BMW 3-Serie: slecht stationair draaiende 2.0 150 pk diesel

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 150 pk diesel

Nog steeds slecht stationair draaiende dieselmotor E46 compact van 2003, met zo`n 180.000 km op de klok.

Het viel me in het voorjaar op, dat de motor soms een slag miste, onregelmatig draaide, bij het afremmen voor een verkeerslicht,
of bij het rijden in een file. Bij een universeel autobedrijf met veel kennis van Duitse auto`s en een prima naam, diverse onderdelen te hebben
laten vervangen nog niet het beoogde resultaat.
Storingsdiagnose was een te lage raildruk.
In volgorde zijn de 1e keer vervangen: opvoerpomp in de tank, linepomp onder de auto, regelklep voor de raildruk, inlaatspruitstuk, carterontluchting. Storingsgeheugen gereset.

Deze zomervakantie 3000 km met en zonder caravan, naar Italie, motor draaide prima en haperde niet bij stationair of vollast draaien.

Na de vakantie begon het onregelmatig draaien en het missen van slagen opnieuw, zonder dat er aan de auto iets gewijzigd was.
Storingsdiagnose opnieuw uitgelezen en de 2e en 3e verstuiver gaven een te grote correctie weer.

2e Reparatie: advies om alle 4 de verstuivers te vervangen is opgevolgd, verstuivers zijn gecodeerd, incl. brandplaatjes.
Auto opgehaald bij de reparateur en er mee gereden.

Nog steeds niet goed, motor slaat bij stationair draaien, na enkele "misslagen" soms af, of klappert erg, je kunt dan horen dat hij begint te pulseren
als gevolg van een correctie door de computer, in warme of koude toestand, maakt eigenlijk niet uit.
Storingsdiagnose is nu: raildruk stationair te laag.

Wie weet raad?

ed bever

Geplaatst door ed bever (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Is de druk die de pomp(en) afgeven al eens gemeten? Is de druk daadwerkelijk te laag of zit er een fout in het sensor gedeelte? Lijkt wel op een versleten hoge druk pomp die net niet de juiste druk haalt bij stationair en het met een verhoogt toerental wel haalt.

gr Martin

ed bever (0), 13 jaar geleden

Beste Martin, de druk van de pompen onder de auto en in de tank is gemeten, deze was in 1e instantie te laag, vandaar dat ze beide zijn vervangen.
Voor de hoge druk pomp hebben ze geen test materiaal.

CIVICCOUPE66 (0) PRO, 13 jaar geleden

hoeveel wasde pompdruk in de tank..
wat is laag voorjou?
die hoeft niet zo hoog te zijn..

ed bever (0), 13 jaar geleden

Beste Bayrak, de gegevens van de pompdruk in de tank zijn mij niet bekend.
Als de druk niet zo hoog hoeft te zijn, kan dat toch geen oorzaak zijn?

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Als je druk te kort komt kan ook een klein beetje een probleem zijn. Als de druk door de electrische pompen niet voldoende is zal de hogedruk pomp op de motor ook zijn druk niet altijd halen. Druk van de pomp in de tank is geloof ik maar een half bar, die onder de auto iets van 4 to 4.5 bar.


gr Martin

ed bever (0), 13 jaar geleden

Begrijp ik Martin, echter de opvoerpomp in de tank, en de line pomp onder de auto zijn beide vernieuwd, ik neem dan aan dat dit geen oorzaak meer kan zijn,
anders heeft het vervangen van beide pompen geen zin gehad.
Situatie doet zich nu voor, dat veel onderdelen zijn vernieuwd, die waren misschien niet meer in een optimale staat, toch lijkt mij dat het oorspronkelijke probleem van onregelmatig stationair draaien daar niet mee is opgelost.

Ik kom er met de garagehouder niet uit, hij lijkt niet meer mogelijkheden te hebben.

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Daarom vroeg ik ook of de hogedruk pomp (Dus de pomp aan de motor) ook voldoende druk leverd, die is overigens niet zomaar te meten maar je zou het wel met een goed uitlees apparaat moeten kunnen zien.

gr Martin

ed bever (0), 13 jaar geleden

Daar kom ik op terug Martin, waar kan ik dan terecht, bij B in H, denk ik?

ed bever (0), 13 jaar geleden

Beste leden van dit prachtige forum.
Ter oplossing van het probleem zijn veel delen vernieuwd.
De uiteindelijke oplossing bleek het vervangen van de regelklep OP de hogedrukpomp te zijn.
Overigens heeft de garagehouder zich van zijn beste kant laten zien, gezien de tijd die zij hebben geInvesteerd om het probleem
te localiseren en uiteindelijk ook op te lossen

Leden van het forum bedankt voor het meedenken!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.