Beste allemaal,
Door een lekkage ben ik al mijn remvloeistof verloren. (maand stilgestaan, lekkage niet opgemerkt)
Ik heb de slang vervangen.
Kan ik nu gewoon opnieuw het reservoir vullen en ontluchten of krijg ik dan een probleem met de ABS?
Hopende op een antwoord, bedankt alvast
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Rob
In feite kan hij gewoon op een normale manier ontucht worden..
Gr Stefan
Ik lees verhalen dat de ABS pomp/systeem dan ook ontlucht moet worden bij een dealer?
Het reservoir was wel leeg..
15 jaar
Waar lees je die verhalen ? In TIS staat er niks over, niet bij dit type/model..Of heeft hij ook ASC ?
Ontluchten :
Rechts achter
Links achter
Rechts voor
Links voor
15 jaar
Was trouwens een VW topic.
Het schijnt dat als alle remvloeistof eruit is gelopen je het remsysteem kan vullen en ontluchten, maar dat het ABS systeem alleen met testapparatuur ontlucht kan worden..... (kans op storing ABS systeem)
Hahaha, maar jij bent een prof dus ik probeer het maar gewoon op de normale manier... ik kom er zelf wel achter..
Bedankt voor de reacties
15 jaar
Maak ook wel eens fouten hoor, haha
Maar in het Bmw prog staat daar niks over vermeld namelijk, vandaar
Heb er zelf nog geen problemen mee gekregen namelijk en heb ook een 325i E36 van '93
Gr Stefan
15 jaar
Bepaalde VW/Audi etc modelen zijn moeilijk te ontluchten als het hele systeem leeg is. Maar die zijn vaak wel een stuk jonger als die van jou.\
Notmaal gesproken is ontluchten geen probleem. Alleen wel oppassen als je op de oudewetse manier ontlucht via het rempedaal. Als de hoofdremcilinder
een maand zonder olie heeft gestaan kun je lekke hoofdremcilinder krijgen als je gaat pompen.
gr Martin
Dat klopt Martin, alleen is nu niet het hele systeem leeg, dus denk niet dat het een probleem word..
We wachten even af..
Gr Stefan
15 jaar
Er is zeker een deel van het systeem leeg. en het systeem hoeft niet leeg te zijn om door verkeert ontluchten een hoofdremcilinder
kapot maken.
gr Martin
GJB,
Ik weet het, voorzichtig onluchten met het rempedaal..
Ook hoorde ik het wiellager wat kraken/schrapen, vervang ik ook gelijk maar...
Ik laat nog wel ff weten hoe het afloopt..
15 jaar
Rob
Het wiellager zit geperst..De dealer kan het zonder de naaf te verwijderen, zelf kom je hem wel onderuit aan het halen.
Gr Stefan
15 jaar
Welk wiellager? Voor is simpel zelf te doen als je een dop euh uit mijn hoofd 46 hebt. Je moet de naaf met lager vervangen.
Achter is door elke goed uitgeruste garage aan de auto te vervangen. Ik zou daar niet aan beginnen als je niet 100% zeker bent
dat je het ook uit kunt voeren.
gr Martin
Maar eerst even zeker zijn dat het wel werkelijk een lager is, die kraken normaal niet echt..
15 jaar
Het gaat over het wiellager rechtsachter (trommelrem) Toevallig dezelfde plaats waar ook mijn remslang lekte.
Ik heb het hele systeem losgehaald, de kogels vlogen eruit bij het demonteren...
Heb zelf een brug dus geen probleem, het persen laat ik over aan een garage.
Zie dat de naaf ook niet best meer is dus ook maar vervangen... 56 euro kost het lager, 89 euro voor de naaf..
Tja, je moet wat over hebben voor een oude BMW ..lol
Laat nog horen hoe het verder afloopt..
15 jaar
Dan is het lager inderdaad echt kapot :)
15 jaar
Update:
Lager en naaf zitten er weer op.... volgende probleem...
Ik dacht: Laat ik gelijk ook maar nieuwe remschoenen monteren.
Rechtsachter alles eraf gehaald, nu weet ik niet meer hoe het in elkaar moet.. (met al die veertjes)
Kijk ik toch gewoon ff bij het linker achterwiel?
Probleem: krijg met geen mogelijkheid de linker wieltrommel eraf, het lijkt wel of ik het gehele remsysteem eraf trek..
1e vraag: Hoe krijg ik de linker remtrommel eraf? (rechts was geen probleem)
2e vraag: Heeft iemand een schema van het remsysteem? (trommels achter)
Mijn dank is groot als iemand een reactie geeft
15 jaar
Rob
Links achter de rem terug stellen, met een schroevendraaier door het gat waar je de wielbout in draait, het zit ergens aan de onderkant,
Voor hoe het in elkaar zat, zie ( Nr 6 = voor te stellen, dus een stukje naar binnen draaien, dan komen de remschoenen vrij ) :
[url=http://img267.imageshack.us/i/74711750.p...][img]http://img267.imageshack.us/img267/2195/...[/img][/url]
Heb je erna nog altijd moeite om hem eraf te halen ? Draai dan even het wiel terug erop met 2 bouten, dan gaat het eraf halen ook een stuk makkelijker, het wiel komt dan met trommel eraf.
Gr Stefan
15 jaar
"Heb je erna nog altijd moeite om hem eraf te halen ? Draai dan even het wiel terug erop met 2 bouten, dan gaat het eraf halen ook een stuk makkelijker, het wiel komt dan met trommel eraf."
(?) Wielbouten draai je toch ook in de naaf? Dan trek je toch nooit alleen de trommel eraf?
15 jaar
Klopt, met het wiel erop geld het hier in dit geval niet, omdat de naaf gewoon zitten blijft..
Dan gewoon de handrem even terug stellen binnen zodat deze los is, en zonodig met een schroevendraaien het mechanisme terug draaien door het gat van de wielbout.
15 jaar
Na veel zweten.....Echt moeilijk om bij die stelschroeven te komen... (dat klepje van de remmen hangt ervoor)
Alles is inmiddels klaar, nieuwe remmen, remvloeistof en ontlucht..
BMW remt en rijdt weer fantastisch.
Stefan en GJB bedankt voor jullie hulp.
15 jaar
Mooi om te horen rob!
Bedankt voor de Feedback!
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar