auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 5-Serie: schommelende toerental bmw 520i

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 6 cilinder 2liter

goedendag,

ik heb een bmw 520 i Bouwjaar 1997 benzine handgeschakeld.

het volgende is het probleem.

wanneer de auto koud is en je start de auto gaat het toerental van 800 toeren naar 4000 toeren schommelen gedurende 10 a 15 minuten.

wanneer de motor dan warm is loopt de motor goed totdat je de Airco aanzet of als je gas geeft dan gaat het schommelen weer beginnen.

Ik ben bij verschillende bedrijven geweest waaronder ook de Bmw dealer in Rotterdam.

Die zeiden tegen mijn, je moet de volgende dingen vervangen.

: Krukas positie sensor
: Luchtmassa meter
: Carterventilatie klep

en de stappenmotor reinigen.


Dit alles bij elkaar gelijk bestelt bij de bmw dealen thuis alles erop gezet probleem blijft zich voor doen, weer terug naar de bmw dealer gegaan bleven de zelfde storingen terug komen en konden ze mijn helaas niet verder helpen, maar wel even 475 euro afrekenen, zonder dat het probleem verholpen is.

Nu ben ik via via bij een adresje terecht gekomen, bij een storings specialist, deze man is ander half uur bezig geweest, en nu blijkt het volgende aan de hand te wezen.

: uitlaatgasklep regeling B28 die staat open en die moet dicht staan, zelf kon hij niet zeggen waar dit onder deel zit, maar daarover zou ik terug gebeld worden, dit is helaas weer niet gebeurt maar wel weer 75 euro kwijt.

Nu is mijn vraag wie weet welk onderdeel dit is : uitlaatgasklep B28

ik heb zelf al op google zitten neuzen maar niets wijzer geworden.

wie kan mij helpen.

Geplaatst door

haazen (0)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je hebt een M52B20 motor en krijgt een B28 foutmelding? Een 2.8 heeft een klep op de uitlaat demper ziiten bij 1500 rpm ofzo wordt ie gestuurd. Melding kan je negeren. Maar blijkbaar heb je een 2.8 DME erin liggen. Je kan aan de codering zien of ie geschikt is. Op realoem en bmwfans.info kan je zien welke types bij de motoren gebruikt worden.
Die variatie in koud stationair draaien is groot. Oorzaken kunnen velen zijn. Gasklep sluit niet goed in koude toestand. (Gasklephuis wordt opgewarmd door koelwater)
Luchtlekken in inlaat (na opwarmen lambdasondes wordt dat door de DME gecompenseerd)
Lek in balg, lek in doorvoer van stationairregelaar, lek in doorvoer van kleppendekselontluchting
slechte temp water sensor, slechte lucht temp sensor, slechte LMM, slechte DME.
Het blijft gewoon zoeken en zoeken. Zelfs kan er een zwakke cilinder met lage compressie tussen zitten. Het zijn tenslotte oude auto's die veel km's hebben gemaakt.
Een hele lijst en ik zal vast nog wel wat vergeten zijn. Maar ook bij BMW dealers met fabrieksondersteuning zitten ze ook met regelmaat met de handen in het haar

MJ 0
badge

12 jaar

heyz,

motor is indd een m52b20 type.

en over die klep in het uitlaat systeem zegt de bmw dat dat bij deze auto niet in gebouwd zit. evenals een egr-klep.

en je hebt het over een lek in de balg, hoe bedoel je dat presies??

Ik heb voor de zekerheid ook alle vacuum slangetjes vervangen, inlaatspuitstuk pakking ook vervangen, Lambda waarde waren niet goed omdat er te veel lucht naar binnen wordt gezogen, maar ze zeiden bij de bmw wel dat de lambda goed was.

temperatuur sensor geeft de juiste waarden door, luchtmassa meter is nieuw origineel BMW, heb vandaag ook de gaskleppositie sensor vervangen weer 75 euro,

gasklep is helemaal gereinigd die was helemaal vies dus die hebben we helemaal schoongemaakt ook de kanaaltjes,

En als er een zwakke cilinder zou zijn zal die dat dan niet aangeven in de computer met uitlezen?, ik kan zwz wel even een druk test uitvoeren bij alle cilinders.

En over een evt lekkage heb ik bij alle aansluitingen en slangetjes en klemmen met remreiniger gespoten, nergens een reactie op, ook aan de co2 kast gehangen en dan met remreiniger gecontroleerd en de ho2 bleef dan ook gelijk.

dus even op een rijtje.

: gasklephuis gereinigd
: stappenmotor gereinigd
: inlaatspruitstuk pakking vervangen
: vacuüm slangetjes vervangen
: gasklep positie sensor vervangen
: carter vertilatie klep vervangen, met bij horende slangen
: Luchtmassa meter vervangen
: krukas positie sensor vervangen
: uitgelezen door de BMW dealer.

Alle onderdelen zijn origineel van de BMW

en het probleem is nog niet opgelost.

mvg, jeffrey

haazen 0
badge

12 jaar

Met de balg wordt de rubberslang(en) tussen de luchtmassameter en het gasklephuis bedoelt, lijkt toch een lucht lek te zijn maar het schommelen naar de 4000 toeren is niet normaal. Heb je ook de afvoer van de carterventilatie bekeken/vervangen? Slang zit op de peilstok en die wil ook wel eens verstopt gaan zitten (Is dubbelwandig) waardoor de carterventilatie ontregeld raakt. Lekkage kan zelf door de klepdekselpakking of de olievuldop heen gaan.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

12 jaar

Ow oke oke, de balg is helemaal heel, sluit goed af zowel op de lmm als het gasklephuis.

carterventilatie slangen zijn ook vervangen tegelijk met het carter ventilatie klephuis.

maar je zegt slang op het pijlstok?? die zal ik even nog bekijken.

en als die zou lekken langs het kleppendeksel zou daar toch ook olie langs lekken? dit is namelijk niet het geval de motor is keurig droog overal.

olie vul dop sluit na mij mening ook goed en strak af.

En het probleem is ook gekomen na de een of andere dag zommar uit het niets.

Wordt er nu echt moedeloos van.

mvg, jeff

haazen 0
badge

12 jaar

Meestal lekt er inderdaad olie langs de pakking maar als hij alleen lekt aan de inlaat kant, de hoge kant dan kan hij daar lucht naar binnen zuigen. Je moet de peilstok eruit halen om te kijken of het deel waar de slang op de peilstok zit niet verstopt zit, als je aan de onderkant van de peilstok kijkt zit je 2 buizen zitten, 1 voor de peilstok zelf en 1 voor de carterventilatie. De motor kan heel erg raar gaan doen als deze dicht zit.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

12 jaar

In uiterste gevallen kan je met een rookmachine een lektest doen met draaiende motor.
Amateurs gebruiken ook wel een stofzuiger als compressor en blazen lucht in LMM en luisteren en voelen of er ergens een luchtlek zit (uiteraard zonder de motor te starten)
Sprayen met remmenreiniger vind ik vrij grof gaan ik gebruik een gasflesje met een soldeerbrander erop dat is beter gericht te spuiten. Uiteraard zonder de brander aan te steken, just plain ordinary gasssss ;-)

Blijf die B28 foutcode vreemd vinden, kan je de VIN hier eens plaatsen die op de DME geplakt is?

MJ 0
badge

12 jaar

ik heb even 2 dagen die auto met rust gelaten kreeg er gewoon hoofdpijn van pfff.

Maar nu ben ik er weer met frisse moed mee bezig.

@martin ik heb voor de zekerheid de klepdeksel pakking vervangen en het probleem blijft aanwezig. ook heb ik die slang gecontroleerd die je zei bij het olie pijlstok die slang is niet verstopt.

@mj zelf beschik ik niet over een rookmachine, maar je zegt dat sommige een stofzuiger gebruiken??? maar hoe bedoel je dat dan presies??

en met remreiniger controleer ik bij veel lucht problemen en dat werkt bijna altijd heel goed, behalve bij me eigen auto, bij klanten auto's altijd met succes maar nu pfff.

