close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: remprobleem E30 88 na 2 keer pompen pas druk

Bouwjaar: 1988

Hoi allemaal ik heb dus een probleem met mijn remsysteem. Ik moet 2 keer (en soms wel 3) pompen voordat mijn pedaal een beetje bovenaan staat. Hij is dan wel hard.

Volgens mij is het probleem er langzaam ingeslopen of iedergeval erger geworden. Ik heb alles al geprobeerd maar niks lijkt te helpen. Ik heb al een aantal malen op het BMW forum een bericht geplaatst en mijn automaterialen zaak komt er ook niet uit.

Ik heb er 3 keer een andere hoofdremcilinder op gemonteerd en hetzelfde probleem bleef, alle leidingen zijn vernieuwd behalve de 2 flexibele achter, vorig jaar de achterremschoenen en cilinders, de remmen zijn gesteld(bij het stellen handremkabel los), ik heb het systeem meerdere malen ontlucht, het pedaal zakt niet weg als ie eenmaal hard is en ik heb de juiste diameter hoofdremcilinder. Ze zijn na na 06/87 van 20,6 naar 22,2 mm gegaan met de hoofdremcilinder. En ik heb de 22,2. Althans er staat 22 op mijn HRC.

Als de auto 1-5 min staat, dat verschild een beetje, moet ik het hele systeem weer op druk brengen door 2-3 keer te pompen voordat mijn pedaal hoog staat. De tijd tussen 2 verkeersdrempels in is geen probleem alleen iets langer en dan moet ik weer pompen. Ook zag ik dat de achterwielremcilinders nog niet uitkwamen zetten bij de eerste pompslag maar pas bij de 2e. Maar als het pedaal hard is zakt ie niet weg dus ik vermoed ook geen lekke cupjes in de HRC.

Ik loop al weken te kloten met dit probleem en niemand schijnt mij een antwoord te kunnen geven. Ik hoopte mischien dat hier iemand mij kan adviseren. Zo ja dan hoor ik het graag en als er nog andere informatie nodig is zal ik die graag geven!

Mvrgr,

Jordi

P.s.

Waar is het rubber slangetje precies voor die op het remvloeistofreservoir zit bovenaan voorop en die het brandschot in verdwijnt?

Geplaatst door

jordi5874 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb dat ook al meegemaakt, normaal is het de hoofdremcilinder
Ik zou toch eens de schijven meten, voor en achter.
De min. dikte staat op de schijf vermeld, zeker de achterste ook meten.
De leiding op het reservoir, gaat naar het koppelingspedaal, die is ook hydraulisch!
Er zijn toch zeker geen lekverliezen!!!

Hoi Davy,

de schijven voor zijn .4 mm gesleten. Ook dat is bekeken. Achter heb ik trommels maar die stel je af op de slijtage.

Idd de koppeling is hydraulisch en ik vroeg me al af waar dat reservoir zat. Met het verwisselen van de HRC heb ik die ook los gehad. Kan het daarom zijn dat de koppeling wat trilt (aan het begin van de dag) bij het laten opkomen?

Het vloeistofreservoir staat al weken op hetzelfde niveau. Anders zouden er inwendige verliezen moeten zijn. Maar ik zoek het toch bij de achterwielremcilinders. Daar moet hat probleem liggen..

Iedergeval bedankt voor je reactie!

Jordi

jordi5874 0

19 jaar

Je zou een klein rond potje moeten hebben wat verstopt tegen je schutbord aanzit. Maar soms komt het ook uit het remvloeistofreservoir.

En een HRC met kleinere diameter zou wel eens je antwoord kunnen zijn (zelf letterlijk meegemaakt op het circuit!!!), of er is iets mis in je rembekrachtiger..

Voor het starten voet op de rem houden en indrukken. Dan start je de motor en zal (als je rembekrachtiger goed is) het pedaal direct nog wat verder omlaaggaan mede door de druk van je voet. Gebeurt dat niet? bekrachtiger + leidingen nakijken

Als je me de laatste 7 cijfers van het chassisnr geeft kan ik in de onderdelengids van BMW wel ff kijken wat er onder hoort te zitten allemaal

Alex218 0
badge

19 jaar

Dus er zou een kleinerre diameter op moeten mischien? Lijkt me op een of andere manier niet logisch... Er zou juist meer vloeistof verplaatst moeten worden naar mijn idee. Laatste cijfers chassisnr 9733588.

ik was gister bji de garage en die zei dat het normaal was. Alleen zeggen ze dat wel vaker om van het gezeur af te zijn mischien. Maar die vacuum bekrachteger die doet het goed maar mischien zit er ergens wel een lekje dat het systeem doet terug laten komen.. De leidingen zijn vernieuwd want dat moest toch gebeuren alleen de achterste 2 flexibele niet. ik kan daar ook geen opgeblazen 'wang' constateren.

Maar als je even voor me zou willen kijken graag!! ik heb er nu dus een 22,2 cilinder opzitten. Althans dat staat achter op de cilinder. Vooraan Bij de cilinder voor de achterremmen staat 17..

heel erg bedankt alvast weer!!

Jordi

jordi5874 0

19 jaar

Er zit gewoon lucht in, hoe heb je hem ontlucht?? zit er ABS op??

TesT 0
badge

19 jaar

Ik heb geen ABS en ik heb em tig keer ontlucht. Ontluchten via een druk apparaatje, met druk van de band en dan RA LA RV LV
en nog met het pedaal pompen maar dat helpt niet veel. Ik weet niet hoe hardnekkig lucht in het systeem kan zijn... Maar heb ik de juiste remcilinder er op zitten dan? ja toch?

jordi5874 0

19 jaar

Ontluchten met zo'n apparaat als jij omschrijf is vragen om problemen omdat je niet continu met een zelfde druk ontlucht, ik bedoel wat als de band leeg raakt.

Gewoon een goed pulserend apparaat erop of anders ouderwets pompen, vasthouden en nippel los en dit diverse malen herhalen totdat pedaal druk in orde is en blijft.

TesT 0
badge

19 jaar

zou de twee flexible slangen eens vervangen heb hetzelde laatst ook gehad alles vervangen behalve de slangen ook geen druk pas na twee keer pompen slangen vervangen probleem opgelost
anders probeer eens met de leidingen voor de slangen af te doppen en kijk of je dan wel druk hebt
vr gr jan

classix 0

19 jaar

Sorry voor de vertraging, maar daar ben ik weer.

Volgens de BMW info zou jij een HRC moeten hebben met nummer
34 311 156 273
Hoofdremcylinder (non ABS) 19.05mm/20.64mm

Ik ben er inmiddels ook achter dat die diameteraanpassing inderdaad klopt, maar dan ALLEEN VOOR ABS auto's. Vòòr 05-1987 remden die auto's ook met een HRC van 20.6 mm.

Ook nog even cross-check gedaan in het boek van Delphi; geven LM40402 aan als vervangingsonderdeel aan, dat het BMW nummer draagt wat ik hierboven beschreef. Dus ook daar komt dat BMW nummer uit. Delphi onderdelen kan je bij alle Brezannen bestellen.

Dus officieel is dat de juiste cylinder voor jouw auto. Ik kan natuurlijk niet zien of er door onverlaten met remklauwen etc is geknoeid. Dus in zoverre onder voorbehoud.

Op zich klopt je denkwijze wel dat de grotere cylinder meer vloeistof verplaatst, maar dan ga je ervan uit dat de zuigers in de cylinder even ver verplaatst worden als met de kleinere cylinder. Stel je maar voor dat de drukstift misschien korter is van die cylinder, dan kan hij nooit dezelfde slag maken.

En dan nu een woord van mijn sponsor/advocaat; aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. :-) Good luck!

Alex218 0
badge

19 jaar

Haha heej bedankt man! nee ik zal je er nooit op aanklagen en ben hartstikke blij dat je me hebt willen helpen met mijn toch wel irritant grote probleem!

Dus het was toch wat je zei dat er een kleinere op moest net als op het circuit!

Nou ok dat ga ik nog even zien te krijgen dan en dat is dan het laatste dat ik doe aan de auto haha :P

Maar nog maals erg bedankt voor je tijd en moeite!!
Nu moet het gaan lukken. :)

Thx

Jordi

jordi5874 0

19 jaar

k weet niet of dat je probleem oplost, maar nu klopt het systeem tenminste weer wel .

Alex218 0
badge

19 jaar

en?? Al meer bereikt?

Alex218 0
badge

19 jaar

Heej ja natuurlijk ben je nog betrokken bij het probleem :)
ik ben momenteel op zoek naar een cilinder met de juiste verhoudingen en ik heb mijn automaterialenzaak er van op de hoogte gesteld dat die doorvoer van die verandering van maten alleen op de ABS van toepassing was. Met het oog daarop hebben ze me waarschijnlijk ook daarop toen der tijd achterwielremcilinders verkocht die op de verandering waren aangepast, met een andere diameter dus.
Jij had het over een langere slag en met een vrij lange slag creeer je wel genoeg remdruk. (wat dus nu het geval is)

Ik ben dus nog op zoek maar de situatie nijpt niet mmer zo erg. Daar komt eigenlijk nog bij dat ik volgende maand een andere auto in mijn bezit krijg (masseltje). Verkoop ik deze niet voor die tijd, zal ik dat (een andere dingen) zeker nog even doen. Want ik wil best graag weten of dat het nou was!

Maar ik wil je iedergeval nogmaals heel erg veel bedanken voor de tijd en moeite die je erin gestoken hebt!! Dat zou je niet hoeven te doen dus ik kan het wel heel erg waarderen!...
ik heb hier iedergeval heel veel van geleerd en ik ben blij dat jij me daarbij geholpen hebt!

Veel rijpleziergroeten,

Jordi

jordi5874 0

19 jaar

Okdan, maar dat Delphinummer is zo te bestellen bij Brezan volgens mij...

Always welcome.. mail me anders het eindresultaat als dat er mocht komen

Acquisitie nav dit bericht wordt niet op prijs gesteld ;-)

Alex218 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.