BMW 5-Serie: problemen koppeling

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: m43

Van de week merkte ik tijdens het rijden dat ik maar met moeite in een andere versnelling kon schakelen, maar na een tijdje rijden kon ik weer gewoon koppelen.
Op de terug weg ging koppelen helemaal niet meer.

Nu zag ik net dat het reservoir met remvloeistof aan de lage kant staat, waardoor de slang naar de koppelcilinder droog kwam te staan.
Ik heb het reservoir bijgevuld maar ik heb het idee dat er lucht in het systeem zit omdat ik nog steeds niet kan koppelen.

Weet iemand hoe ik het systeem moet ontluchten?
De cilinder aan het pendaal, kan je die ook ontluchten of zakt de olie hier vanzelf naartoe vanuit het olie reservoir?

Het is nu zo dat als ik het koppelingspendaal indruk ik helemaal geen weerstand voel.
Is dit een teken van lucht in het systeem? of is deze cilinder mogelijk kapot? Of is het dan zo dat die tweede cilinder bij de koppeling kapot is?

Ik kan overigens geen lekkage sporen vinden aan de cilinders of leidingen>

vrouweneeltje1

Geplaatst door vrouweneeltje1 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

lukas jansen (0), 14 jaar geleden

Ontluchten vind op dezelfde manier plaats zoals je remmen ontlucht.Je moet met 2 man zijn.1 in de auto en de andere er onder.Pompen en dan de ontluchtingsnippel op de cilinder bij bak open draaien.Wel het pedaal ingedrukt houden als de nippel word losgedraaid.Dit herhalen totdat je weerstand in het pedaal voelt.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Is het reservoir dan helemaal leeg geweest ? Anders kan erook geen lucht in komen en zal waarschijnlijk de koppelingscilinder op de bak kapot zijn.

vrouweneeltje1 (0), 14 jaar geleden

Het tankje was niet helemaal leeg, het niveau stond op de min aanduiding maar ik zag wel dat het reservior iets scheef stond en de aanzuig hoger lag.

Ik heb de ontluchting bij de bak losgehad, toen kwam er wel een scheut olie mee waneer je op het koppelingspendaal trapte.
Maar bij het pendaal voel je helemaal geen weerstand.

Is het zo dat als je geen weerstand meer hebt in het pendaal dat de cilinder bij de bak defect kan zijn?


En ontlucht

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Was dat geen overloop of beluchtingslang die je zag ? ( blauw )

Bij het niveau aan de MIN mag dat niet gebeuren en zou dus nog voldoende moeten zijn, waarom staat er anders min en max op..

Demonteer de koppelingscilinder eens bij de bak, deze kan lekken, meestal sneuvelt deze ook, er is een revisie set voor te krijgen, maar ik zou voor een nieuwe gaan.

Ergens moet een lekkage zitten, anders verlies je geen olie en de druk..

vrouweneeltje1 (0), 14 jaar geleden

Het is een zwarte slang, aan de ene kant staat de min/max aanduiding op het reservoir, aan de anderkant zit deze slang en loopt naar het pendaal en zit dan boven op deze cilinder.

Het is dus in 99 van de 100 gevalen de cilinder bij de bak?
Vervangen hiervan ziet er wel gemakkelijk uit en kan ik nog overwegen voor ik hem naar de garage breng.
Ik las alleen ergens dat waneer de cilinder los ligt en je dan de koppeling indrukt, je de pen eruit drukt en met een probleem zit.
Is dat het enige waar ik op moet letten?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Hoezo heb je dan een probleem ? Ik voorzie geen probleem..

Als de koppelingscilinder nog aangesloten is, moet je ook niet op het pedaal drukken.

Deze zal zowiso iets onder spanning staan en naar buiten komen als je hem loshaalt,

De zwarte slang bij remvloeistof reservoir afklemmen,

De leiding eerst een slag losdraaien, vloeistof opvangen, kopp cilinder los draaien en eraf halen, leiding losdraaien. Monteren, kopp cilinders monteren en drukpen voorzien van een beetje vet, leiding erop zetten, ontluchtingsnippel een stukje open draaien, remvloeistof bijvullen en even laten lopen, na nippel dicht draaien en even ontluchten.


Succes..

vrouweneeltje1 (0), 14 jaar geleden

Van de week eerst eens alleen remolie bijgevuld en een kwartiertje op koppelingspendaal staan trappen. Resultaat niks nul.
De volgende dag nog eens geprobeerd en blijkbaar is de olie langzaam naar beneden gezakt want na weer een kwartiertje trappen is de druk weer volledig trug.

Nu even in de gaten houden of hij dan daadwerkelijk nergens lekt.

Heb nog eens goed gekeken naar de aanzuig naar het koppelingspendaal en deze zit iets boven het vlak van het reservoir, waardoor die blijkbaar lucht kon happen.
Remolie wordt wel van het vlak aangezogen.

Ontluchten gaat niet zo makkelijk als bij de remmen, las ergens nog een manier om de koppeling te ontluchten:

Slang op de ontluchtingsnippel van de rem zetten.
Dan het andere eind op de ontluchtingsnippel van de cilinder aan de bak zetten.
En dan dus via je rem olie door het systeem van je koppleling te trappen.

Of deze:

Fles vullen met remolie.
slang aan de dop vastmaken en aan de cilinder van de bak.
En dan de olie in het systeem knijpen.

Maar in mijn geval was een beetje geduld voldoende.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Met beide methode`s zal het niet goed gaan en bestaat de kans dat je lucht mee erin drukt ipv olie.

Gewoon onluchten zoals je bij de remmen doet, als niks defect is, is het een fluitje van een cent, nu werkt hij misschien weer, maar ben bang dat het pedaal zo weer op de bodem ligt, als je een kwartier moet trappen voor er druk is, klopt er toch iets niet.

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Hoi Dave, Kijk eens in de auto bij het koppelings-pedaal waar de duwstang de cilinder in gaat . Als er wat lekt is het meestal daar en nog makkelijker te vervangen ook. Succes.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.