BMW 1-Serie: Schakel probleem BMW F20 116 2013

Bouwjaar: 2013, Brandstof: Benzine, Motorcode: 116

Beste Lezers,

Ik heb onlangs een 2e hands BMW F20 116 sport gekocht uit 2013.
Het is me eerste BMW dus ik weet niet wat normaal is aan de auto en wat niet.

De auto rijdt prima maar schakelt op zn zachtst gezegd belabberd.

Het makkelijkste kun je dit omschrijven als je schakelt alsof je hem door een blokkade moet drukken ( net alsof je hem in de achteruit wilt zetten maar dan iets minder hard door drukken ) van 1 <> 2, 2 <> 3, 3 <> 4 zit hem meestal het probleem ( 5 en 6 amper tot geen problemen ).
De ene keer gaat dit prima zonder enkele weerstand en gaat heel smooth in de versnelling en eruit zonder tegenstribbeling zoals de 5 en 6 vrijwel altijd aanvoelen ( dit kan de 1,2,3,4,5,6, zijn ) maar meestal gaat het heel stroef, hakkelig en alsof je hem over een drempel drukt ( min of meer in 2 fases, een stukje in de versnelling zetten, weerstand door drukken en hij staat helemaal in de versnelling.

Ik ben hiermee naar de BMW dealer geweest en zijn een stuk gaan rijden. Deze vonden het normaal gedrag... naar aandringen hebben ze dan onder fabrieksgarantie de versnellingsbak vervangen.

Ik heb de auto nu een aantal dagen terug, het is iets beter maar 75% van de tijd gaat het gewoon niet goed.. Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal is zoals een monteur van de dealer de eerste keer had aangegeven....

Graag jullie hulp...

Mochten jullie vragen hebben ik zal ik proberen ze zo goed mogelijk te beantwoorden maar heb vrij weinig verstand van autos helaas..

alvast bedankt voor de reacties

tuscaniF20

Geplaatst door tuscaniF20 (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 1-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

primera p11 (0), 8 jaar geleden

Komt de koppeling goed vrij?.

tuscaniF20 (0), 8 jaar geleden

Ik denk van wel ik trap de koppeling altijd helemaal in en de ene keer gaat het schakelen smooth maar meestal niet zo goed bij de 5 en 6e versnelling gaat het vrijwel altijd smooth.

Als je me kan vertellen hoe ik kan testen of de koppeling goed vrij komt wil ik dit uiteraard graag testen.

kaleido 1 (1355) PRO, 8 jaar geleden

Auto een tijdje laten staan , motor starten , koppeling intrappen en de achteruit inschakelen , dit moet absoluut soepel en kraakvrij gaan.

tuscaniF20 (0), 8 jaar geleden

De auto stond al een goede dag stil. Ik heb de auto gestart, koppeling ingetrapt, helemaal naar links gedrukt door de soort van beveiliging dat je hem niet per ongeluk in de achteruit kan zetten in plaats van de 1 en vervolgens in de achteruit. Dit gaat niet zoals het naar mijn mening moet gaan. Met de koppeling ingetrapt gelaten hem uit de achteruit gehaald maar wel links vast houden en zonder dat de koppeling omhoog geweest weer de achteruit in gezet dat ging Perfect en zoals het hoort.
Vervolgens in de vrij gezet en de koppeling omhoog gehaald. Wederom in de achteruit proberen te zetten, eerst weer helemaal naar links drukken en bij hem daadwerkelijk in de gang zetten weer moeizaam, weer uit de gang gehaald maar nog steeds naar links gedrukt en de koppeling in getrapt weer terug in de gang gezet ook dit ging perfect en zo ook de 3e en 4e keer proberen

oftewel als ik de koppeling ingetrapt houdt gaat het elke keer de eerste keer met enige tegenwerken / hakkelig en de 2e keer goed zonder dat tussen door de koppeling omhoog geweest is en terug over de soort van achteruit beveiliging.

Hoop dat ik het zo goed omschreven heb en dat jullie er iets mee kunnen.

bedankt voor jullie meedenken

kaleido 1 (1355) PRO, 8 jaar geleden

Lijkt er toch op dat de koppeling niet goed vrij komt , bij de 2e keer inschakelen staat de bak wel stil en schakeld hij wel goed in , wat bij de eerste poging voor mijn gevoel niet het geval is.
Hoe snel pakt de koppeling als je hem op laat komen?

tuscaniF20 (0), 8 jaar geleden

Als ik probeer weg te rijden in de 1e versnelling en met de koppeling helemaal ingetrapt zijnde 0% en helemaal onhoog 100% schat ik dat hij begint te rollen op de koppeling als deze zo een 25 a 30% omhoog komt. Ik heb onder het rijden ook niet echt last van een slippende koppeling of veel tussengas.

voyager (0), 8 jaar geleden

Schakelt de bak wel goed als de motor uit staat?
Kaleido vroeg of je gekraak hoort tijden inschakelen in achteruit. Daar zie ik het antwoord van niet.

tuscaniF20 (0), 8 jaar geleden

Ik hoor niet iets nadrukkelijk kraken tijdens het schakelen.
ik heb net geschakeld met de motor de motor uit. koppeling in en in de 3 gezet eerste keer moeizaam, eruit er in met nog steeds koppeling in ging soepel en blijft soepel. laat ik de koppeling los en trap deze weer in kan ik hem nog steeds soepel in de 3 zetten. Wil ik hem in de 4 zetten gaat dat moeizaam. weer uit de 4 en weer terug erin gaat soepel ( koppeling nog in gedrukt ) zet ik hem in de 3 weer het zelfde verhaal eerste keer lastig daarna soepel. ik kan dan ook soepel van uit de 3 naar de andere bovenste versnellingen schakelen de 1, 3 en 5 gaan dan soepel schakel ik naar de 2 of 4 dan gaat het niet soepel de eerste keer. in tegenstelling tot de 1,3 en 5 kan ik niet als deze in een van de onderste versnelling geweest is soepel schakelen tussen de onderste versnellingen zoals dat wel in de 1,3 en 5 gaat.......

ik hoop dat jullie er nog een beetje wijs uit worden.

voyager (0), 8 jaar geleden

Dan ligt het aan de bak. Gezien koppeling weinig tot geen invloed heeft op het schakelen als de motor niet draait. Of het een product eigenschap is zou ik niet kunnen zeggen. Mogelijk geeft een bezoek naar een bakspecialist meer duidelijkheid.

primera p11 (0), 8 jaar geleden

De BMW dealer heeft de complete bak vervangen.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die wederom kapot is of hetzelfde euvel vertoond.
Een BMW bak heeft sowieso een beetje ferme hand nodig om te schakelen,het is geen japans bakje.
Het is daarom denk ik lastig te beoordelen met droog schakelen of de bak het probleem is.
Als je de koppeling helemaal ingetrapt hebt en je laat de koppeling opkomen voel je direct aangrijpen of voel je nog vrije slag?.
Als dat in orde/normaal is zou het de afstelling van de bak nog kunnen zijn of de verkeerde olie in de bak.
Maar goed,ik mag aannemen dat ze dat bij een dealer wel weten.
Gaat de pook er wel in bij lagere snelheden met terug schakelen?.
Bijv,als je 60 in de drie rijd en je schakelt terug naar de twee,gaat dit makkelijk?.
Gaat dit makkelijker bijv bij 30 km per uur?.
Nogmaals,het is een bak die een redelijke ferme habd nodig heeft,maar hij mag absoluut niet blokkeren.
Hoe schakelt de bak nu met dit koude weer,helemaal er niet in te krijgen of hetzelfde?.

Hans4040 (285) PRO, 8 jaar geleden

Ligt er geen matje onder het koppelings pedaal...?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 1-serie of stel zelf een nieuwe vraag.