BMW 3-Serie: Problemen met BMW 316i uit 1995

Bouwjaar: 1995

Sinds 2 weken heeft mijn vader wat problemen met zijn BMW 316i M43 motor (zonder airco) met 205.000 km op benzine uit 1995.

Hij geeft sinds kort ook een klokje met 'inspection'(betekent volgens het boekje dat de remvloeistof aan vervanging toe is).

Maar 'inspection' betekent normaal toch dat hij hem moet laten nakijken of hem aan de computer moet laten uitlezen op fouten?

Goed, dan hier het probleem:

Toen hij bij een rotonde wilde wegrijden met een warme motor en gas gaf was niks meer daar en de motor sloeg af. Terwijl ie liep brandde onder andere het laadstroomlampje. Vervolgens heeft ie hem 2 keer gewoon gestart en de 3e keer plankgas en toen sloeg ie aan. Eenmaal thuis aan de hand van het laadstroomlampje heb ik de dynamo met lopende motor en de zelfs de accu zonder lopende motor dorogemeten. Deze bleken allebei in orde te zijn. De accu kon het ook niet zijn, want hij startte normaal. We dachten dat dit maar incidenteel was...tot dinsdag thuis in de garage. Hij draaide de sleutel om en hoorde een soort van 'klik', dus de sleutel nog een keer omgedraaid en weer die 'klik'...de derde keer dat ie de sleutel omdraaide startte ie en sloeg ook gewoon aan alsof er niks aan de hand was. Mijn pa geeft nu tog weer de (Bosch) accu de schuld, maar die zit er pas sinds oktober 2003 in. En dinsdagmiddag had ie het nog 1 keer gehad met warme motor dat ie niet aan wilde slaan, maar de 2e keer sloeg ie wel gewoon weer aan. Hij zei ook dat de motor langzaam warm werd als hij over de snelweg reed dan normaal.

Weet iemand wat dit in vredesnaam kan zijn?

Ben ik misschien nog wat vergeten door te meten wat kapot kan zijn?

M'n pa is van plan om zaterdag een nieuwe accu te gaan halen, maar ik weet zeker dat het de accu niet kan zijn.

Bedankt voor de tips!

D@vy

Geplaatst door D@vy (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Wat je nooit meer mag doen is de accupool eraf halen terwijl de motor loopt!!! Ik denk niet dat je accu de boosdoener is. Als ik het zo hoor slaat je startrelais soms niet in. De oorzaak daarvan is moet je zoeken in de koolborstels van de startmotor. Die geven namelijk een massa signaal aan het relais. Als ie het weer doet moet je tijdens het starten even de spanningszoeker op de dikke draad (niet die naar de accu loopt) van het startrelais houden. Als het lampje dan brand zijn de koolborstels versleten. Kun je zelf vervangen als je een beetje technisch bent. Haal eerst wel de minpool van de accu! suc6

B--E--N (0), 18 jaar geleden

wissel de accu met die van een kennis/fanmilie/enz. Is het probleem over dan weet je dat het de accu is (lijkt me trouwens stug als ie afslaat bij het optrekken). Heb ooit dit probleem gehad (bij een opel...) en de oorzaak was een sterk vervuild luchtfilter. T is maar een tip en je kan t zo controleren.
Heb trouwens ook wel eens gehoord dat je dit soort problemen krijgt als je brandstoffilter te oud/vies is. Kijk eens of die al eens is vervangen, er zijn genoeg mensen die nog steeds met het originele filter rondrijden...

Succes!

D@vy (0), 18 jaar geleden

Heb de accuklem er helemaal niet afgehad terwijl de motor liep, hoe kom je daar in hemelsnaam bij? Even voor de duidelijkheid:heb de accu doorgemeten met de motor uit en heb toen ik de dynamo ging doormeten de motor laten lopen. Heb zelf ook de nodige kennis van auto's en ik weet heus wel dat je nooit maar dan ook nooit een accuklem eraf mag halen als ie loopt. Maar alvast bedankt voor jullie tips. Ik ga dat zeker even doormeten. Als er nog meer tips zijn, hoor ik het graag!

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Dat maakte ik op uit jou verhaal.

D@vy (0), 18 jaar geleden

Misschien lag het aan mij en had ik wist eerst even niet hoe ik het moest uitleggen, vandaar dat het een beetje onduidelijk was, sorry daarvoor. Nou goed, maakt ook niet meer uit. Heb het nou toch goed uitgelegd, he? :)
Dus jij denkt vrijwel zeker dat de koolborstels van de startmotor versleten zijn? Of kan het startrelais ook de boosdoener zijn?

mart-vervoort (0) PRO, 18 jaar geleden

startmotor onderuit halen en door laten meten. dan weet je tenminste waar het niet aan ligt.ik denk dat sytze het by het rechte eind heeft.succes

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Kun je er niet bij komen om mijn eerder genoemde test te doen?
En anders maar wat martin zegt. Het startrelais krijgt zijn massa via de koolborstels! Dus ja ik denk dat het zo is....

stefan84 (0), 18 jaar geleden

meten = weten zeggen ze.

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

das de enige manier, maar weet niet of d@vy dit ook weet!

D@vy (0), 18 jaar geleden

Meten is meestal weten, weet ik ook al lang. ;) Sytze, ik ben nog niet aan jouw test toe gekomen, want dat gaat wat moeilijk als m'n pa met de auto weg is. :) Ik zal die test van jou uitvoeren zodra de auto er is en zodra ik er even de tijd voor heb. En anders zal ik pa naar de garage toe sturen voor verder onderzoek aan het startsysteem.
En ik heb de ruimte niet om de startmotor even eronderuit te halen.

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Kun je best redelijk bij hoor. Zul je om te testen toch ook bij moeten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.