ruitenwissers doen het niet meer, bestuurderskant heeft geen weerstand, kan vrij heen en weer bewogen worden met de hand.
De rechter heeft wel weerstand en kun je alleen helemaal uit draaien en dan weer terug naar beneden.
Iemand daar ervaring mee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarschijnlijk is de overbrengeing van het stangenstelsel los van de ruitenwissermotor...(versleten en losgeschoten) draaid de motor nog wel?
mvg,
Hans
Martijn hoor je een stang rammelen in die motorruimte of is bij het aanzetten van de wissers de centrale moer op de wisser gelost ?? Succes.
Beste Hans en Punt,
Dank voor jullie reactie.
Ik had de ruiten ijsvrij gemaakt en daarna heb ik de ruitenwisser aangezet om de ruit schoon te vegen. Toen liep hij vast halverwege met een kraak. De linker wisser is nu lam en de rechter niet. als ik de ruitenwisser terug beweeg, doet het systeem het niet meer. Zet ik het contact uit en na even wachten weer aan en bedien dan de ruitenwisser, dan geeft rechter ruitenwisser een heel klein beweginkje of hij gaat een keer tot hij vast loopt op de andere.
Als ik de boel open wil maken om bij die stangen te komen, moet ik zeker de wissers er af zien te krijgen en de rand onder de ruit verwijderen? Heb al even aan de linker wisser gestudeerd en denk dat hij er op geklikt zit. Moet ik daar een schroevendraaier onder zetten om hem er af te wippen?
Groet,
Martijn
13 jaar
Dan hebben ze dat net weer verandert. Misschien een dopje er af en dan sleutel 13 of15 . Even de arm op en niet te wild en hij laat los . Je hebt geen idee hoeveel kracht er op het wissysteem staat en als het vastgevroren zit is het buigen of barsten. Schoot het wisserblad er maar af $$&%$. Ik weet niet precies hoe het met jouw type wagen is maar met de motorkap open kan je allerlei zaken weg nemen tot je bij de wissermotor bent .Succes.
Waarschijnlijk arm van de casette losgekomen. Wissers met een 2 armige trekker losmaken. Armen zijn van aluminium en met een schroevendraaier kan de rand breken. Het conische blok is van staal en dus sterker.
Als je beide armen loshebt, moet je de zwarte afdekplaat onder de voorruit losnemen, luchtfilterbehuizingen verwijderen, Luchtbuizen loshaen (kwart slag draaien, niet trekken). Na het verwijderen van de afdekking kun je bij de casette komen. Of hij is kapot of er is een moer los. Denk eerder het eerste.
Totale sleuteltijd tussen de 1 - 2 uur.
13 jaar
[quote=Marcel D]Totale sleuteltijd tussen de 1 - 2 uur.[/quote]
is dat inclusief koffietijd?
13 jaar
Tuurlijk, bakje vooraf en bakje achteraf. Koekkie bij :-)
Maar als je dit niet dagelijks doet ligt je tempo wat lager.je wilt wel eerst bekijken wat je loshaalt. Ik had een defecte ruitenwissermotor (roest door vocht) en dat kostte 3,5 uur:
- Uitzoeken hoe los te halen
- demontage
- motor inwendig reinigen, schuren, testen
- montage
Garage miscchien een uurtje voor nodig. Maar die plaatst een andere motor.
13 jaar
auto maar naar de garage gebracht. geen weer om te sleutelen nu. gelukkig bleek het te gaan om een losgeraakte verbindingsstang tussen de twee wissers en is de motor nog in orde. er is een nieuw stangetje in gezet en voor 75,- was het klaar. dank voor jullie reacties.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar