Hallo,
Ik heb een BMW 530i automaat van 2003 (model 2004) welke regelmatig begint te schokken als er rustig word geaccelereerd vanaf een 2100 toeren. Soms ook wel eerder. Zodra het toerental dermate gestegen is en de automaat overschakeld is het voorbij. Dit probleem komt niet altijd voor maar vooral als ik de keuze hendel in de manuele stand zet en wat ga spelen rond de 2100 toeren is het zeer goed voor voren te halen.
De auto heeft 92000km gereden en is bij BMW in onderhoud geweest.
Is er iemand bekend met dit probleem?
Groet Chris
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
denk niet echt dat een probleem is. Mijne 530 D automaat van 2008 heeft dit ook.Zoals je zegt als je van de DS stand terug naar D gaat.
heb verleden week ook zoiets binnen gekregen.
De koppelomvormer vervangen en probleem opgelost. komt volgens ons zelden voor
Ok, ik had ook al wel het idee dat de koppel omvormer het probleem veroorzaakte maar natuurlijk nooit helemaal zeker. Ik heb overigens ook storingen uitgelezen en er was niets te vinden.
Maar als ik het goed begrijp verwacht jij met de kennis/ ervaring die je hebt van BMW dat het de koppel omvormer zou moeten zijn??? Toevallig enig idee wat de koppel omvormer kost en hoeveel werk er mee gepaard gaat?
b.v.d.
Groet Chris
Hallo,
ik ben toch bang dat het wel echt een probleem is. Het komt juist voor als er geaccelereerd word bij gematigde belasting. Je voelt de auto dan schokken alsof hij heel snel aangrijpt en weer los laat... Dit gaat dan door totdat de automaat weer overschakeld (wat overigens altijd vloeiend gaat). Als ik de automaat in de "manuele" stand zet (zodat de automaat niet zelf schakeld) en ik dus iedere keer het toeren gebied op kan zoeken dat ie gaat schokken is het veelal beter te voelen.
Overigens is het schokken vaak dermate erg dat het echt onacceptabel is... Al helemaal voor auto uit deze klasse.
Ik zal mijn verdere bevindingen laten weten.
Groet:
Chris
[quote=Mogske]denk niet echt dat een probleem is. Mijne 530 D automaat van 2008 heeft dit ook.Zoals je zegt als je van de DS stand terug naar D gaat.[/quote]
ja ik weet wat het is..
zet je auto op de brug en controleer bij de stekker aanlsluiting of daar bak olie lekkage is!de stekker op de bak ronde stekker.
meestal lekt het door op de afdekplaat en de carter vandeautomatenbak.
als dat zo is vervang de stekkerhuis en carterpan van je bak.
ikdenk dat er minder olie injebak zit.
als er geen olielekkages zijn?dan adviseer ik je om effe langs de dealer te rijden en de adaptaties van de automatenbak te wissen als dat ook niet helpt?dan is de automatenbak kapot.
Ok, bak heeft geen lekkages. Alleen licht zweten wat dus geen olie verlies veroorzaakt. Ik zal de adaptie waarden op 0 laten zetten en laten weten of het helpt. Zelf blijf ik denken dat het een probleem van de koppel omvormer is maar alle info waardeer ik natuurlijk.
hoy,
hebben gisteren opnieuw een gelijkaardig probleem binnen gehad waardoor wij op het eerste zicht dachten 'koppelomvormer' , toch maar eerst eens geprobeerd met een nieuwe makatronic te monteren en probleem volledig van de baan. ja ja kostprijs ongeveer 550 euro . zou zeggen laat carter afnemen en kijk na of daar soms geen partikelen in liggen. indien alles proper is en de olie is ook nie verbrand, zou ik zeggen nie twijfelen.
mvg
is bij de ronde stekker ook droog?
pas wel op dat je de stekker van de mecatronic niet sloopt
pinnen zitten aan de andere kant willen weleens kapot gaan als je de stekker niet goed erop zet
zit vast gesoldeerd aan de mecatronic.
Hallo,
graag wil ik het probleem van de automaat toch wat uitgebreider laten weten. De automaat begint te schokken als er met een gematigd koppel geaccelereerd word tussen 1500 en 2200 toeren, op dat moment zie je de toerenteller op en neer gaan (soms wel met sprongen van 500 rpm). Het schokken blijft doorgaan tot er overgeschakeld is.
