BMW X5 2010: Regenereren

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Transmissie: Automaat, Motorcode: M57, Motorinhoud (cc): 3500

Beste

Effe de historie
Begin juli is de roetfilter vervangen en ook de gloeiers . Op vakantie geweest met auto en caravan naar Italië geen problemen gehad. Half augustus terug melding roetfilter . Toen laten reinigen en de gloei module vervangen omdat hij nog een storing gaf op de gloeiers. Nu alle fouten weg . 3 weken later voel ik dat de auto terug niet goed optrekt. Uitgelezen en terug roetfilter. Code 480a.

Wat kan de oorzaak hier nog van zijn want zonder andere fouten is het moeilijk zoeken .

Mvg Miguel

Miguelcreemers

Geplaatst door Miguelcreemers (0) , lid sinds 3 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW X5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

Rij je misschien veel korte ritten nu?
Voor meer info zie: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f10-5...

    Ja dat wel maar dat hebben we altijd gedaan . En jaren geen problemen gehad - Miguelcreemers (0), 3 jaar geleden
    Tja, misschien produceert de motor nu wat meer roet dan vroeger. - oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

kaleido 1 (1580) PRO, 3 jaar geleden

Regenereerd het systeem wel ?

Miguelcreemers (0), 3 jaar geleden

Ik denk het niet maar weten ook niet waarom niet .

oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

Op dit moment zal er als de code 480A aanwezig is, niet meer geregenereerd worden.

    Klopt maar ik kan toch moeilijk iedere maand de roetfilter laten reinigen. Er moet toch aan oorzaak zijn . - Miguelcreemers (0), 3 jaar geleden
    Het verhaal gelezen? Daar staan een aantal tests in die gedaan moeten worden. Overigens, reinigen hoeft niet, er kan nog wel geforceerd geregenereerd worden m.b.v. diagnose apparatuur. - oldford (0) PRO, 3 jaar geleden
    Hebben we ook al geprobeerd maar op een of andere manier werkt dit niet . Weet jij misschien als ik dat programma start en er komt onder tussen tijdens het rijden de fout melding 480a stop hij dan of gaat dit dan gewoon door . Anders ga ik een keer rijden met de computer eraan en kan ik tijdens het rijden de fout wissen . - Miguelcreemers (0), 3 jaar geleden
    En begint de regeneratie direct als de motor en uitlaat gassen warm genoeg zijn of moet je eerst effectief 20 min meer dan 60 gereden hebben . - Miguelcreemers (0), 3 jaar geleden

oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

Zie punt 5 beschrijving. De regeneratie moet via het service menu aangevraagd worden.
MAAR, deze wordt nog geblokkeerd door de foutcode 480A.
Zie punt 6 beschrijving. Rij eerst 45 minuten met een warme motor op een constante snelheid.
Uitlaatgas temperatuur moet dan tussen 280 en 350 graden Celsius zijn.
Schakel elektrische verbruikers aan, licht, blower op de voorruit.
Controleer of de foutcode nu op "Momenteel niet aanwezig" of "Intermittent" staat.
Zo ja, dan begint pas de 20-30 min voor de normale regeneratie.
Zie laatste paragraaf voor de condities zoals koelvleoistof temp > 75 graden, etc.
Optimale snelheid voor deze regeneratie wordt opgegeven als 100 km/uur.

    Dus kort
    45 min rijden fouten wissen regeneratie forceren en weer 30 min rijden . Maar wat als de fout terug komt tijdens de laatste 30 minuten. - Miguelcreemers (0), 3 jaar geleden
    De beschrijving gaat ervan uit dat als de foutcode niet meer voorkomt, deze ook niet terug komt in de aansluitende regeneratie van 20-30 minuten. De foutcode kan daarna wel weer terug komen, vandaar alle aanbevolen testen. N.B.: hoeveel kilometer heeft de auto nu gereden? - oldford (0) PRO, 3 jaar geleden
    218000 ongeveer .
    Maar de fout komt terug anders moet ik niet regenereren he. - Miguelcreemers (0), 3 jaar geleden
    Normaal bij BMW is volgens mij roetfilter vernieuwen na 200.000 km. - oldford (0) PRO, 3 jaar geleden
    Zit ne nieuwe in van juli - Miguelcreemers (0), 3 jaar geleden

Miguelcreemers (0), 3 jaar geleden

Dit zijn momenteel de fouten .
Wat betekent die 40 eigenlijk.

