Goedendag, wie heeft een idee wat er aan de hand kan zijn...???
Het betreft een 325i, 1994, automaat.
De auto start warm of koud perfect en loopt dan ook direct mooi stationair, nooit anders. netjes op alle cylinders.
Als je normaal wegrijdt warm/koud lijkt er niets aan de hand, de motor pakt direct op geen gestotter/inhouden niets, lijkt niets aan de hand.
Maar... dit is alleen tot zo'n 2000 toeren, daar boven kan je gasgeven zoveel als je wilt maar wil maar heel langzaam toeren gaan maken.
Vol toeren maken gaat alleen maar als je hem in zijn 3 houdt. Gaat niet stotteren ofzo , maar is zo traag als .....
Bij meer gas geven schakeld de bak wel gewoon terug.
Geen oile verbruik, geen koelstofverlies, altijd mooi op temp.
Uitgelezen: geen fout meldingen
Nieuw: LMM, Lambdasonde, katalysator, eind demper,luchtfilter, bougies, benzinefilter.
Ik hoor het graag, als vast bedankt .
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je stil staat in N, kun je dan wel toeren maken?
Is de brandstofdruk en de brandstofopbrengst al eens gemeten?
Al eens rijdend de lambdasonde uitgelezen?
Dan kan je wel volgas geven maar je merkt dat het niet met erg veel zin gaat.
De garage bij mij in de buurt heeft hem alleen uitgelezen, conclusie, geen foutmelding, dus goed ( ze hebben er geen zin in denk ik).
De brandstofdruk weet ik niet zal ik ergens gaan vragen om te meten, niet genoeg druk dan zal er ook weinig vermogen zijn, of niet??
15 jaar
Bij een lage brandstof druk levert hij ook niet zijn vermogen! Maar dat gaat meestal gepaart me inhouden van de motor.
Meet eens de weerstand van de koelvloeistof temp sensor op ohm bij koude en warme motor..
Zit in de kop en is BLAUW van kleur, je ziet hem zitten als je langs het oliefilterhuis af kijkt.
15 jaar
Ook opbrengst meten, dus hoeveel liter in 1 minuut. Druk kan goed zijn als er geen benzine gebruikt word, maar terug vallen als de motor wat meer wil hebben.
Voor uitlezen iemand anders zoeken, die er wel zin in heeft. Ook lambda-signalen tijdens gas geven in vrij kan helpen.
Anders bij een APK-station 4-gas meting doen bij 3000, 4000, 5000 en 6000 rpm.
Alle waardes noteren (CO, CO2, O2, HC en lambda-waarde) en hier posten.
Maar er stond geen storingen in het geheugen, waarom zijn dan al die onderdelen vernieuwt ? Waren de lambdasonden en kat origineel of immitatie ? In het laatste geval kunnen ze nog wel eens niet of niet goed werken!
15 jaar
Dan ga ik nog wel even vragen om die 4gas meting te doen.
Verder die onderdelen, die uitlaat en cat en lambda zijn ongeveer een half jaar oud en origineel, altans op de rekening stond niet of die lambda origeel is.
LMM en filter pas vernieuwd want van het luchtfilter is een stuk losgelaten en er zat enigzins een stukje opgerold in de buis naar de LMM dus de inlaat was gedeeltelijk open en dicht ook. LMM is redelijk gevoelig voor vocht en vuil dus die maar gelijk vernieuwd ondangs dat er geen foutmelding was. Ik dacht, probleem gevonden, maar het maakt niets uit.
15 jaar
Als de sonde niet origineel is, komt dat eruit bij de 4-gas test of het uitlezen van de signalen.
Zien de stekkers waarmee de lambda-sonde is aangesloten er origineel uit? Niet stukjes aan gesoldeerd?
Is origineel een ronde stekker trouwens..met 4 kabels. ( Dacht 2 witte, een grijze en een zwarte )
15 jaar
Ja, 4 draden en de stekker moet je eerst draaien dan kan die los, het contra gedeelte zit tegen de auto vast, niet aan gesoldeerd, die sonde ziet er ook nieuw uit, staat rechtop aan het einde van de twee voorpijpen. Zie niets raars eraan.
Zou het niet kunnen zijn dat, omdat het luchtfifter opengestaan heeft dat er troep ergens in zit, want op de LMM zaten ook restanten van vliegen.
( das niet goed ). duv misschien verderop in het inlaatsysteem vuil??
15 jaar
Wat me wel opviel dat de draad aan die sonde vrij lang is, de helft dan is die nog lang genoeg, misschien hoort dit niet en is zodoende
een verkeerde sonde.
15 jaar
Die restanten van 'vliegen' was dat geen schuim van bv een open luchtfilter ? Want vliegen krijg je er niet zo snel in, of je moet al een half jaar zonder filter gereden hebben.
Ja de kabel van de sonde kan wat langer zijn, je kan beter eens kijken / meten of hij nog zijn werk doet..
Hoe ziet de gasklep eruit ? die restanten gaan dus wel de motor in, maar zijn ook zo weer verdwenen, aan het inlaatspruitstuk kun je niet veel doen, en je kan het ook lastig schoonmaken, het is 1 geheel, wel heb je spul op de markt voor het inlaatsysteem te reinigen, maar dat zou je probleem niet zijn.
15 jaar
Dat oude luchtfilter was gescheurd zodoende dat de inlaat door het fiter 1/3 een open filter was, vandaar de vliegen enzo in de LMM en waarschijnlijk verder in de inlaat.
Van de week zal ik de spanning meten van de lambda, moet even op de brug, dan kan ik ook zien of het origineel is, allen weet ik niet wat het
nummer van de sonde zou moeten zijn(al is deze origineel) ik heb begrepen dat de sonde van een automaat ook anders is dan van een handbak.
Klopt dat???
Zou best wel eens de verkeerde kunnen zijn, meurt zo af en toe best wel naar bezine al is het verbruik 1:10 wel normaal denk ik.
15 jaar
Volgens mij is de lambdasonde van een handgeschakelde of automatenbak hetzelfde..
De motor is overigens hetzelfde, dus zou niet weten wat daar anders aan moet zijn.
Naar benzine stinken kan ook duiden op een lek / te rijk mengsel / problemen met ontsteking.
15 jaar
Niet echt tijd gehad om aan de auto te knutselen, ben er wel onder gaan liggen voor de lambdasonde om te kijken of die originel is, dus niet, ben niet gaan meten, heb een originele gekocht dan weet ik zeker dat dat goed is, maandag er in en ook dan de weerstand meten van de temp.zender die aan de ecu zit, dan weet ik misschien meer.
Wat ik nog gezien heb, maar misschien niet belangrijk, aan de voorkant van het blok helemaal boven op zit een plastic geval wat er zo uit kan halen is met een dikke en een dunneslang, dat dunne slangetje is over een +/- 15 cm vrij zacht, lijkt wel of je die kan kneden, slangetje is op die plaats ook helemaal vervormd. Hij gaat geloof ik naar het inlaatspruikstuk.
Iemand een idee of dat van belang is.
Bedankt voor de reacties.
15 jaar
Varney
Dat laatste wat je bedoelt is het plastic stukje dat vast geklikt zit in het kleppendeksel,die dikkere slang loopt naar de geribbelde slang ( onderkant ) die tussen lmm en gasklephuis zit, en is van de carterventilatie, die dunne slang loopt naar de plastic aansluiting onder de inlaat ( waar ook de stappenmotor op aan zit gesloten )
Je kunt ook om te testen de slangen van het kleppendeksel afhalen en even afdoppen.
De kvs temp sensor zit in de kop gedraait, net onder het inlaatspruitstuk, en je ziet hem zitten als je tussen het oliefilter door kijkt, dus de sensor zit niet aan de ECU.
Ben benieuwt.
Gr Stefan
15 jaar
Vandaag de lambdasonde verwisseld, spanning gemeten aan de oude en leek goed te werken, het was er een van hella, de originele erin en geen verschil in rijden.helaas...
Dan maar de diverse slangen controleren en de KVM meten, en gelijk maar vernieuwd als je toch alles weg haalt daar, daarna geen verschil in rijden, weer helaas...
Wat niet goed is, is het rubber tussen de LMM en de gasklep, zeg maar, die is ingescheurd van boven naar beneden waar twee slangen in zitten, daar zou dus valselucht aangezogen kunnen worden al zitten die slangen er wel nog diep genoeg in zo op het oog te zien.
Als er een weinig valse lucht daar wordt aangezogen kan de motor dan ook zo traag zijn???
Gasklep zag er nieuw uit een beweegd soepel.
Ben toch lekker bezig dus dan ga ik dat rubber ook maar nieuw halen.
Dus....alles heeft geen zin gehad (misschien dat rubber), blijft denk ik over de benzinedruk/injectoren.
Naar een garage dus weer en laten meten.
15 jaar
Als die geribbelde slang gescheurt is, trekt hij daar valse lucht, dus dat kan al niet goed zijn, en die slangen gaan vaker kapot.
Weet je zo nog de waarde van de kvs temp sensor ? En welke sensor heb je gemeten ?
Elk beetje valse lucht, is al een beetje teveel..
