Hallo, ik heb een probleem met mijn BMW 320D van 2000.
De auto heeft eigenlijk geen vermogen. Als je optrekt komt het vermogen er heel geleidelijk in maar het is niet geweldig.
Dus ik wilde de auto laten chippen.
Ze hebben van tevoren gekeken wat het vermogen van de auto was en kwamen toen op maar 77 PK...
Ze hebben bij Tunex gezegd dat het waarschijnlijk in de luchtmassameter zit en de EGR/klep.
Nu heb ik de LMM vervangen en de EGR klep schoongemaakt. Deze was wel erg smerig met veel vastgekoekte zooi.
De LMM die ik heb gemonteerd hoefde volgens mijn garage niet ingeleerd te worden. Nu vertelden ze mij Tunex dat dit wel moet gebeuren.
Als je hem lostrekt merk ik eigenlijk ook geen verschil (de LMM)
Kan iemand mij vertellen wat ik nog meer zou kunnen proberen en of de LMM ingeleerd moet worden?
Ik heb ook gehoord dat het evt in de drukregelklep van de turbo zou kunnen zitten.
De auto komt eigenlijk wel goed op toeren maar je krijgt niet echt druk in je rug.
Heeft iemand een idee?
Mvg Nico
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Chippen terwijl er een fout ergens in het motor-systeem zit is niet aan te bevelen.
Het zou zelfs schade kunnen opleveren.
Je kunt beter eerst een goede diagnose laten stellen wat er aan de hand is.
Is er een originele luchtmassameter gebruikt of een universele aftermarket?
Is de wagen al uitgelezen op foutcodes ? Is er een verschil in de luchtdoorgang tussen de oude en de nieuwe luchtmassameter ? Meestal moet er een nieuw programma in de DDE na vervanging luchtmassameter. Drukomvormers laaddrukregeling en EGR regeling gaan ook regelmatig defect. Vacuum darmen drukomvormers in orde ?
Hallo oldford, chippen gaat hem inderdaad niet worden, ik heb via ebay een LMM besteld, volgens de garage is dit niet de juiste. Het moet een Bosch of een Pierburg zijn. Degene die er nu op zit (Ebay) is wel qua doorgang hetzelfde als de oude.
Heb nu toch maar een Bosch besteld en laat deze bij de BMW inleren zodra hij binnen is.
Einstein Brain, de EGR werkt toch niet altijd, enkel als de auto warm is? heb wel gekeken met een schroevendraaier (de achterkant) of de klep nog wel open en dicht gaat. Kon hem niet makkelijk openen, moest wel wat kracht zetten, maar hij gaat open en weer dicht.
Voor zover ik kan zien en heb gecontroleerd zijn alle slangen verder heel en niet beschadigd.
Weet niet percies wat je met drukomvormer en laaddrukregeling bedoeld, maar zal vragen of ze er naar kijken als hij wordt ingeleerd.
Alvast bedankt en ik laat even weten hoe het verder loopt
11 jaar
Je hebt nu 2 LMM gekocht en zover ik kan beoordelen nog niet uitgelezen, het kan ook gewoon een lek/doorgesleten vacuum slangetje zijn die dit veroorzaakt, en daar is met uitlezen makkelijk achter te komen. LMM hoeft niet ingeleerd te worden, enkel de leerwaardes terug laten zetten het kan wel zoals einstein brain zegt wezen dat er een software update gedaan moet worden.
gr Martin
Welke Bosch nr heb je nu besteld ? Als de oude luchtmassameter een gewoon ovalen luchtdoorlaat heeft, en de nieuwe een rond rooster in het midden op de plaats van het meetelement moet de DDE handmatig geherprogrammeerd worden !! Is de wagen nu al uitgelezen ? Jullie vervangen maar onderdelen zonder te weten, of uit te zoeken wat er eigenlijk defect is !! Drukomvormers zijn de elektrisch gestuurde kleppen van de vacuumregeling van turbo , EGR en radiatorregeling.
Sorry voor de late reactie, maar probleem is inmiddels opgelost.
Ik had inmiddels een originele LMM besteld en laten monteren en de vacuumslangen laten controleren.
En de auto loopt nu zoals hij moet lopen, pakt mooi op en je voelt ook echt het koppel, en de turbo inkomen!
Auto gelijk een beurt laten geven en loopt sindsdien als een zonnetje, hij is ook nog eens zuiniger geworden!
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar