close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: Rammel in motor blok.......??

Bouwjaar: 1984, Brandstof: Benzine, Motorcode: 323i 6cil

Vraagje.....
BMW E30, 323I, 6CYL, 2.3 LITER, 1984, 3 serie

Er zit opeens een rammel in mijn moterblok, euh....is er in een paar dagen ingeslopen.
Lijkt van onder het klependeksel te komen.
Bij stationair hoor je het niet zo heel goed, maar bij een ietsje hoger toerental hoor je het heel goed.
Bij warme motor is het ook beter te horen als bij een koude motor.


Een aantal mogelijkheden heb ik zelf al bedacht, maar zit nog met een paar vraagjes.

Wanneer ik een gebroken zuigerveer zou hebben, en ik meet de compresie, kan iemand mij dan vertellen hoeveel de druk verschild met de andere cylinders, heb je dan gelijk de helft minder druk, of is het niet zo'n groot verschil??

Andere vraag: wanneer je je kleppen nog wel goed kan stellen op 0,25mm bij koude motor. kan het dan mogelijk zijn dat je nokkenas, of je tuimelaars toch versleten zijn..........??

Hoop dat iemand mij een beetje kan helpen, hoe meer dingen ik kan checken waneer ik onder het kleppendeksel ga kijken hoe beter....

Bij voorbaat al heel veel dank.

Groetjes, Jack

Geplaatst door

batjack (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Klepteumelaarstelschroef losgelopen waardoor de klepspeling groter is geworden. Er zit een excentrische schijf in de tuimelaar die op zijn plaats wordt gehoeden mbv een M6 boutje met moertje. Als deze los gaat verdraait de excentrische schijf langzaam en wordt de speling van deze betreffende klep groter.
Klepdeksel los maken en tuimelaars checken.

Ruud10657 0
badge

17 jaar

conroleer klepstoters en de klepspeling.

mart-vervoort 0
badge

17 jaar

Bedankt voor de tips.......
Ik ga zodadelijk de boel open gooien, hoop dat het meevalt.....

kun je trouwers een nokkenas en tuimelaars vervangen zonder dat je de cylinderkop verwijderd.
Je heb niet veel ruimte aan de voorkant van de motor..

Gr Jack

batjack 0

17 jaar

Nokkenas verwijderen kan niet daar je de tuimelaarassen ook moet verwijderen. Ik heb wel eens een tuimelaaras bij een 4 cilinder eruit gehaald om een tuimelaar te vernieuwen zonder de kop te verwijderen. Het dashboard kastje verwijderd en een gaatje in de firewall geboord, toen de as naar achteren eruit getikt. Dat zan bij een 6 cilinder dus ook wel lukken.

Ruud10657 0
badge

17 jaar

Klopt, alleen gezien het werk dat je er mee hebt, kun je vlotter de kop verwijderen. Met 'n beetje pech kun je alsnog later de koppakking vervangen.
Zelf ook al eens gedaan, alleen de assen naar de voorzijde er uit gehaald.
Te grote klepspeling onstaat maar zelden door het loslopen van de M6 stelboutjes, eerder door het inslijten van de tuimelaars op de tuimelaaras.
Mochten de klepstelexentriken uitgesteld zijn en mocht het toch geen geld kosten voor vervanging, dan lasten we de exentriken op zodat je deze weer gebruiken kon.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Inderdaad oplassen werd ook wel gedaan. Al gevonden waar het aan ligt?

Ruud10657 0
badge

17 jaar

compressie ff gemeten, cylinder 2 (vanafvoren geteld) heeft zit +- 2 bar onder de andere, maar nog wel de opgegevens minimaale 10 bar.....zijn beste tijd heeft cylinder 2 wel gehad, maar nog wel binnen de toleraties.

1 inlaatklep stond op +- 0.325 mm tewijl het 0.25 zou moeten zijn, dus deze ff bijgesteld.
1 zo'n, euh, tja hoe noem je zo'n ding, "tuimelaar op zijn plaats houd klem ding" zat er lubberig los bij.
En de inkepping, euh uitkeping, welke in de groef op te tuimelaarsas schuift vertoon dan ook schuurplekken bij deze klem.
Alle ander "tuimelaar op zijn plaats houd klem dingen" kun je alleen maar bewegen als je er flink aan duuwd en trekt.
Dus hoop dat als ik deze 2 dingen heb opgelost het getik weg is.
Draaide ook een moertje dol van 1 van de klepstelmeganisme, wat natuurlijk speciale fijne draad is, geen standaard moertje dus.

Dus ff bij de dailer bestellen deze 2 items, en hopen dat het getik weg is.
Hep geen zin om de cylinderkop er af te halen.
1 middagje klooien onder motorkop is al dodelijk voor mijn rug, laat staan een paar dagen sleutelen.

Gr Jack

batjack 0

17 jaar

Lijkt een duidelijk geval van ingelopen assen bij de tuimelaars. Boutjes dol komt vaker voor. Zit inderdaad fijne draad op.
Compressie van 10 bar is nog alleszins redelijk oke.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.