15 jaar
Rubber besteld, was niet op voorraad, je hebt natuurlijk gelijk, valse lucht kan nooit goed zijn, maar het zou denk ik een plaats kunnen zijn waar dat effect niet zo groot is, want de auto loopt nu gewoon als een 310, als die zou bestaan.
Vrijdag dat rubber erin en dan....?? wie weet.
Die kvs sensor was dacht ik koud 1900 ohm en warm 400ohm.
De lambda leek te werken zoals die zou moeten, heb het zelf overigens niet gemeten.
Nu een dagje gereden maar het is wel... beter, loopt bij niet veel gas geven gewoon zoals zou moeten tot 3000 toeren daarna kan je gassen wat je wil maar gaat dan langzaam aan toeren maken.
15 jaar
Nou dan wachten we even op het rubber,
Ik vind wel de waarde van de temp sensor wat aan de hoge kant, zowel koud als warm, dit betekent dus dat hij wat te arm loopt..i.c.m valse lucht, hmm..
Je kan de brandstofdruk nog eens meten..zou ongeveer een 3,5 bar zonder vacuum moeten zijn, en 3 bar met het vacuum slangetje aangesloten..
Maar boven de 3000 toeren, merk je dan duidelijk dat hij inhoud, of pruttelt / stotterd hij dan ?
15 jaar
Volgende week kan ik pas terecht om de druk te meten.
Hij loopt dus nu wel wat beter (we gaan de goede kant op) Hij pruttelt niet, houdt niet in, maar .. er zit geen gang in boven de 3000 toeren, en dan zou hij eigenlijk juist zijn pk-tjes moeten gaan los laten.
Gas indrukken dan schakeld hij direct een of twee versnellingen terug en dan langzaam naar volle toeren. En dan schakeld hij weer gewoon omhoog.
Temp sensor is nu nieuw dus dat zal goed zijn.
Rubber erin, druk meten, dan maar weer kijken.
bedankt zover.
15 jaar
Nieuwe rubber gaf geen verschil.
Benzinedruk nog niet gemeten, uitgelezen en geen fout meldingen, verder zijn alle controle tests gedaan die met de computer kunnen en alles lijkt te werken zoals het moet.
Nu vond de garage houder dat de automatenbak niet helemaal goed schakeld, de bak schijnt ook te communiceren met de ecu daar zou ook het probleen kunnen zitten volgens de man.
Om wat uit te sluiten word volgende week de benzinedruk gemeten, compressie getest en een lektest gedaan, al verwacht de man niet dat het aan
de compressie ligt, meten is weten, dus we zien wel weer.
15 jaar
De computer van de automaatbak is ook uit te lezen..
Ik ben benieuwt..
15 jaar
Benzinedruk is 3 en 3.5 bar dat zal dus goed zijn, de compressie is nog prima met weinig verschil tussen de cylinders, dus.... ik ga nu dan maar iemand zoeken die wat kan zeggen over de automaatbak. Als daar niets gevonden wordt dan geef ik het op, dan maar een sloom rijdende auto, wat wel weer beter is voor de bekeuringen.
Het kan ook nog zeker aan de injectoren liggen, die zijn toch ook te testen, of moet dit eruit komen als je de auto uitleest??
Beetje jammer allemaal want het is best nog een heel mooi cabriotje, en vanochtend toch wel fris buiten, sleutel omdraaien en direct starten, mooi stationair, geen gestotter of ander gekkigheid alleen...... geen gang erin.
15 jaar
Als je de injectoren wilt testen moet je ze even eruit halen, je kan ze ook ultrasoon laten reinigen, of koop een toevoeging voor in de tank van Forté! één van de betere reinigers die wel werken.
Iemand met uileesapparatuur kan ook de automaatbak uitlezen..
Die beemer moet goed lopend te krijgen zijn! Alleen niet altijd even makkelijk achter de pc, je zou het moeten horen of zelf kunnen meemaken.
15 jaar
De garage waar de auto staat heeft een automatenbak specialist erbij gehaald en wat>>>schakelaar sport/winter vernieuwd een draad ergens vernieuwd met de computer eraan en weer gaan!!!!!!!! Enige nadeel was dat de bak inderdaad al op aan het raken is, maar ik ben er toch blij mee, hij loopt weer prima zo.... kosten euro 125.
De rest wat dus voor j.l. vernieuwd is, was zo'n euro 1400, had ik de bak al bijna voor kunnen laten reviseren, maar ja..
bedankt voor alle assistentie en gr.
15 jaar
Varney,
Mooi om te horen! Nu je tenminste weer een goed lopende bmw!
Bedankt voor de feedback!
Gr Stefan
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar