BMW 3-Serie: Reviseren remklauwen E46

Bouwjaar: 2002, Motorcode: M47N

Hallo,

Wie heeft er ervaring met het demonteren/reviseren van de remklauwen voor van een E46? Graag zou ik hier meer over te weten komen. Alle informatie is welkom. Graag nuttige tips over het verwijderen van de zuigers uit de remklauwen de stofhoesjes en keerringen. Ik hoor het graag.

Mvg, Jasper Lucassen

Jasper Lucassen

Geplaatst door Jasper Lucassen (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Hendrik4290 (0) PRO, 15 jaar geleden

Remklauw demonteren en op het pedaal pompen tot de zuiger er uit ligt.
(voor het milieu zeker de remvloeistof opvangen)
Stofkap kan je er op voorhand uitlepelen.
De dichting van de zuiger kan je er simpel uithalen en vervangen, het is een vierkante dichtingring)
Zuiger met wat remolie of remvet insmeren en terug monteren en ontluchten als de klauw rerug gemonteerd is met de blokken.
Het kan niet mis gaan.

Jasper Lucassen (0), 15 jaar geleden

Bedankt voor de uitleg. Klinkt inderdaad niet erg ingewikkeld. Wat ik niet precies begrijp is hoe de stofkap aan de remklauw vast zit. In de zuiger zit een uitsparing waar de stofkap in valt, maar hoe zit dit met de remklauw?

Hendrik4290 (0) PRO, 15 jaar geleden

Die zit in een gleufje. Daar de stofkap uitgerekt kan worden valt de rand zo in het gleufje.

Jasper Lucassen (0), 15 jaar geleden

Nog een paar andere vragen. Als ik de remzuiger uit de cilinder druk, door de rem een aantal keer in te trappen, loopt mijn hele systeem dan leeg? Vervolgens wil ik de remklauw verder losmaken, kan ik de remslang zo los schroeven? Ik zie een metalen nippel op de remklauw zitten, waar de remslang op geschroefd zit. Moet ik deze nippel uit de remklauw draaien of moet ik de remslang van de nippel afdraaien.

Hendrik4290 (0) PRO, 15 jaar geleden

Als je de remschijf wegneemt dan hoeft de remklauw er niet af.
De remslang kan je dichtknijpen (met een speciaal tangetje of met iets zelf gemaakt) dan loopt er niet meer remvloeistof weg dan nodig.
Nadien wel degelijk ontluchten en bijvullen natuurlijk.
Maar als je niet zeker bent dan kan je het werk beter uitbesteden.

Freude_am_Fahren (0), 15 jaar geleden

Stofafdichting verwijderen is alleen nodig bij vastzittende remzuigers (t.g.v. gaatje in de stofkap + roest tussen remzuiger/ remcylinder).
Remzuiger verwijderen kan d.m.v. herhaald remmen zoals eerder beschreven. Stofafdichting en remzuiger (de)monteren zonder ontluchten gaat als volgt:

- Remolie-reservoir voldoende bijvullen
- Remleiding losschroeven van remklauw
- Boterhamzakje (dubbelgevouwen) met elastiekje vastzetten om einde van remleiding, voorkomt leeglopen van remleiding
- Remolie uit remklauw laten lopen. Met fietspomp + onderhelft v. balpen op schroefdraadgat de remzuiger uit remcylinder persen
(vingers weg tussen remzuiger en remklauw !)
- Alles goed schoonmaken + (evt. nieuwe) afdichtring op remzuiger monteren
- Stofafdichting stukje op remzuiger (ingesmeerd met remolie) schuiven + ontluchtnippel een beetje open zetten
- L-vormige lip van stofafdichting in groef van remcylinder plaatsen + remzuiger voorzichtig naar binnen drukken. Moet in gesmeerde toestand zonder al te veel weerstand kunnen, anders zit de lip van de stofafdichting niet goed in de groef. Zodra remzuiger de groef in de remcylinder passeert, zit de stofafdichting (enigszins) geborgd in de groef.
Monteren van de stofafdichting ZONDER de remzuiger te verwijderen resulteert in een beschadigde stofafdichting !
- Druk (eventueel met een lijmtang) de remzuiger helemaal naar binnen in de remcylinder
- Vul de remklauw (remcylinder) door het schroefdraadgat tot boven toe met remolie en zet deze (rechtop, in een opvangbak) klaar voor montage van de remleiding. Draai de ontluchtnippel handvast
- Boterhamzakje van de remleiding (met duim zo lang mogelijk dicht houden) en draai nu snel de remklauw om de remleiding om de schroefverbinding weer te herstellen.
- Ontluchtnippel definitief vastzetten, tenzij men (voor de zekerheid) nog wil ontluchten.

Dankzij het voorvullen van de remcylinder is ontluchten (bijna) niet meer nodig (hoe beter gevuld, des te minder kans op ingesloten lucht - als remolie reservoir tenminste steeds voldoende gevuld was)/ veel eenvoudiger dan bij het insluiten van lucht in de remcylinder.

Jasper Lucassen (0), 15 jaar geleden

Remklauwen voor deze week gerevisserd. Alles is goed gegaan. Bedankt voor jullie tips.

Jasper Lucassen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.