BMW 3-Serie: ontsteking bmw e21

Bouwjaar: 1982, Brandstof: Benzine, Motorcode: 318i

Hoi allemaal,

Heb het volgende probleem: auto plofte in de uitlaat liep niet echt mooi.
Heb de bougies vervangen en bougies kabels (allemaal op de juiste plek)
Nu wil ik m'n ontsteking op tijd zetten,wat is de juiste werkmethode?

Vacuum slangetje los koppelen,stekkertje los maken borgbout losmaken ontsteking verwijderen.
Dan de poelie gelijk zetten met het centerpoint of moet ik bij het inspectiegat het merkteken op het vliegwiel in het midden zetten.
Bij inbouwen rotor rechts 2,5 cm van inkeeping zetten door vertandingsvorm komt hij op de juiste plek.


Heb de poelie gelijk gezet met merkteken enz.
Helaas wil de auto niet aanslaan.
Wat doe ik verkeert?

Met vr gr Peter

peterwarnaar

Geplaatst door peterwarnaar (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

kaleido 1 (2140) PRO, 10 jaar geleden

Waarom er helemaal uit gehaald ?
Cilinder 1 op bdp , kleppen gesloten , ontsteking terug plaatsen , zodanig dat de rotor naar de kerf wijst in de rand van de ontsteking als de ontsteking terug gemonteerd is.

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Dat inspektiegat met kogel is alleen bruikbaar bij lopende motor !!
BMW houd er een abnormale manier van timing op na. B.v. 23 gr bij 2200 t/min.

Heeft de onsteking nog 2 vacuumaansluitingen ??

Voor op de motor zit de trillingsdemper . Dit is een grote schijf met een schaalverdeling .

Weet eerst of de zuiger van cilinder 1 aan het eind van zijn compressieslag staat .

Op de rand van de ontsteking zit een kerf daar moet de rotor staan bij montage. Zoek de draairichting en zet de rotor zo dat de rotor net de kerf heeft gepasseerd. De ontsteking is immers al geweest.

De motor zal nu wel aan slaan en als je de aansluitingen van het vacuum goed hebt gedaan wordt de timing naar laat getrokken .
Afstellen met de timelamp op O|T en klaar . Die andere vacuum aansluiting begint pas te werken bij deellast !!

Als er maar een vacuumpijpje aan de verdeler zit dan is de timing 10 gr voor BDP.

Succes.

peterwarnaar (0), 10 jaar geleden

Dus als ik het goed begrijp:cilinder 1 op hoogste punt,vacuumslangetjes eraf stekkertje ook,
Als ik de poelie voor op de motor op zijn markering zet dan staat mijn 1e cilinder op z'n hoogste punt toch?
Rotor gelijk met de kerf zetten op de onsteking huis.

Ga het morgen proberen,hou jullie op de hoogte.

kaleido 1 (2140) PRO, 10 jaar geleden

Maar wel zeker weten dat cilinder 1 op compressie staat , cilinder 1 bovenin staat ook 4 bovenin.
Je hebt 2 kansen.

peterwarnaar (0), 10 jaar geleden

Vandaag even bezig geweest,helaas loopt de auto nog niet.
En staat m'n accu nu plat,dus die staat nu aan de lading.
Hou jullie nog op de hoogte.

groetjes

Freude_am_Fahren (0), 10 jaar geleden

' BMW houd er een abnormale manier van timing op na. B.v. 23 gr bij 2200 t/min.'

Dit is de betere manier van ontstekingsmoment aangeven: Dynamisch i.p.v. statisch, met lopende motor. Bij statische afstelling heb je altijd (weliswaar kleine) afwijkingen door het dynamisch gedrag van de motor. Bij dynamische afstelling is er wel een stroboscoop-lamp nodig (gekoppeld aan de ontsteking) om het merkteken 'stil' te zien staan.

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Je hebt gelijk, maar je komt als hobyist handen te kort om het op die manier te doen.

Je kunt ook als controle de.max. in minimale vervroeging als maatstaf nemen.

Het ging er nu om de basis om de motor weer aan het draaien te krijgen.

Vacuum controle komt als laatste.

Nu nog het positieve bericht van Peter.

Accu leeg starten is zinloos en de startmotor vindt het helemaal niets .

Groeten.

peterwarnaar (0), 10 jaar geleden

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reactie's.
Heb alleen nog geen tijd gehad om met de auto aan de slag te gaan hou jullie nog op de hoogte.

