dus ook niet, weet iemand wat de oorzaak kan zijn, kun je de sensors doormeten, en hoe haal je de stootstrippen los om bij de sensors te komen, en wat voor gereedschap heb je hier voor nodig?
Weet ook iemand waar het besturingskastje zit, en hoe ik aan het electrisch schema kan komen?
MVG Eric.

Geplaatst door

nafefohau (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

de pdc sensoren zijn uiterst gevoelig bij BMW (ga ervan uit dat het origineel is). er kunnen diverse dingen zijn. zitten de sensoren nog goed op hun plek? zit er een trekhaak(dop) in de weg? zijn de sensoren vuil? de ononderbroken toon kan ook het gevolg zijn van een(of meerdere) defecte sensoren.
de stootstrippen zijn los te trekken door er met een klein fittingschroevendraaiertje achter te wippen (voorzichtig!!)

maarten4874 0
badge

14 jaar

Weet je ook waar het besturingskastje van de PDC zit?

nafefohau 0

14 jaar

volgens mij linksachter. zekeringen al gecontroleerd?

maarten4874 0
badge

14 jaar

nee nog niet, zitten er connectors op? is het een groot kastje?

nafefohau 0

14 jaar

is het origineel? dan kunnen ze het bij de dealer door de testkast aansturen. er zitten verder geen losse stekkers op per sensor (zover ik weet)

maarten4874 0
badge

14 jaar

Unit zit aan de rechterkant geschroeft (vlak voor de wielkast). Van daaruit gaat 1 stekker naar achteren de bumper in, de tweede stekker de kabelboom in.
Schakel je achteruit eens in en luister per sensor of je een zacht getik hoort. Diegene zonder tik is defect of slecht contact. Ga de sensoren niet open maken, dan zijn ze echt stuk.

Marcel D 0

14 jaar

Goedemiddag Marcel D,

Ik heb even een vraag met betrekking tot het hier bovenstaand probleem met de PDC.
Ik heb een E39 met PDC origineel BMW.
Nu hoor ik bij 3 van de 4 een "tikkend" geluidje, dat wil zeggen dat ze werken.
De meest rechtse die "tikt" niet.
Wanneer een van de sensoren kapot zou zijn, is het dan zo dat de PDC sowieso niet werkt??!!
Of zou hij dan wel gewoon moeten werken op de andere 3?

Ik zie graag een reactie tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Ruud

golfdriver83 0

14 jaar

Beste Ruud.

Indien 1 sensor het niet doet, wordt het gehele systeem uitgeschakeld. Dit is te horen aan de lange fluittoon bij het inschakelen van de achteruit.
Indien je de auto laat uitlezen, zal de defecte sensor getoond worden. Met sommige diagnose programma's (zoals INPA) kun je de sensoren stuk voor stuk testen.

Gr,

Marcel D 0

14 jaar

Beste Marcel,

Bedankt voor je snelle reactie!!
Hij geeft inderdaad een lange fluittoon wanneer ik hem in de R-stand zet.
Wanneer ik een nieuwe sensor erin zet, moet hij dan ook persee met de diagnose apparatuur alsnog gewist worden of lost hij de storing op zodra er actie wordt ondernomen, in dit geval de sensor vervangen?

Bij voorbaat dank.

Groeten Ruud

golfdriver83 0

14 jaar

Beste Ruud.

Foutcode wordt automatisch gewist bij plaatsen nieuwe sensor. Als dit idd de enige defecte is, zal hij het daarna weer gewoon moeten doen.

Gr,

Marcel D 0

14 jaar

Beste Marcel,

Inmiddels heb ik de parkeersensor vervangen en alles werkt weer 100%, dank je voor je adviezen.

Nu heb ik dit klaar en komt het volgende om de hoek kijken :-(
Nu sinds 2 dagen ging het ABS lampje branden en ben daarmee even langs kennis gereden om uit te lezen.
Deze gaf aan ABS sensor links voor.
Nu gaf hij me als tip om deze eerst even te controleren en te meten voor eventuele vervanging.

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik dus echt niet zou weten hoe ik zo'n sensor moet doormeten met een multimeter.
Kun jij me hierin misschien wat wegwijs maken?

Ik hoor graag iets van je.

Met vriendelijke groet,

Ruud

golfdriver83 0

14 jaar

Hoi Ruud.

Dat is niet echt mijn terrein. maar dit heb ik wel gevonden:

ABS sensoren kan je ook gewoon met de hand doormeten, hoef je niet voor naar de dealer als je handig bent. Het is gewoon een inductiesensor, even weerstand meten met een multimeter, zou ongeveer 800-1200 Ohm moeten zijn als hij goed is. Geeft hij oneindig dan is die dus stuk.
Doormeten kun je via de stekkeraansluiting doen.

Gr,

Marcel D 0

14 jaar

Bedankt allemaal voor zijn bijdrage.

Ik heb een nieuwe sensor gehaald en deze erin gezet.

Probleem opgelost.

Nogmaals dank.

golfdriver83 0

12 jaar

Daar heb je lang over gedaan ruud ;)

maarten4874 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.