    Die 40 betekent hoelang de foutcode nog bewaard blijft in aantallen motorstarts.
    Iedere keer dat de fout opnieuw herkend wordt, wordt die teller weer op 40 gezet.
    Pas als er na 40 motorstarts de fout nog steeds niet meer herkend is, wordt de foutcode verwijderd.
    N.B.: De foutcode is in de laatste rit voor het uitlezen nog herkend. Dat zie je aan het getal 40 en de status van foutcode die op permanent staat.

    Is dat nieuwe roetfilter op de juiste manier aangemeld? (Met dealer diagnose apparatuur of gelijkwaardig)?
    Is de verschildruk sensor over het roetfilter al een goed bekeken/getest? - oldford (0) PRO, 3 jaar geleden
    We kunnen met dit diagnose programma de roetfilter resetten maar weet niet of dat toen ook echt gebeurt is . Mag ik dat nu nog doen of moet eerst alles normaal zijn . Naar de sensor hebben we nog niet gekeken . Kan ik hier iets uit met of gewoon nieuwe bestellen - Miguelcreemers (0), 3 jaar geleden
    Aan die verschildruk sensor zitten slangen/buisjes naar het roetfilter. Die kunnen verstopt of lek zijn.
    Ook zitten er elektrische aansluitingen. Daar kan b.v. een slecht contact zijn. Dus zomaar onderdelen bestellen en vervangen is niet wat ik aan beveel. Welk programma heb je voor de diagnose? Is dat soms Delphi? - oldford (0) PRO, 3 jaar geleden
    Klopt is Delphi
    Ben op dit moment aant rijden heb eerst goed warm gereden dan de pc er aan gehangen en regeratie gestart . En een paar waarde bekeken . Foto is tijdens het rijden maar ik zie wel dat status regeneratie soms actief soms niet-actief . - Miguelcreemers (0), 3 jaar geleden

Miguelcreemers (0), 3 jaar geleden

Hier de foto

oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

De 1e foto kan is helaas niet lezen.
Kennelijk is het nieuwe roetfilter in juli wel aangemeld, want de resterende afstand staat op ruim 240k.
Bij een aftermarket diagnose apparaat vraag ik me altijd af hoe goed is dat ding?
En hoeveel training in de reparatie van moderne dieselmotoren heeft diegene die het apparaat bediend gehad? En dan specifiek de interpretatie van de waardes van het roetfilter op het scherm.
Ik heb die specifieke opleiding voor BMW niet gehad, dus hier haak ik af.

    Tijdens het rijden heeft hij de regeneratie gestart omdat de uitlaat soms zelfs tot 500 gr ging . Ben juist effe gestopt . En fout gewist. Terug gaan rijden en was de regeneratie niet actief fout was er weer gewist en dan zag ik de uitlaat temperatuur direct omhoog gaan dus hij wil regenereren maar na een paar seconden was er de fout weer en stop de regeneratie weer. - Miguelcreemers (0), 3 jaar geleden
    Mijn gok, want ik heb geen uitleesdata, de verschildruk sensor (of diens slangen of bedrading).
    Overigens de regeneratie werd niet gestart omdat de uitlaat 500 graden werd. De uitlaat werd 400 graden OMDAT de regeneratie al gestart was. Dat is wat te laag, het zou ongeveer 600 graden moeten worden.
    Mijn gok nummer 2, defecte temperatuursensor waardoor de temperatuur te laag wordt aangegeven. - oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

En, al verder gekomen?

Miguelcreemers (0), 3 jaar geleden

We hebben de drukverschil sensor vervangen en nu rijden we al een paar weken zorgenloos.

oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

O.K., badankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW X5 of stel zelf een nieuwe vraag.