BMW 3-Serie: start problemen na stil staan

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Sinds 1.5 maand ben ik in het bezit van een bmw 318 alleen heb ik het volgende probleem.
Als ik er eenmaal in heb gereden en de motor is nog warm start hij zonder problemen maar als ik hem in de ochtend wil starten vertikt hij het.
Het volgende gebeurd. lampje, radio en climate control doen het allemaal maar wanneer ik de sleutel draai om het te starten hoor ik enkel tik tik tik en verder helemaal niks. Dan zet ik hem weer op contact en wacht ik een halve minuut en dan start hij wel maar wel moeizaam.
Vanochtend deed de radio ook het ook niet maar de climate control en lampje weer wel. Na ong 6keer proberen starte hij weer.
Motor zelf loopt goed en ook mooi stationair. Accu is ook goed deze is doorgemeten. Garage weet niet waar hij het probleem moet zoeken maar denkt aan de hoofdcilinderslot (sleutel draait namelijk heel enkel door) ook omdat hij soms doorstart en waarschijnlijk heeft de startmotor hierdoor ook een klap gehad waardoor ook deze soms weigerd. Zijn deze dingen makkelijk te testen? Wil namelijk niet dit alles laten vervangen en dat vervolgens blijkt dat het probleem toch niet bij deze dingen ligt.
Heb namelijk ook al wel gelezen dat het ook een relais kan zijn. Wat denken jullie en wat is verstandig om te doen?

alvast bedankt

milan2208

Geplaatst door milan2208 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

MJ (0) PRO, 11 jaar geleden

Zou inderdaad het schakelgedeelte van het slot kunnen zijn.

milan2208 (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor je reactie.
Toen ik het probleem met starten nog niet had maar het slot soms door draaide heb ik ik bij de bmw dealer op kentenken een cilinderslot besteld maar deze past niet en de monteur geeft dus ook aan dat het probleem daar niet ligt maar bij het hoofdcilinderslot.
Vandaag dus maar het cilinderslot terug brengen en hopen ons geld terug te krijgen.
Is het elektrische gedeelte waar je het over hebt ook gewoon bij een dealer te krijgen? En weet je ook of er veel werk in zit om dit te vervangen?

MJ (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik heb het zelf nooit verwisseld, een versleten kontaktschakelaar komt vaker voor bij E36's.
Op spagetticoder staat de TIS met de reparatiebeschrijving en via de dealer kan je het kopen.
Geld terug krijgen van de sleutelcilinder bij BMW gaat niet lukken, vrees ik....

milan2208 (0), 11 jaar geleden

Vandaag terug geweest naar de bmw dealer en die vertelde dat hij wel moest passen. En inderdaad hij past en ze hebben hem er zelf in gezet. De garage waar ik eerder ben geweest kom ik dus ook niet meer. Ze hebben aangeraden om nu even af te wachten of hij nog moeilijk blijft doen met het starten en wanneer dit wel het geval is om de bedrading (als ik het goed zeg) van het contactslot te vervangen. Zou dan ongeveer zonder montage 60euro gaan kosten. het hoofdcilinderslot zelf is nog gewoon goed gelukkig.
Over een paar dagen zal ik laten weten of ik nog problemen heb ondervonden of dat het is opgelost.

milan2208 (0), 11 jaar geleden

waarschijnlijk is er ergens lekstroom. accu goed en ook de dynamo laad goed bij. Vanochtend deed de auto weer niks ook niet na een aantal keren proberen dus de startkabels op de accu gezet en ja hoor, hij starte.
ik weet niet of het er wat mee te maken kan hebben maar de kofferbak werkt niet altijd op cv. Is het te meten of daar lekstroom zit?
Ik heb climate control en wat me opviel is dat hij bij het raam wel warme lucht blaast maar in de rest van de auto niet. Kachelweerstand? en zo ja waar zit die bij een 318 uit 1997? ook blaast hij soms spontaan zonder dat ik hem harder zet maar ik denk dat dit zo hoort omdat het dan in de auto warmer is dan waar de climate control op staat, klopt dit?

hoop dat jullie me hierin kunnen adviseren.

GJBAutos (0) PRO, 11 jaar geleden

Dat de verwarming ergens warme lucht blaast en uit andere openingen niet heeft niets met de kachelweerstand te maken, deze regelt enkel de snelheid waar de kachel motor mee ronddraait, een defecte kachelweerstand kan wel de oorzaak zijn van het sneller en soms ook langzamer gaan draaien van de kachelmotor, ook kan een defecte kachelweerstand voor een lege accu zorgen omdat de kachelmotor buiten het contact om zo maar gaat draaien, of dit gebeurt kun je makkelijk controleren door een stukje papier of een vloeitje voor een opening van de kachel te hangen, als deze de volgende dag weg is dan weet je dat de kachelmotor heeft gedraait.

gr Martin

MJ (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=milan2208]ik weet niet of het er wat mee te maken kan hebben maar de kofferbak werkt niet altijd op cv. Is het te meten of daar lekstroom zit?
hoop dat jullie me hierin kunnen adviseren.[/quote]
Check de kabel even links bij de klep, die slijt vaak door door.

milan2208 (0), 11 jaar geleden

Hallo allemaal,

bedankt voor jullie tips.
We hebben gister de bedrading in/van de kofferbak laten solderen, 1 was helemaal doormidden en 3 anderen lagen bloot.
Vandaag ook een accutest laten uitvoeren waar het volgende uit kwam: spanning 12.62v gemeten 186a en accuwaarde 540a. De 2e keer gaf hij aan accu cel kapot. dus een nieuwe accu gehaald van 55ah die volgens brezan in de e36 hoord (zat een 60ah in)
Nu maar hopen dat er verder niks meer achterweg gaat komen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.