Hallo mensen, ik heb het volgende probleem met mijn BMW. Mijn temperatuurmeter staat altijd netjes in het midden maar als ik op de Duitse autobahn rijd en boven de 180 km/h ga rijden schiet de meter helemaal naar rechts en gaat het rode lampje erbij branden dat hij oververhit is. Laat ik gas los en onder de 180 km/h kom dan gaat de meter weer netjes in het midden staan. Koelvloeistof zit er voldoende in. Ook met de airco is er een probleem dat er misschien mee te maken kan hebben want als ik de motor start en de airco aanzet dan gaat de fan niet altijd draaien, soms draait hij wel en word het koud in de auto en soms draait hij niet en blijft het warm. In het geval dat hij niet draait dan draait hij steeds een heel of half rondje en stopt dan weer, een paar seconde later probeert hij het weer maar dan nooit meer dan 1 rondje. Ben er mee naar een aircoservice gereden en daar op hun testapparatuur liep de druk op tot 30 bar in het aircosysteem als de fan weigerde. Ik heb de auto vandaag laten uitlezen bij mijn vaste garage en krijg daar foutcode 7B activering thermostaat te zien. Ben ook naar een BMW specialist in Groesbeek gegaan en krijg daar dezelfde foutcode 7B activering thermostaat. Ze vermoeden nu dat de thermostaat vervangen moet worden maar ook de elektrische fan omdat die het niet altijd goed doet. Dit word een kostbare reparatie en mijn vraag aan jullie is ofdat deze diagnose de juiste is of dat er misschien ergens een sensor defect is die deze klachten kan veroorzaken, of dat het probleem toch ergens anders gezocht moet worden, bij voorbaat dank Robbie Janssen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De meter in het dashboard word niet rechtstreeks aangestuurd door een sensor maar door de DME, waardoor de temperatuur die hij aangeeft niet altijd overeenkomt met de werkelijke temperatuur, dat kan ook niet omdat je een geregelde thermostaat hebt. deze gaat bij stationair toerental open bij +/- 105 graden, als je gaat rijden en je belast de motor dan gaat hij bij 85 a 90 graden open (aangestuurd door de DME) in beide gevallen blijft de meter normaal gesproken in het midden staan. Als de thermostaat of de aansturing daarvan kapot is zal hij ook bij belasting pas bij 105 graden opengaan, de DME zal dan waarschijnlijk de meter naar maximaal aansturen.
De airco van is een verhaal apart, deze wordt niet voor de koeling van de motor gebruikt, tijdens het rijden heb je zowieso geen ventilator nodig omdat de rijwind voldoende is om de motor te koelen. Airco ventilatoren gaan wel vaker kapot, komt meestal omdat er rommel achter het huis blijft zitten waar vocht in trekt.
gr Martin
Bedankt Martin voor je snelle reactie, dan zal de thermostaat of de aansturing daarvan wel stuk zijn maar blijft een vreemd verhaal dat ik met 170km/h kan cruisen maar wil ik iets harder dat de meter dan naar rechts slaat. De airco zal dan dus een verhaal apart zijn maar waarschijnlijk toch een ventilator motor die stuk is. Vanmiddag bij de BMW specialist hebben ze via hun uitleescomputer de ventilator aangestuurd en die ging wel op volle toeren draaien. Ik ben vanmiddag ook naar de BMW dealer in Nijmegen gereden voor een second opinion maar die hadden het nu te druk dus ik heb daar voor morgenvroeg een afspraak gemaakt. Daar zeggen ze ook dat ze wat betere apparatuur hebben om wat verder te zoeken voordat ik vanalles ga vervangen, want hun zeggen dat het ook nog een sensor of een kabelbreuk kan zijn. Ik houd je op de hoogte van de ontwikkelingen, bedankt Robbie.
12 jaar
Zoals ik al zei stuurt de DME de meter op het dashboard aan, zolang de temperatuur binnen het gebied blijft wat de computer als goed aangeeft zal de meter in het midden blijven staan, komt hij daarboven dan kan de DME hem gelijk naar maximaal aansturen.
gr Martin
Weer bedankt voor uw reactie Martin ik begrijp hem nu helemaal, snap nu ook waarom bij moderne auto's de temperatuur meter vaak word weggelaten want de computer bepaalt toch wat jij op je meter ziet. Toch vind ik het weer niet zo'n goede ontwikkeling want ik heb altijd gezegd dat ik een auto met koelvloeistoftemperatuurmeter wil hebben, omdat ik het belangrijk vind om dat in de gaten te kunnen houden en uit afwijkingen van de meter kan constateren dat er misschien iets mis is met de koeling. Op deze manier word je eigenlijk voor gek gehouden door je eigen computer en kun je de meter net zo goed weglaten want alleen een rood lampje voor te hoge koelwater temperatuur zou dan voldoende zijn. Moet ook wel bekennen dat de snelheid bij het moment van constateren van het rode oververhittings lampje boven de 250km/h lag maar na testen met harder en zachter te rijden de snelheid van 180km/h als kantelpunt van de meter werd. Ik ga morgen naar de dealer en houd u op de hoogte maar door uw verhaal ben ik er wel een soort van overtuigd geraakt dat het probleem bij de thermostaat gezocht moet worden. Bedankt, Robbie.
12 jaar
Inmiddels met toch wat vertraging de auto bij de dealer laten nakijken en uitlezen en volgens hun is de thermostaat stuk, de aircoventilator deed bij hun test niets dus waarschijnlijk ook stuk maar het is ook mogelijk dat het alsnog de bekabeling is. De thermostaat en aircoventilator zijn vervangen nu en het ziet er tot op heden goed uit, de ventilator weigert niet meer en de motor blijft netjes op temperatuur. Ik heb nog geen tijd gehad de auto te testen met hoge snelheid in Duitsland maar ik ga ervan uit dat het nu goed zit. Bedankt voor je hulp Martin, Gr. Robbie.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar