auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 5-Serie: Rauwe e39 525d

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 Commonrail 163pk

Hallo iedereen,

Ik heb een 525dA die stationair wat schokt. Zo voel je door de auto bij stationair toerental een
motorisch ritme door de auto gaan, iets wat die voordien niet deed. Ook schokt hij het ergst
de eerste 4 seconden na het starten, dan vermindert het wat, maar blijft het aanwezig.

Rijden doet die nog goed, accelereren gaat prima.

Ik las de auto uit met een programma (INPA) . Deze maakte melding van de "Rough Idle Control-
ler". Bij een diesel is dat uiteraard niet aanwezig, dus zal het hem wel in de inspuiting zitten. Bij
die foutcode stond immers ook "Correction Amount to big".

Ik keek hierop in de Live Data en zag dat de verstuivers van de ene vijf cilinders allemaal
corrigeerden tussen de -2 en + 2. Cilinder 4 voelt zich blijkbaar beter dan de rest, want die
dient zichzelf een correctie van +6 toe.

Uiteraard is in de testkastwereld niets wat het lijkt en is een fout in heel wat gevallen slechts
een gevolg van een andere (niet in het diagnoseapparaat aangegeven) fout.

Ik deed daarom nog een cilinderbalanstest. Echter dacht ik altijd dat deze - zoals de KTS-toe-
stellen van Bosch - het inspuitsysteem uitschakelde en gebruik maakte van de rotaties van de
startmotor om te zien hoeveel elke cilinder meedoet.
Deze test maakte echter gebruik van het stationair toerental. Per cilinder stond dan ook een
getal vermeld (stationair toerental wellicht) van 735-750. Cilinder 4 bevond zich wederom in
hogere sferen, want deze onderscheidde zich van de rest door op een 765 te draaien.

Wat moet ik hiervan denken? Duidt dit op een kapotte verstuiver of net op een slechte com-
pressie van cilinder 4?

Het is echter wel zo dat als er wat gas gegeven wordt, het schokken nog even erger wordt.
Boven de 1000 toeren draait die dan weer beduidend zachter. De cilinderbalanstest (Drehung-
leichformigkeit) geeft dan aan dat alle cilinders op quasi hetzelfde toerental zitten, waar die op
stationair toerental voor de vierde een afwijking liet zien.

Ik kijk benieuwd uit naar jullie raad!

Geplaatst door

BMW320d19 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bij deze diesels wordt het stationair toerental wel degelijk bij geregeld om een rustig stationair toerental te krijgen, dit wordt onder andere via de motorsteunen gemeten en waar nodig bij geregeld, uit deze foutcode is niet zomaar uit te maken waar dit aan ligt, je zou kunnen beginnen een verstuiver retour test te laten doen. Hieraan kun je al gauw zien of er een verstuiver niet helemaal goed meer is.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

10 jaar

Is er al nieuws of de bijregeling geholpen heeft?

80Diego00 0
badge

10 jaar

Voorlopig heb ik nog niets ondernomen aan deze auto. Zodra het kan (lees: de auto kan missen),
haal ik de injectoren eens uit en laat hun sproeibeeld testen.

BMW320d19 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.