Ps; accu zit weer vol, dus daar hoeft het niet aan te liggen.

Met vr gr Peter

peterwarnaar (0), 10 jaar geleden

Hoi allemaal
Vanavond bezig geweest met de bmw.
Ontsteking op tijd gezet, alles gecontroleerd met stroboscoop-lamp en alles staat juist.
Brandstofpomp loopt, alleen wil de auto nog niet aanslaan.
Wie heeft er nog suggesties?

Alvast bedankt

Petje57 (0) PRO, 10 jaar geleden

Vraag me af hoe je dan met de stroboscoop de ontsteking optijd hebt gezet terwijl de motor niet wil lopen? Iets in je verhaal klopt niet.

peterwarnaar (0), 10 jaar geleden

Hoi,

Oom van me (auto monteur).
Heeft de onsteking op tijd gezet met behulp van spanningsmeter en oriëntatiepunten op vliegwiel.
Toen tijdens starten met stroboscoop gecontroleerd had vonk op juiste tijd en brandstofpomp loopt.
Auto start wel maar slaat niet aan.

Petje57 (0) PRO, 10 jaar geleden

Dan kan ik je nu al verklappen dat die ontsteking niet optijd staat. Maar de motor zou wel moeten aanslaan. Dus zal er toch iets anders aan de hand zijn.

jan5047 (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik zal het nog een keer simpel uitleggen: je haalt de eerste bougie eruit, dan draai je de motor in compressie van de de 1e cilinder, je hoort hem blazen steek een schroevendraaier in het bougie gat en kijk wanneer de zuiger in BDP staat, dan kijk je of de rotor naar de bougiekabel van de eerste cilinder wijst, zo niet dat aanpassen ! kabel volgorde wel goed 1342 als het goed is moet de rotor naar een kerfje in het huis wijzen, maar dat kan anders zijn,
als je mijn raad opvolgt staat hij op tijd, succes ook voor de monteur

Freude_am_Fahren (0), 10 jaar geleden

Al eens gecontroleerd of de motor wel genoeg brandstof krijgt ? Na enige tijd starten moeten de bougies wel nat zijn ...
Zo niet, dan is misschien het brandstoffilter verstopt. Probeer het anders eens met de tankdop los geschroefd. Als de ontluchting van de tank verstopt zit, kan de brandstoftoevoer ook minder worden.

peterwarnaar (0), 10 jaar geleden

Hoi allemaal,

Auto loopt weer heb alles gecontroleerd zoals Jan5047 zei.
Na een paar keer iets langer starten deed hij het weer,
wel stinkt hij naar benzine en moet hij iets mooier afgesteld worden.
Krijgt na mijn mening teveel benzine.(is dit af te stellen?)

Graag advies en alvast bedankt voor de ideeën

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Of het mengsel is af te stellen en hoe hangt van het type injectie af .

Maak er eventueel een foto van liefst zonder luchtfilter. Je oom kan het je vast wel vertellen hoe het werkt ??!!

Groeten .

jan5047 (0) PRO, 10 jaar geleden

Is je oom ook automonteur?

peterwarnaar (0), 10 jaar geleden

Hoi Jan.

Oom was automonteur (renault is nu met pensioen)
Hij vind auto's met injectie brandstofsysteem lastig,dat is van naar zijn tijd.
Heb alles gecheckt zoals je zij alles klopte, behalve kabelvolgorde er waren er twee verkeerd.
Hij loopt nu maar stinkt behoorlijk naar benzine.
Er zit een bosch K-Jetronic injectie op.

met vr gr Peter

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Dit is het mechanische injectiesysteem van bosch . Toen het electronisch ondersteund werd haakten veel monteurs al af als er problemen kwamen.

Naast die grote ronde schijf zit een klein afgedopt !!gaatje waar je met een lange !!!!!!!!!!!inbus 3 mm in kan afstellen.

Dit doe je als de motor WARM is en ook als je zeker weet dat de startsproeier buiten werking is en/of lekt!!!

Alleen stellen met een CO meter aangesloten . Op goed geluk wat draaien ..........dan ben je zo het spoor bijster !!

Je bent met dat schroefje een hefboomstand aan het veranderen en dat gaat zeer direct.

Stellen met luchtfilter gemonteerd en carterontluchting gesloten .

We horen vast nog van je.

Succes.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.