BMW 520I: Rookpluim bij koude start

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 1997, Vermogen (kw): 184

Hallo,

Ik heb een vraagje. Als ik mijn auto in de ochtend start (koude start) dan zie ik een blauwe rookpluim welke na 5 max 10 tellen weg is. Heeft iemand ervaring wat dit betekent. Oliepeil is zelfde (recent is olie en bougies vervangen). Dealer vermoed injectoren maar ik zie geen continue rookontwikkeling achter de auto. Verder draait de motor prima en is er verder geen storing.

Groet,

Acer

Acer81

Geplaatst door Acer81 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Blauwe rookpluim is olie,heeft niks met injectoren te maken.
Als er geen olieverbruik is zou ik er niks aan doen.

Herman BMW (0) PRO, 5 jaar geleden

Bekend probleem, olietoevoerleiding van de turbo is gemodificeerd en is nu voorzien van een kogelklepje.

Acer81 (0), 5 jaar geleden

Herman,

Dank voor je reactie. Kan je een nadere toelichting geven. Ik snap het niet helemaal.

Herman BMW (0) PRO, 5 jaar geleden

De turbo krijgt via de olietoevoerleiding olie aangevoerd.
Onderzoek heeft aangetoond dat bij de olietoevoerleiding zonder kogelklep er bij een warme motor er olie via de as van de turbo aan de uitlaatzijde van de turbo komt.
Als je de auto dan ‘s ochtends start zal de olie die daar is gekomen verbranden en krijg je de blauwe rook.
Er is nu een gewijzigde olieleiding met een kogelklep die na het afzetten van de motor sluit en er geen olie meer vanuit de leiding naar de turbo gaat.
( kogelklep wordt geopend door de oliedruk )

De dealer moet dit ook weten.
Onderdeelnummer olietoevoerleiding is 11 42 8 678 840

Acer81 (0), 5 jaar geleden

Beste Herman,

Hartelijk dank voor je reactie!! Is dit een fabricagefout of kan dit gezien worden als slijtage?

Vriendelijke groet,

Acer

Acer81 (0), 5 jaar geleden

Herman nog een extra vraag: als ik er mee blijf rijden, is dat dan erg? Of kan het erger worden?

Herman BMW (0) PRO, 5 jaar geleden

Nee geen fabricagefout, want dan zou het bij elke motor aan de hand zijn.
Ik heb het een aantal maal meegemaakt en alleen bij deze klacht.

Hoe dit ontstaat, ja dat is een goede.
Ligt er denk ik ook aan hoe de eigenaar ( eigenaren ) met de auto is omgegaan.
Daar bedoel ik mee qua onderhoud of dit op tijd is gedaan ( leeftijd en kilometers )en met de juiste olie ( viscositeit ) en oliefilter.

Hier zijn dus meerdere factoren afhankelijk.

Herman BMW (0) PRO, 5 jaar geleden

Advies wel laten vervangen voordat eventueel je katalysator door de olieverbranding wordt aangetast.

Acer81 (0), 5 jaar geleden

Ok de vorige dealer heeft geen Castrol gebruikt en weet dus niet of dat effect heeft. Daarnaast heeft de dealer waar we de auto kochten aangegeven dat het de injectoren kan zijn. Ze weten het dus niet 100 % met zekerheid te zeggen. Ik denk dat jou verhaal reeeler is dan die van hun. Dank nogmaals voor je reactie. Weet je of de reparatie duur is?

Herman BMW (0) PRO, 5 jaar geleden

Ok ik kan en wil geen oordeel geven over de betreffende dealer.
Ik ga er vanuit dat hun ook hun best doen om de klacht op te willen lossen.
Hoe duur zo’n reparatie is, geen idee.
De olieleiding zal de kosten niet zijn, het arbeid wel denk ik.

Acer81 (0), 5 jaar geleden

Herman, hartelijk dank nogmaals voor je reactie. Vandaag bij de dealer geweest en jou diagnose bevestigd!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.