BMW 525 TDS Aut.: Peilen automatische transmissie

Bouwjaar: 1997

Wie kan ons vertellen hoe we het olienivo van de automatische transmissie van een BMW 525 TDS met een 2.5 TD motor met intercooling kunnen peilen? Er zit geen peilstok, dus het gaat niet zonder een speciale handeling.

Siem Bijman

Geplaatst door Siem Bijman (160) PRO , lid sinds 23 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

hier zit meen ik een opel automaat onder....in een omega met de 2.5 bmw motor moeten we het peil uitlezen met de tech...dus ik denk dat dit ook met de bmw met een tester moet..

arnold690 (0) PRO, 20 jaar geleden

Nee Opeltje,onder de oudere type's zat wel eens een Opelbak[Borg Warner meen ik]onder de E39 vanaf 1995 niet gezien,BMW vindt peilen en verversen niet nodig...wij verversen bij ong 200.000 km,ook het filter,dan blijven ze lang heel..

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

kijk weer wat geleerd....niet verversen...ik ben er geen voorstander van..beter te vaak dan niet.....

Erwin2923 (0) PRO, 20 jaar geleden

Een BMW 525TD heeft een GM bak (AR25)(4L30-E) te herkennen aan 2 carterpannen.Wij adviseren altijd om alleen van een bijna koude bak, d.w.z.starten even alle standen inschakelen,het olie niveau te controleren. Deze bak heeft aan de zijkant een vul/niveau plug.
Wij raden klanten aan om deze GM bakken om de 80.000KM te voorzien van een nieuw filter en olie.Meer info zie onze website
Vriendelijke Groet,
Erwin Machielse

Siem Bijman (160) PRO, 20 jaar geleden

Ik weet niet of je gelijk hebt Erwin, want ik denk dat het een automaatbak is zoals Arnold zegt.Wij hebben het filter vervangen en het nivo kun je niet meten met een plug aan de zijkant.(Daar zit wel een bout, maar daar zit een as oid aan vast, dus pas op met zomaar losdraaien), maar moet met een plug aan de onderzijde.De plug zit in een soort buis,waarvan de bovenkant open is en als de auto loopt moet je inderdaad alle versnellingen inschakelen.Om de olie te kunnen peilen moet je hem via de onderzijde vullen tot het overloopt.Dan de plug er weer in en dan pas de motor stilzetten,anders loopt alle olie er weer uit.Wij kregen deze tip van een BMW-specialist, maar bij de dealer kregen we ook het verhaal van de plug aan de zijkant.

Er zit long-life olie in en deze auto schakelde wat hakkerig over.Er zat ook wat ijzervijlsel aan de stop, dus vrezen dat het verversen en vervangen van het filter te laat is, maar toch maar geprobeerd.Auto heeft 230.000 km gelopen.

arnold690 (0) PRO, 20 jaar geleden

Zo is het maar net Siem,dus iets eerder vervangen en verversen,bij sommige bakken zitten er ook nog 4 magneetjes in de carterpan en daar kun je mate van verslijten ook aan zien
Moest je trouwens ook de olie bij de dealer halen of heb je een alternatief?is namelijk niet goedkoop...

Siem Bijman (160) PRO, 20 jaar geleden

Dealer gaf mijn monteur het advies om de olie op te vangen en na het vervangen van het filter de olie weer terug te plaatsen, daar het life-time olie is en omdat het olie verschrikkelijk duur was.Zo deed men het daar ook altijd.Toen ik dat later hoorde was ik wel wat verbaasd, maar zat het er al weer in en hebben we het zo gelaten.Olie was inderdaad alleen bij de dealer te verkrijgen, maar rekening komt nog dus prijs weet ik nog niet.We hebben trouwens maar 1 liter bij hoeven te vullen en niet meer gezocht naar alternatieven.

desire (0) PRO, 20 jaar geleden

Automatische transmissies: ZF 3HP22, ZF 4HP22, ZF 4HP22EH, 4HP24, A4S270R/310R/310Z (met zwarte kenplaat), ATF Dexron III/Mercon; A5S310Z, ZF 5HP 19, ZF 5HP 24, ZF HP30 (met groene kenplaat), ATF Dexron III/Mercon; alle andere, controleer label voor speciale permanente vulvereisten. Controleer altijd handleidingen/labels om gebruik van correcte vloeistof zeker te stellen

Erwin2923 (0) PRO, 20 jaar geleden

Sorry Siem,
Ik heb jouw vraag niet goed gelezen en dacht dat het een 525TD was ipv 525TDS met een ZF 5HP18.
Bij vermoedelijke vul of niveau pluggen anders dan in de carterpan altijd even een tekening opvragen.
Ik wil nog wel wat kwijt over de olie.
Wij werken met Eurol olie en die hebben een synthetische olie genaamd STF,die voldoet aan de specificaties van eigenlijk alle automatische transmissies incl.life-time olie.Wij gebruiken deze olie al een geruime tijd probleemloos voor bijna alle transmissies.De prijs is een fractie van wat bijv. een BMW dealer berekend.Deze olie heeft ook een API GL4 specificatie en is goed te gebruiken in handgeschakelde bakken bij synchronisatie problemen.Mischien heeft de olie maatschappij waar jullie mee werken ook soortgelijke olie.Wij raden het trouwens altijd af om ATF olie opnieuw te gebruiken.
Wij krijgen regelmatig telefonisch vragen over afvul-procedures en welke olie er in div. transmissies moet, en helpen iedereen daar graag mee.

Erwin Machielse

mark7275 (0), 19 jaar geleden

er zit een groote imbus (als het goed is)
in de pan
die draai je eruit (met draaiende motor in stant p)
er zit een vulpijp systeem op
gewoon afvullen tot er olie overheen komt en dan is het klaar
erg simpel dus maar eerst de oude olie eruit laten lopen
(met het kleine imbusje vooraan de bak)
want verversen is wel degelijk nodig natuurlijk!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.