Het probleem is volgens mij in alle versnellingen voelbaar alleen hij staat zo vlug in z'n 2 dat ik het niet zeker weet of hij het ook in z'n 1 doet. Verder ben ik er niet geheel zeker van of het ook voor komt in 5 of 6 omdat ik dan al wel behoorlijk hard rijd. Voor mijn gevoel doet de versnelling er niet echt toe. Als ik in DS rijd en het toerental dus veelal hoger ligt merk ik er maar zelden iets van.
Zelf denk ik toch aan de koppel omvormer omdat het toerental zo verspringt, volgens mij zou die dat niet doen als het probleem veroorzaakt word door de mecatronic. Eveneens zou ik denken dat als het aan de mecatronic ligt het geen verschil zou maken of ik in DS rijd of in D.
Groet Chris
Ik heb hier een zelfde probleem.. ook een 530I uit 2003 model 2004
Weet je al wat er aan de hand is ? Koppelomvormer of mechatronic ?
Groet dennis
15 jaar
hoy,
die herstelling van ons ongeveer een week terug , doet het nog steeds prima .
mvg
Hallo,
ik heb inmiddels van een BMW dealer EN van een BMW specialist vernomen dat het ook een software matig probleem kan zijn. Ik heb hiervoor een afspraak staan voor komende Dinsdag.
Ik zal laten weten of het geholpen heeft.
Groet Chris
Zo,
ik heb vandaag mijn BMW terug gekregen maar het probleem is alles behalve opgelost.
De automaat schokt nu nog veel erger als vooreen en ben daardoor genoodzaakt in "DS" te blijven rijden. Tevens is bij de update iets niet goed gegaan waardoor ik tal van storingen heb nu waaronder
Niet werken van:
- Brandstof meter
-Verbruiks meter
-Toerenteller
-Cruise control
-gordel indicator (belletje)
Verder heb ik er ook nog een airbag storing bij gekregen.
natuurlijk heeft hij me dit verteld voordat ik de auto op kwam halen en heeft hij aangegeven dat het opgelost gaat worden. Aangezien ik de auto ook nodig heb dit weekend heb ik hem meegenomen maar de auto gaat maandag al weer terug want ik word niet goed van een auto met zo veel storingen.
Dat het schokken niet verholpen is met de update was het risico waar ik zelf toestemming voor gegeven heb dus dat is jammer. Wel vind ik het erg raar dat het erger geworden is. Voor de update moest ik m'n best doen om het schokken naar voren te krijgen maar nu doet hij het echt vrijwel bij iedere keer dat ik accelereer.
Snapt natuurlijk wel dat ik daar niet goed van word en rijd nu maar in "DS" Ik laat wel weten wat er verder gaat gebeuren en wat de oplossing is..
De electronica van tegenwoordig :(
Korte update...
Het schokken wat duidelijk erger was geworden is n na zo'n 100km weer terug waar het was voor de software update (dus verminderd t.o.v. net na de software update).
Ik blijf wel gewoon in "DS" rijden tot het gemaakt is. In "DS" schokt ie alleen een beetje als ik wat forser door rij.
Komende week gaat de auto weer terug...
Hallo,
inmiddels heb ik na problemen met de garage waar ik de update heb uit laten voeren mijn auto bij een BMW specialist neergezet om de storingen te verhelpen. Ze zijn er uren mee bezig geweest, hebben verschillende componenten vervangen en de auto is nu in principe storings vrij.... Alleen het airbag/gordel lampje blijft nog branden terwijl er geen storingen meer in het systeem staan.
Waarschijnlijk komt dit doordat er een gebruikte airbag computer is gemonteerd in mijn auto waar een chassis nr in opgeslagen staat. Aangezien dat niet het chassis nr. van mijn auto is zal het lampje daar door blijven branden!!! Iemand ervaring met dit probleem??? Weet er iemand of zo'n chassis nr. software matig te herschrijven is?
Wat betreft het schokken van de automaat ben ik er nu vrijwel zeker van dat het een probleem van de koppelomvormer moet zijn welke inmiddels besteld is en overmorgen gemonteerd gaat worden. Ik zal laten weten of het automaat probleem daarmee opgelost is.
Groet Chris
Hallo,
ik heb inmiddels de koppel omvormer (+olie en filter) vervangen en de automaat is weer helemaal schok vrij en het toerental blijft mooi stabiel. Al met al is het probleem nu opgelost... Wel een vermogen aan olie uitgegeven maar ut moet wel goed gebeuren dusssss.
Groet Chris
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar