BMW 3-Serie: Schokken / inhouden bij optrekken koude motor

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 318is

Hallo,

Sinds een paar weken heb ik een probleem met mijn 318is Coupé. Iedere keer als de wagen de hele avond stil gestaan heeft, je hem start en wilt wegrijden, schokt de auto behoorlijk. Net of ie wil afslaan of inhoudt. Alleen als je de koppeling rustig laat opkomen, zodat de wagen zachtjes begint te rollen en dan rustig gas geeft, is het minder.

Zodra je dan een 15 a 20 minuten gereden hebt en de motor goed op temperatuur is, is het probleem weg...

Hoor graag van jullie!

Gr. Kevin

Kevin_1987

Geplaatst door Kevin_1987 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Klinkt als een koelvloeistof temperatuur sensor die niet goed aan geeft.
Uitlezen of weerstand meten bij koude motor.

Maar voor de zekerheid:
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Kontroleer het vacuüm slangetje op de benzinedruk regelaar op sporen van benzine. Als er benzine in zit is de regelaar defect/lek.

Kevin_1987 (0), 14 jaar geleden

Bedoel je met de koelvloeistof temperatuur sensor, de thermostaat? Deze is afgelopen december al vervangen.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Een thermostaat is geen sensor. Een sensor is een onderdeel dat informatie verschaft aan de motor-ecu, in dit geval koelvloeistof temperatuur.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Als het goed is is het een blauwe 2 polige sensor in de kop..

Kevin_1987 (0), 14 jaar geleden

Ben vanmiddag bij de dealer geweest en de auto laten uitlezen. Er werden geen foutcodes gevonden. De koelvloeistof temperatuur sensor was 100% in orde en geen enkel (vacuum)slangetje vertoonde slijtage of lekkage.

Nu hebben ze fuelsystem cleaner in de tank gedaan, die ik nu tot aan de reserve moet leegrijden en de stappenmotor gereinigd. Hopelijk is het dan verholpen, anders moet ie weer terug naar de dealer.

Ik hou jullie op de hoogte & in elk geval bedankt voor de reacties!!

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Hebben ze die kvs temp sensor gemeten of zeggen ze dat hij 100% is omdat hij die niet als fout aangeeft ?

Ik zou eens bij de dealer in Roermond langs gaan, hun zijn een stuk behulpzamer en vriendelijker dan in Beek..Maar ook een goede universeel kan dat..

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Tsja bij de meeste dealers is dat helaas zo, als de computer niets aangeeft is er ook niets kapot. Gewoon meten en vergelijken is er niet meer bij.

gr Martin

Kevin_1987 (0), 14 jaar geleden

Nou, de kvs temp sensor is eruit gehaald en doorgemeten en gaf oke aan. Ook de luchtmassameter was oke.

Ze zeiden dat als het nu niet verholpen zou zijn, men de koppelingsplaten & drukgroep wilde nakijken of het probleem daar zit. Echter lijkt mij dit niet nodig, aangezien het probleem zich dan ook bij warme motor zou moeten voordoen. Toch?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

How Kevin, wacht ff..

Schokken en schokken zijn er 2, je hebt het dus blijkbaar over de aandrijving nu, en heeft het niks met de motor te maken ? Dat is altijd lastig te beoordelen achter de pc als je niks kan horen of zien.

In elk geval, als hij enkel schokt tijdens het optrekken, zou het goed de koppelingsplaat kunnen zijn, de veren die erin zitten bv..Maar een garage moet dat zo gemerkt hebben, dan zou hij dat alleen doen tijdens het optrekken, bij het schakelen en gewoon rijden mag je dus niks merken, ook niet inhouden, want dat staat los van de koppeling.

Kevin_1987 (0), 14 jaar geleden

De fuelsystem cleaner lijkt goed gewerkt te hebben, want het probleem is nu zo goed als weg. Gelukkig!!
Moet nog een deel van de tank leegrijden.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dan vraag ik me af hoe die monteur bij de koppeling komt...

Kevin_1987 (0), 14 jaar geleden

De koppeling/drukgroep was hun eerste idee, nadat ik mijn verhaal had gedaan, over wat het probleem was. Tot (godzijdank) een andere monteur, met de opmerking kwam te wachten daarmee en eerst een de stappenmotor te reinigen en fuelsystem cleaner in de tank te gooien. Iets wat nu dus (hoogstwaarschijnlijk, omdat het zo goed als weg is) het probleem heeft opgelost :D!

(Ps. Stefan, heb jij mij niet eens een uitnodiging gestuurd via Hyves?)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.