Beste
Effe de historie
Begin juli is de roetfilter vervangen en ook de gloeiers . Op vakantie geweest met auto en caravan naar Italië geen problemen gehad. Half augustus terug melding roetfilter . Toen laten reinigen en de gloei module vervangen omdat hij nog een storing gaf op de gloeiers. Nu alle fouten weg . 3 weken later voel ik dat de auto terug niet goed optrekt. Uitgelezen en terug roetfilter. Code 480a.
Wat kan de oorzaak hier nog van zijn want zonder andere fouten is het moeilijk zoeken .
Mvg Miguel
Geplaatst door Miguelcreemers (0) , lid sinds 3 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW X5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW X5 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 Reacties
oldford (0) PRO, 3 jaar geleden
Rij je misschien veel korte ritten nu?
Voor meer info zie: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f10-5...
kaleido 1 (1580) PRO, 3 jaar geleden
Regenereerd het systeem wel ?
Miguelcreemers (0), 3 jaar geleden
Ik denk het niet maar weten ook niet waarom niet .
oldford (0) PRO, 3 jaar geleden
Op dit moment zal er als de code 480A aanwezig is, niet meer geregenereerd worden.
oldford (0) PRO, 3 jaar geleden
Zie punt 5 beschrijving. De regeneratie moet via het service menu aangevraagd worden.
MAAR, deze wordt nog geblokkeerd door de foutcode 480A.
Zie punt 6 beschrijving. Rij eerst 45 minuten met een warme motor op een constante snelheid.
Uitlaatgas temperatuur moet dan tussen 280 en 350 graden Celsius zijn.
Schakel elektrische verbruikers aan, licht, blower op de voorruit.
Controleer of de foutcode nu op "Momenteel niet aanwezig" of "Intermittent" staat.
Zo ja, dan begint pas de 20-30 min voor de normale regeneratie.
Zie laatste paragraaf voor de condities zoals koelvleoistof temp > 75 graden, etc.
Optimale snelheid voor deze regeneratie wordt opgegeven als 100 km/uur.
45 min rijden fouten wissen regeneratie forceren en weer 30 min rijden . Maar wat als de fout terug komt tijdens de laatste 30 minuten. - Miguelcreemers (0), 3 jaar geleden
Maar de fout komt terug anders moet ik niet regenereren he. - Miguelcreemers (0), 3 jaar geleden
Miguelcreemers (0), 3 jaar geleden
Dit zijn momenteel de fouten .
Wat betekent die 40 eigenlijk.
Iedere keer dat de fout opnieuw herkend wordt, wordt die teller weer op 40 gezet.
Pas als er na 40 motorstarts de fout nog steeds niet meer herkend is, wordt de foutcode verwijderd.
N.B.: De foutcode is in de laatste rit voor het uitlezen nog herkend. Dat zie je aan het getal 40 en de status van foutcode die op permanent staat.
Is dat nieuwe roetfilter op de juiste manier aangemeld? (Met dealer diagnose apparatuur of gelijkwaardig)?
Is de verschildruk sensor over het roetfilter al een goed bekeken/getest? - oldford (0) PRO, 3 jaar geleden
Ook zitten er elektrische aansluitingen. Daar kan b.v. een slecht contact zijn. Dus zomaar onderdelen bestellen en vervangen is niet wat ik aan beveel. Welk programma heb je voor de diagnose? Is dat soms Delphi? - oldford (0) PRO, 3 jaar geleden
Ben op dit moment aant rijden heb eerst goed warm gereden dan de pc er aan gehangen en regeratie gestart . En een paar waarde bekeken . Foto is tijdens het rijden maar ik zie wel dat status regeneratie soms actief soms niet-actief . - Miguelcreemers (0), 3 jaar geleden
Miguelcreemers (0), 3 jaar geleden
Hier de foto
oldford (0) PRO, 3 jaar geleden
De 1e foto kan is helaas niet lezen.
Kennelijk is het nieuwe roetfilter in juli wel aangemeld, want de resterende afstand staat op ruim 240k.
Bij een aftermarket diagnose apparaat vraag ik me altijd af hoe goed is dat ding?
En hoeveel training in de reparatie van moderne dieselmotoren heeft diegene die het apparaat bediend gehad? En dan specifiek de interpretatie van de waardes van het roetfilter op het scherm.
Ik heb die specifieke opleiding voor BMW niet gehad, dus hier haak ik af.
Overigens de regeneratie werd niet gestart omdat de uitlaat 500 graden werd. De uitlaat werd 400 graden OMDAT de regeneratie al gestart was. Dat is wat te laag, het zou ongeveer 600 graden moeten worden.
Mijn gok nummer 2, defecte temperatuursensor waardoor de temperatuur te laag wordt aangegeven. - oldford (0) PRO, 3 jaar geleden
oldford (0) PRO, 3 jaar geleden
En, al verder gekomen?
Miguelcreemers (0), 3 jaar geleden
We hebben de drukverschil sensor vervangen en nu rijden we al een paar weken zorgenloos.
oldford (0) PRO, 3 jaar geleden
O.K., badankt voor de feedback.