Het stickertje op de DMI is helemaal vervaag en niet leesbaar meer.

ik heb wel het chassis nummer : WBADH11050BX67150

ik krijg nu net een nieuwe stappen motor binnen weer 295 euro hoppa als of het niets is, ik ga deze daalk vervangen en dan weer uitlaten lezen en dan maar hopen dat het nu wel goed is wordt er gek van.

Ik hou het op de hoogte als het probleem blijft of opgelost is

mvg, Jeffrey

ps- bedankt voor de info

haazen 0
badge

12 jaar

De slang zelf zit eigenlijk nooit verstopt, hooguit dat er wat rommel inzit, de peilstok zelf gaat als eerst verstopt zitten en die kun je alleen maar controleren als je de peilstof eruit hebt, ik zou dat toch nog controleren, ik heb het te vaak meegemaakt dat hierdoor hele rare problemen worden veroorzaakt.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

12 jaar

Ik vroeg me af of je een M52B28 LMM had ipv van een M52B20 die kan kan fout verwisseld zijn.
Als de VIN van de auto dezelfde is als de sticker op de LMM is er niks aan de hand.
Als er lucht wordt geperst op de inlaat van de LMM en er is ergens een lek zou je dat kunnen zien/horen/voelen sissen.
Las ergens dat iemand dat had gedaan met een slang en buis op de uitblaasopening van een stofzuiger.

MJ 0
badge

12 jaar

Heyyy,,,

Ik heb inmiddels ook de stappenmotor vervangen en het probleem zit er nog steeds,
Als de auto koud is loopt hij standaard 3000 toeren dit gaat wel veel sneller weg als voorheen, als hij op de meter uit het blauwe gaat dan gaat hij schommelen tussen de 800 en 3000 toeren
en wanneer hij dan warm is loopt hij goed in zijn stationair maar als je dan 1 keer gas geeft gooit hij hem 1 keer na tot die 3000 toeren en valt dan netjes in zijn stationair.
Als je dus aan het rijden bent en je schakeld door dan gooit hij hem dus 1 keer na tot die 3000 toeren dat verandert niks na wat ik ondertussen allemaal wel niet vervangen en gecontroleerd hebt.
Ik ga vandaag maar is proberen om er inderdaad lucht door de lmm te persen om zo te kunnen zien of er inderdaad toch een lek zit die ik over het hoofd heb gezien.
De Lmm is trouwens de goeie dus lijkt me ook het probleem niet..

Iemand nog een ander idee ??? Hoor het graag zit ondertussen met me handen in het haar ...

en weer bedankt weer de info

Greetz Haazen

haazen 0
badge

12 jaar

eerst luchtmassameter vervangen.

huseyin55 0

12 jaar

[quote=huseyin55]eerst luchtmassameter vervangen.[/quote]
in het verhaaltje staat dat de luchtmassa meter al is vervangen samen met een hoop andere dingen die nu vervangen zijn

haazen 0
badge

12 jaar

Heb je toevallig al een harde reset uitgevoerd? Beide accu klemmen loshalen en enkele minuten laten ontladen tegen elkaar probeer dit eerst nog eens!

Bas_petiet 0
badge

12 jaar

Heeft weinig zin want het DME relais gaat pas aan met de kontaktsleutel. Bij het kortsluiten van de 2 losse accudraden wordt 12V aansluiting van de DME niet bereikt en er zitten geen externe softwarereset punten op de DME.
Adaptiewaardes wissen in de DME heeft wel effect dat hoor je gelijk aan het toerental als het met draaiende motor gebeurd. Weet niet of Haazen apparatuur en soft heeft om de adapties in de DME te wissen.

MJ 0
badge

12 jaar

Toch heb ik met deze reset al meerdere malen succes gehad bij een m52 motor, maar misschien is het resetten van de dme nog een extra oplossing, niet geschoten altijd mis! Het is iets wat snel te proberen is

Bas_petiet 0
badge

12 jaar

Nog nieuws over dit item?

MJ 0
badge

12 jaar

Al verder mee gekomen?

Bas_petiet 0
badge

12 jaar

probleem is niet gevonden auto is zo door verkocht

haazen 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.