BMW 3-Serie: Remvloeistof verloren door lekkage, (met ABS) bijvullen en ontlu

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600i

Beste allemaal,

Door een lekkage ben ik al mijn remvloeistof verloren. (maand stilgestaan, lekkage niet opgemerkt)

Ik heb de slang vervangen.

Kan ik nu gewoon opnieuw het reservoir vullen en ontluchten of krijg ik dan een probleem met de ABS?

Hopende op een antwoord, bedankt alvast

Robert70

Geplaatst door Robert70 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Rob

In feite kan hij gewoon op een normale manier ontucht worden..

Gr Stefan

Robert70 (0), 14 jaar geleden

Ik lees verhalen dat de ABS pomp/systeem dan ook ontlucht moet worden bij een dealer?

Het reservoir was wel leeg..

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Waar lees je die verhalen ? In TIS staat er niks over, niet bij dit type/model..Of heeft hij ook ASC ?

Ontluchten :

Rechts achter
Links achter
Rechts voor
Links voor

Robert70 (0), 14 jaar geleden

Was trouwens een VW topic.

Het schijnt dat als alle remvloeistof eruit is gelopen je het remsysteem kan vullen en ontluchten, maar dat het ABS systeem alleen met testapparatuur ontlucht kan worden..... (kans op storing ABS systeem)

Hahaha, maar jij bent een prof dus ik probeer het maar gewoon op de normale manier... ik kom er zelf wel achter..

Bedankt voor de reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Maak ook wel eens fouten hoor, haha

Maar in het Bmw prog staat daar niks over vermeld namelijk, vandaar

Heb er zelf nog geen problemen mee gekregen namelijk en heb ook een 325i E36 van '93

Gr Stefan

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Bepaalde VW/Audi etc modelen zijn moeilijk te ontluchten als het hele systeem leeg is. Maar die zijn vaak wel een stuk jonger als die van jou.\
Notmaal gesproken is ontluchten geen probleem. Alleen wel oppassen als je op de oudewetse manier ontlucht via het rempedaal. Als de hoofdremcilinder
een maand zonder olie heeft gestaan kun je lekke hoofdremcilinder krijgen als je gaat pompen.

gr Martin

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dat klopt Martin, alleen is nu niet het hele systeem leeg, dus denk niet dat het een probleem word..

We wachten even af..

Gr Stefan

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Er is zeker een deel van het systeem leeg. en het systeem hoeft niet leeg te zijn om door verkeert ontluchten een hoofdremcilinder
kapot maken.

gr Martin

Robert70 (0), 14 jaar geleden

GJB,

Ik weet het, voorzichtig onluchten met het rempedaal..

Ook hoorde ik het wiellager wat kraken/schrapen, vervang ik ook gelijk maar...

Ik laat nog wel ff weten hoe het afloopt..

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Rob

Het wiellager zit geperst..De dealer kan het zonder de naaf te verwijderen, zelf kom je hem wel onderuit aan het halen.

Gr Stefan

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Welk wiellager? Voor is simpel zelf te doen als je een dop euh uit mijn hoofd 46 hebt. Je moet de naaf met lager vervangen.
Achter is door elke goed uitgeruste garage aan de auto te vervangen. Ik zou daar niet aan beginnen als je niet 100% zeker bent
dat je het ook uit kunt voeren.

gr Martin

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Maar eerst even zeker zijn dat het wel werkelijk een lager is, die kraken normaal niet echt..

Robert70 (0), 14 jaar geleden

Het gaat over het wiellager rechtsachter (trommelrem) Toevallig dezelfde plaats waar ook mijn remslang lekte.


Ik heb het hele systeem losgehaald, de kogels vlogen eruit bij het demonteren...
Heb zelf een brug dus geen probleem, het persen laat ik over aan een garage.

Zie dat de naaf ook niet best meer is dus ook maar vervangen... 56 euro kost het lager, 89 euro voor de naaf..

Tja, je moet wat over hebben voor een oude BMW ..lol

Laat nog horen hoe het verder afloopt..

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dan is het lager inderdaad echt kapot :)

Robert70 (0), 14 jaar geleden

Update:

Lager en naaf zitten er weer op.... volgende probleem...

Ik dacht: Laat ik gelijk ook maar nieuwe remschoenen monteren.

Rechtsachter alles eraf gehaald, nu weet ik niet meer hoe het in elkaar moet.. (met al die veertjes)
Kijk ik toch gewoon ff bij het linker achterwiel?

Probleem: krijg met geen mogelijkheid de linker wieltrommel eraf, het lijkt wel of ik het gehele remsysteem eraf trek..

1e vraag: Hoe krijg ik de linker remtrommel eraf? (rechts was geen probleem)
2e vraag: Heeft iemand een schema van het remsysteem? (trommels achter)

Mijn dank is groot als iemand een reactie geeft

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Rob

Links achter de rem terug stellen, met een schroevendraaier door het gat waar je de wielbout in draait, het zit ergens aan de onderkant,

Voor hoe het in elkaar zat, zie ( Nr 6 = voor te stellen, dus een stukje naar binnen draaien, dan komen de remschoenen vrij ) :

[url=http://img267.imageshack.us/i/74711750.p...][img]http://img267.imageshack.us/img267/2195/...[/img][/url]

Heb je erna nog altijd moeite om hem eraf te halen ? Draai dan even het wiel terug erop met 2 bouten, dan gaat het eraf halen ook een stuk makkelijker, het wiel komt dan met trommel eraf.

Gr Stefan

Robert70 (0), 14 jaar geleden

"Heb je erna nog altijd moeite om hem eraf te halen ? Draai dan even het wiel terug erop met 2 bouten, dan gaat het eraf halen ook een stuk makkelijker, het wiel komt dan met trommel eraf."

(?) Wielbouten draai je toch ook in de naaf? Dan trek je toch nooit alleen de trommel eraf?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Klopt, met het wiel erop geld het hier in dit geval niet, omdat de naaf gewoon zitten blijft..

Dan gewoon de handrem even terug stellen binnen zodat deze los is, en zonodig met een schroevendraaien het mechanisme terug draaien door het gat van de wielbout.

Robert70 (0), 14 jaar geleden

Na veel zweten.....Echt moeilijk om bij die stelschroeven te komen... (dat klepje van de remmen hangt ervoor)

Alles is inmiddels klaar, nieuwe remmen, remvloeistof en ontlucht..
BMW remt en rijdt weer fantastisch.

Stefan en GJB bedankt voor jullie hulp.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Mooi om te horen rob!

Bedankt voor de Feedback!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.