BMW 3-Serie: raar geluid BMW 316i ´93

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hoi,

Ik heb sinds kort een 316i in men bezit, rijd leuk maar maakt sinds kort een aantal rare geluiden.
Ben leek op auto gebied , ben al blij dat ik kan rijden ;) , dus ik ga jullie het zo goed mogelijk proberen uitleggen.

ik heb 2 soorten geluiden,
het ene:
is bij het rijden en merkbaar bij de 3de maar meer bij de 4de en 5de vitesse, dit als ik tussen de 2500-3000 toeren rijd (dit is dan +-80-90 km p/u) Het is een ratelend geluid, dat je kan vergelijken als of er iets tussen men wiel is gedraaid (of als je het nog kent van vroeger; het klinkt ook een beetje alsof je een kaartje tussen je fietswiel steekt dat dit klapperen geluid veroorzaakte).
Het geluid is afkomstig van rechts achteraan, dit afgaande op het geluid.
Ik begin het geluid te horen als ik dus deze toeren haal (gas geef) maar ook als ik van hogere toeren gas los en deze de 2500-3000 rpm passeerd.
Wanneer ik op deze toeren de ´ambriage´ in duw dan stopt dit meteen...

Ik ben even Tot aan de BMW garage in men buurt gereden, deze maakte een test rit, zette die op de brug etc.
Volgens hen zou dit probleem veroorzaakt geweest zijn door de velg rechts achter, die een beetje krom was.
Omdat ze niet meteen tijd hadden ben ik dan maar naar een banden centrale gereden, en deze hebbe die velg geswapt met die van me reserve wiel. Ik hopende dat het over was... niet dus..
Wat ik op merkte toen die mannen de controle deden, was dat de rechter as, welke volgens mij de achter wielen laat draaien, naar links en rechts kon bewogen worden. Misschien heeft dit er iets met de maken?


het tweede probleem:
Als ik over een vlak wegdek rij hoor ik niks rammelen, maar zodra ik enkele bulten en putten passeer (wel niet steeds... hangt blijkbaar van de diepte/hoogte af) ´rammeld´ er iets ´dof´ achteraan de wagen, bijna alsof je een lijk in de koffer liggen hebt.
Dit lawaai word volgens mij ergens in het midden of rechts achter veroorzaakt. Heb reeds alles uit de koffer gehaald, maar dit maakt niks uit.
Dit heeft men ook in de BMW garage even na gezien, de rubbers waren volgens hen nog in vrij goede staat, en als ik op de achterkant van de wagen duw dan veert deze nog vlot, dus heeft volgens mij niks met de schokdempers te maken. Ze hadden geen idee wat het was. Zelf stond Ik er dus bij toen men dit nakeek, en merkte zelf op dat een ijzeren plaat tussen chassis en uitlaat, leek los te hangen, ik vermoed dat dit hier door komt, dit omdat de uitlaat een tijd terug vervangen is geweest, en miss is dit niet correct bevestigd?

Nuja dit zijn men bevindingen, hopelijk kunnen jullie me wat raad geven hierover.

Ivm het laatste probleem zou ik dit vermoedelijk zelf kunne vaster maken, maar heb geen brug dus dat lukt niet, en heb geen idee hoe ik er anders onder geraak.

Alle tips zijn welkom, en bedankt voor de moeite!

Groet olivier

(Ps, had dit forum al eens grondig nagelezen, en hier en daar dingen gelezen dat op mijn probleem lijkte, maar ik denk niet dat deze het zelfde zijn vandaar mijn post)

evow

Geplaatst door evow (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

jean5225 (0), 16 jaar geleden

Olivier,

Ik denk dat het probleem aan de uitlaat te wijten is, ik kan aan de uitleg van het probleem uitmaken dat het met de toeren te maken heeft en ik denk nu aan vibraties op een bepaald toerental, je schrijft als je ontkopeld is het geluid weg, dus als dit niet het geval zouw zijn kon het aan de ophanging of wiellagers zijn, maar als het geluid weg is na ontkopelen dus vrijloop dan zullen het wel vibraties zijn van de uitlaat, cotroleer of de uitlaat mooi in de rubbers hangt zonder spanning en ik denk de loshangende plaat boven de uitlaat van het tweede probleem zal hier ook wel iets mee te maken hebben
Ales is goed vastmaken

MVG
Jean

jean5225 (0), 16 jaar geleden

Olivier,

Was ik je vergeten te vertellen, een uitlaat demper kan er vanbuiten zeer goed uitzien maar vanbinnen stuk zijn zodus is goed met de uitlaat demper schudden en horen of er niets in los zit dit kan ook vibraties veroorzaken.

Succes

MVG
Jean

evow (0), 16 jaar geleden

Jean,

bedankt voor die tips, ik ga kijken of ik deze avond er zelf even kan aan sleutelen ,
nuja als ik er onder geraak;)
ik laat het antwoord hier zeker nog weten,
en ja inderdaad, ik dacht ook al dat die toeren en dat trillen mogelijks aan elkaar gekoppeld zouden kunnen zijn.

hopelijk is het dit, dan ben ik vrij goedkoop gezet:)
thanks m8!!

evow (0), 16 jaar geleden

ff update over het probleem

ernet even tot aan een kennis geweest die en put liggen heeft,
heeft het hitteschild bevestigd,
maar het gerammel blijft nog,
wel heeft hij me verteld dat de uitlaat enorm dicht tegen het chassis hangt dit is iets voor volgende week...
update volgt;)

supreme (0), 16 jaar geleden

Evow, ben ook geen specialist.. heb ook een bmw gekocht 320I. Het kan zijn wat ik vermoed hetzelfde probleem als bij mij. Het lijkt net of ik ook heel wat spullen in de kofferbak heb, net of iets heen en weer beweegt. Op het moment dat ik mijn koppeling intrap en loslaat krijg ik een schokkend geluid. Dat zijn de ophangbussen (zo noemde de monteur het). Dat zit bevestigd aan je dragers als het goed is. En als je 1 kant vervangt ken je beter beide kanten in 1 keer doen. Want dat is een slijtage probleem.

evow (0), 16 jaar geleden

supreme
jean5225

thanks voor jullie tips,
ik heb me wagen net terug, kost prijs 20 euro
wat was er:
de hitteplaat tussen chassis en pot lag te los,
en de uitlaat te dicht bij het chassis, deze is nu gezakt
het geramlle op de baan, en het gerammel in die toeren is opgelost..
perfect gewoon :D

Maar nu heb ik een ander probleem, en ik weet niet of ik dit best hier in post of een nieuw topic maak?
wat raden jullie aan? het heeft niks met dit gerammel te maken :)

thanks!

stefan84 (0), 16 jaar geleden

olivier

ik denk dat je het beste even een nieuw topic kan aanmaken,dit is dan ook makkelijker te volgen en weten we dat dit probleem nu is opgelost.

Stefan

evow (0), 16 jaar geleden

dan mag men hier een slotje op zetten en opgelost bij plaatsen , wie weet kan hier iets met zijn :D

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.