close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: Vermogenverlies

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: M50b25 (325i)

Dag allemaal,

De wagen betreft een e36 325i van 1992 handgeschakeld waar onlangs een 'nieuwe' (occasie) motor is ingelegd met 127000 km op de teller, moet wel bijgezegd dat de motor afkomstig is van een automaat. Vanaf dat de nieuwe motor erin ligt is mij vooral opgevallen dat ik een verlies van vermogen heb, als ik start en rij rond tot de motor op temperatuur is, trekt hij op geen enkel moment hoe hij hoort op te trekken. Zet ik hem stil als hij warm is, en start ik hem weer, dan merk ik volledig vermogen tot echter maar 4500 a 5000 tr/min, waarna het duidelijk minder wordt. Als ik zo blijf doorrijden gaat hij hoe langer hoe meer doortrekken in de hogere toeren, maar verminderd het vermogen bij lage toeren. Wanneer ik de auto dan opnieuw uitschakel en weer inschakel is het volledige vermogen weer daar tot de 4500 a 5000tr, waarna het weer wegzakt enz.....
Ik heb al een nieuwe LMM en lambdasonde geprobeerd maar deze hadden hier jammer genoeg geen effect op.
Iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen? Ik heb hem al meermaals laten uitlezen en er is geen enkele storing terug te vinden.
Alvast bedankt voor de ideeën!

mvg,
Maarten

Geplaatst door

Matertos (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Maarten

Deze motor heeft niet echt een nood programma, al lijkt het daar wel op.

Wat doet hij precies, stotteren ( te rijk mengsel ) tijdens vermogensverlies of houd hij duidelijk in ( te arm mengsel )?

In beide gevallen is ermee door blijven rijden slecht voor motor en kat..

Wat je kon doen, is de sensoren bekijken op afwijking van de motor tijdens het uitlezen.

Je kan de koelvloeistof temp sensor eens meten op ohm, deze zit in de kop en is blauw van kleur, de zwarte ernaast moet je niet hebben, deze is voor de meter op het dashbord.Je ziet hem zitten als je langs het oliefilterhuis af kijkt.

Controleer ook eens de geribbelde slang tussen LMM en gasklephuis, deze scheuren nog wel eens graag.

Je hebt de lambdasonde vervangen, ik hoop wel voor een originele ? Want die immitatie gevallen werken heel vaak niet of niet goed.Pendelt de sonde wel ? Je kunt dat even meten..de 2 witte kabels zijn van de verwarming ervan ( 12V ) en de grijze is dacht ik massa en de zwarte de signaaldraad als ik het goed heb.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Hij houd duidelijk in, hoewel hij ook heel zelden durft stotteren bij volgas in heel lage toeren.
Ik ga in elk geval de zaken nakijken die je al hebt neergetikt!
De lambdasonde is vervangen door een originele, hoewel het gekke van heel de zaak is, we hebben bij draaiende motor de gegevens uitgelezen m.b.v laptop, je kan dan een grafiek krijgen van de spanning wat de lambdasonde uitgeeft. Maar deze reageerde even slecht bij de oude als de nieuwe lambdasonde. Geen piekjes op de grafiek en weinig tot zelfs bijna geen reactie bij gasgeven. Terwijl je bij een normaal werkende lambdasonde normaalgezien wel duidelijk pieken in spanning moet te zien krijgen. Zou er misschien iets aan de bekabeling kunnen liggen dan?

Bedankt voor je snelle reactie en uitleg!

Matertos 0

15 jaar

De bekabeling kan ook heel goed, en dan met name slecht contact in de ronde stekker.

Werkt de verwarming van de sonde wel ?

Relai's zijn ook in orde ? ( In de zekeringkast onder het kleine zwarte afdek kapje zitten er nog 3, vanaf het raam geteld is de eerste die van de verwarming van de lambdasonde,ernaast zit het hoofdrelai DME,en dan krijg je die van de brandstofpomp )

Deze moet dus ook zowiso goed werken, maar ook mag er geen lucht/vacuum lekkage aanwezig zijn aan inlaat of uitlaat.

Ben benieuwt!

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

wat was de oorzaak dat je een nieuwe blok erin hebt gezet ? ...
miss al aan de uitlaat gedacht dat ie dicht zit ...je kat bv?

Driver21 0

15 jaar

Meet eens brandstofdruk en brandstofopbrengst.
Welke injectors zijn er gebruikt op de nieuwe motor en hoeveel km hadden die al gedaan?

oldford 0
badge

15 jaar

Het nieuw blok is erin gekomen omdat de cilinderkop van het oud blok op 4 plaatsen gescheurd was. De auto is in Duitsland gekocht en ingevoerd, die gescheurde cilinderkop is het werk geweest van de vorige eigenaar jammer genoeg...
De injecteurs zijn diegene van het oud blok, deze zijn omgezet geweest. Deze hadden (tenzij de teller niet is teruggedraaid) een 200K km.
Nogmaals bedankt voor alle antwoorden, ik hou jullie op de hoogte zodra ik meer weet!

Matertos 0

15 jaar

Na 2 ton kunnen de injectors ook vervuild zijn en nadruppelen of een verkeerd sproeipatroon hebben.

oldford 0
badge

15 jaar

Waarschijnlijk waren het van beide motoren groene injectoren, ze zijn gewoon te verwisselen want er zit geen verschil in qua opbrengst e.d.

Persoonlijk denk ik niet dat het in de injectoren zit, maar alles is mogelijk natuurlijk..De brandstofdruk zou ik ook even meten voor de zekerheid.

Een gescheurde kop krijg je ook van de motor flink de toeren in jagen, met name als deze nog koud is.

Hou ons even op de hoogte,

stefan84 0

15 jaar

Eerst en vooral mijn excuses voor mijn late reactie. Het probleem is ondertussen opgelost en dat kwam door volgende oorzaak: Op het vorig blok was door de vorige Duitse eigenaar een elektronisch regelapparaat geplaatst
voor naar euro2 of 3 te kunnen gaan omdat dat daar voordeliger is. Bij hij het omleggen van het ander blok is dit afgekoppeld omdat het in België toch geen nut heeft. Nu bij het opnieuw aansluiten van de sensoren is een missing gebeurd. In plaats van dat de luchttemperatuur werd uitgelezen werd hier de watertemperatuur binnengelezen. Voortduren +- 95 ° terwijl dit de temp van de lucht moest zijn. Nu dit eenmaal is omgeplaatst heeft hij weer terug zijn volledig vermogen, hij houdt niet meer in in lage toeren en trekt terug volledig door in de hoge toeren.

Het hoeven gelukkig niet altijd dure kosten te zijn...

Matertos 0

14 jaar

Bedankt voor de feedback!

stefan84 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.