BMW 5-Serie: remmen vast bij 525tds 1998

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 525 tds

Ik heb een 525 tds. Nu rijd ik vanochtend weg en lijken mijn remmen te blokkeren. Eerst keihard en na een keer flink intrappen lijken de remmen structureel te remmen. Ik heb een automaat dus deze zou bij gas loslaten altijd licht doorrijden, maar nu remt deze direct af. Zowel voorruit als achteruit. Heeft dit met de kou te maken en kan ik dat nu ergens oplossen? Ik kan natuurlijk niet gaan rijden met een zeer vreemd werkend remsysteem. Dank alvast voor jullie ideeen.

chrisbar

Geplaatst door chrisbar (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

GJBAutos (0) PRO, 12 jaar geleden

Het kan met de kou te maken hebben maar het kan ook gewoon een vast zittende remklauw zijn, je kunt hier beter niet mee door rijden, eerst kijken wat er precies vast zit.

gr Martin

chrisbar (0), 12 jaar geleden

Vandaag de auto weer gestart en het beestje rijdt weer, zonder dat de rem 'erop staat'. Ik vind de rem wel erg hard om in te trappen (wellicht met remvloeistof te maken?) Ik zie overigens niet waar ik deze remvloeistf kan vervangen/verversen.

rietish (0), 12 jaar geleden

Je remvloeistof zit onder de interieurfilterhuis,
deze zal je eerst moeten uitbouwen.

http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?...

Wat het kan zijn, vastzittende remklauw en/of water in de rembekrachtiger.

Heb het zelfde gehad bij mijn 525 tds, ook uit 1998, was een berg water in de rembekrachtiger.

Gr

Freude_am_Fahren (0), 12 jaar geleden

Een hard aanvoelende rem is vaak het gevolg van een verstopte leiding (o.a. door water) naar de rembekrachtigingstrommel.

Een vastzittende remklauw (na loslaten van de rem het niet meer vrijkomen van de remblokken van de remschijven) kan veroorzaakt worden door roest tussen remzuiger en remcylinder (t.g.v. condens + gaatje in het rubber membraam aan de voorkant van de remzuiger). Deze roest kan het best verwijderd worden door de remzuiger uit de remcylinder te halen. Dat laatste is ook nodig om het membraam te kunnen vervangen.

De remzuiger (alleen maar) gangbaar te maken, zonder de hele remklauw uit elkaar te halen en te moeten ontluchten, kan op de volgende manier:
- Remklauw van de naaf halen
- Remzuiger naar buiten bewegen door de rem (meermaals) in te trappen*.
Remvloeistof in het reservoir tijdig bijvullen indien nodig.
- Wand van de remzuiger achter het membraam op roest controleren/ schoonmaken (wattenstaaf of zoiets)/ insmeren met vet of remvloeistof
- Remzuiger weer in de remcylinder drukken (met lijmtang). Remvloeistof reservoir niet laten overlopen.
- Laatste 3 stappen herhalen totdat er geen sporen van roest meer op de remzuiger verschijnen/ de remzuiger weer soepel
beweegt

*) Niet te ver, anders valt de remzuiger uit de cylinder en moet het remleiding-circuit alsnog ontlucht worden.
Een goede 'beveiliging' is het remblok op de remzuiger te laten zitten en de remklauw-buitenzijde als aanslag te gebuiken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.