Beste lezers
Heb een E36 in orde gemaakt van 95.
Staan 170000km op wat niet veel is.
Echter zit ik nog met enkele kleine proleempjes.
Waar ik nog een oplossing voor zoek.
Als ik de wagen starte ging hij steeds zeer vlot aan. Draaide ook perfect.
Overlangs nieuw kleppendeksel pakking geplaatst, daar het wat olie zweete achteraan, dit kwam op de uitlaatcollector met alle gevolgen van dien.
Ook enkele oringen ed vervangen van de vanos. Nieuwe bougies en bobijnen.
Achteraf proberen te starten dit lukte niet.
Keer op keer. Soms slaat hij heel even aan maar vanaf er 1 keer gas gegeven word doet hij niks meer en valt simpelweg uit.
Ook ruik ik veel benzine als hij evens start.
Gisteren lucht massameter even afgekoppeld en toen starte hij direct van de eerste keer. Wel veel benzine geur uit de uitlaat en inhouden tijdens gas geven.
Dus ik neem aan dat de LMM stuk is helaas? He ook al gelezen dat het de krukas sensor zou kunnen zijn?
Tijdens de restauratie heb ik ook gezien dat er een draad vd kabeloom naar een sensor loopt onderaan in de radiator. Opdie dunne kabel zit nog een dunne aftakking van 2 draadjes die losbengelen??? Heb al draadschemaés zitten bestuderen maar kan helaas niet vinden waar deze draad toe dient. Momenteel zijn ze afgeplakt om kortsluiting te voorkomen.
Iemand een idee van wat deze kunnen zijn? Is alzeker niet van buitentempratuursensor niks van de koplampen en toebehoren niet van de claxon.
En dan nog laatste probleempje.
De binnenhemel vh cabriodak.
Deze hangt vast met dwarse halve holle plastieke buizen, die over de metalen buizen vh dak zelf zitten.
Achteraan laten deze los en blijven niet op hun plek zitten.
Nu mijn vraag als ik ze vast plak, is dat een mogelijkheid? Of moeten die kunnen bewegen overelkaar tijdens het open en toe gaan?
Mvg
Wes
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Welke kleur hebben die loshangende draden ?
De losse draden kunnen naar de onderkant van de koelvloeistofhouder gaan naast de radiateur. Dat is voor de vlotter die reageert bij een laag nivo.
Als je de 3 O ringen van de Vanos vervangen hebt moet daarna de Vanos wel weer afgesteld worden met speciaal gereedschap. Blijkbaar is er wat misgegaan daar de auto goed draaide voor die ingreep.
LMM is niet stuk daar de auto voordien goed was.
[quote=Einstein Brain]Welke kleur hebben die loshangende draden ?[/quote]
Het betreft een zeer dunne bruine en bruinzwarte draad. Als je voor de auto staat betreft het rechts. De bundel die van boven komt loopt tegen zijkant naar onder tot aan de koplamp.
Daar word ie afgetakt... Naar een dunne draad die naar de radiator loopt. Van het zelfde punt is er nog een dubbele draad afgetakt is deze die losbungelt.
Sorry voor de late weder raectie
Mvg
Wes
10 jaar
[quote=MJ]De losse draden kunnen naar de onderkant van de koelvloeistofhouder gaan naast de radiateur. Dat is voor de vlotter die reageert bij een laag nivo.
Als je de 3 O ringen van de Vanos vervangen hebt moet daarna de Vanos wel weer afgesteld worden met speciaal gereedschap. Blijkbaar is er wat misgegaan daar de auto goed draaide voor die ingreep.
LMM is niet stuk daar de auto voordien goed was.[/quote]
Naar de KVS unit onderaan rechts (vlotterschakelaar) loopt reeds al een dunne dubbele draad ,deze hangt vast met een zwart klips.
Maar de Draad die ik bovenvernoemde komt wel van het zelfde startpunt kwa aftakking van de vlotterschakelaar.
Vanos staat correct weer afgesteld.
Daarstraks lmm stekker en houder enkele keren open toe open toe geschoven. Dacht mischien zijn de pingeleiders geoxideerd.
Toen starte hij van de eerste keer. Radiator verder ontlucht en draaide toen weer zeer mooi.
Na een tijd enkele malen gas gegeven en toen viel hij weer uit.
LMM weer afgekoppeld en starte weer. Draaide niet zo netjes als moment ervoor, maar dat komt omdat hij in noodloop draaid neem ik aan?
10 jaar
Inderdaad te rijk of te arm mengsel. Te rijk kan je zien aan de verbruiksmeter die slaat dan ver uit en de motor smoort als er gas gegeven wordt.
Bij te arm mengsel slaat ie af. Is da carterventilatie luchtdicht? Veranderd het toerental als de olievuldop verwijderd wordt?
De stationair regelaar moet geluid maken als de de sleutel ongedraaid wordt.
Voor het kleppendeksel pakking vervangen werd, ging hij omlaag en omhoog in toeren als de olie dop er af werd gehaald.
En viel soms zelf uit.
Nu de kleppendeksel pakking vervangen is zoekt hij even de juiste swing ,maar draaid netjes wel door.
Voor heen ook als ik de dop eraf haalde en net boven de opening houde werd er redelijk hard aan de dop gezogen kwa kracht.
Dat is nu ook veel mider.
De carterventalie zelf heb ik nog niet nagekeken...
Wel alles slangen bekeken die ik tegenkwam.
Carterventelatie bevind zich bij de E36 328 ergens onder het inlaatspruitstuk dacht ik?
Al eens gekeken met lamp , en zag iets plat zwart rond met slangen eraan. En daarboven op nog iets zwart rond dunner maar vertikaal gepositioneerd.
Misschien zit deze verstropt ofzo?
10 jaar
Kan zijn dat er wat prut in zit. Het is makkelijker te zien als het potje eraf is en die zit met 3 schroeven vast. Deksel kan eraf gewipt en daaronder zit een veerbelast membraam. De terugvoerslang naar de peilstok/carter kan ook vol zitten.
Als het membraam niet kapot volstaat alles schoonmaken. De slang vanaf stationairregelaar kan ook lek zijn. Dat komt veel voor bij de E36. Die zit vast onderop de bocht richting de LMM.
Merktekens staan goed op de tandwielen? (Kan zijn dat de ketting een tandje versprongen is tijdens de vanos werkzaamheden)
Ga ik morgen dan eens demonteren bekijken en reinigen.
Had al wel gezien als ik de klep onzet dat ik smeer en zo zag.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar