OPGELOST
Ik heb een probleem wat zich de laatste tijd steeds vaker gaat voordoen: soms stottert de motor bij stationair draaien. Het treedt vooral op na een ritje voor het stoplicht. Motor slaat niet af, maar klinkt alsof het mengsel te arm / te rijk is.
De wagen is net voor grote beurt geweest en de garage kan nog niets vinden. We hebben de benzine computer uitgelezen.
De volgende dingen zijn gedaan:
- LMM doorgemeten: is goed
- stappenmotor schoongemaakt
- brandstoffilters vervangen
- inlaat systeem gecontroleerd op valse lucht
- lambda voor en achter kat gecontroleerd
- katalysator was niet ernstig vervuild
De lambda 1, voor de kat, geeft bij stationair en bij deellast op 2800 toeren hetzelfde getal, als ik mij goed herinner 0,99. Dit hebben we vergeleken met een "goede" 316i en deze waarde is niet goed. Toch loopt de motor niet in noodprogramma en is de lambda wel goed.
Bougies zijn jaar geleden vervangen. Mijn garage is geen BMW dealer, maar officieel erkent service punt van BMW, ze gebruiken officiele onderdelen.
We hebben nu reiniger door de benzine gedaan en de garage geeft aan om eerst een paar honderd kilometer op benzine te rijden. Ze denken dat wellicht de injectors van de benzine zijn gaan lekken, waardoor het mengels te rijk wordt.
Ik ben nog niet naar een gasspecialist geweest om de LPG injectors te controleren en de gas computer te laten uitlezen.
Het vervelende is dat het zo nu en dan voorkomt, vooral bij een koude start is alles wel in orde.
Wie heeft een goed idee?
Misschien stiekem toch de bougies? Of toch valse lucht via een gaatje in uitlaat voor lambda 1, is dat mogelijk? Toch de injectors zoals de garage zegt? Maar dan zou het toch constant moeten voorkomen?
Jullie adviezen wordt op prijs gesteld.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb je ook al eens de temp.sensor kvs gecontroleerd ? als deze een verkeerde waarde geeft aan de DME kan hij ook te rijk gaan lopen,dan zullen je bougie's wel zwart moeten zijn ?
hoeveel km is ermee gereden ? met de bougie's dan ? ander een keer nieuwe erin draaien,kosten niet veel en het doet de auto geen kwaad.
en de uitlaat is helemaal gasdicht zoals ik begrijp ? en op bedrijfstemperatuur gemeten ?
succes
Stefan
Stefan,
bedankt voor je reactie. Ik heb je suggesties opgeschreven en ga ermee naar de garage als ik terug ben van een reis naar Noorwegen. Ik zal onderweg alleen op benzine rijden met injector cleaner, is een goedkope oplossing en kijken of dat werkt.
Uitlaat heb ik mijn twijfels over, ik zal het met de monteur bespreken. De bougies zijn april 2005 vervangen, hebben nu zo'n 30 duizend km gelopen.
Die temperatuur sensor waar je het over hebt, kvs, wat houdt dat in? Het is zo dat bij koude motor er geen probleem is, alleen bij motor op bedrijfstemperatuur (meestal, 1 keer is het met een koude start ook fout gegaan.)
Ik laat je weten of de injector reiniging wat heeft opgeleverd.
18 jaar
Dre,
de kvs sensor is de 'koelvloeistof' temperatuur sensor,deze zit in de cilinderkop,dan wel van de buitenkant erin geschroeft!met als het goed is een blauw/groene stekker erop!
het probleem verdenk ik niet in de bougie's,
maar ben benieuwd en wacht je reactie wel even af!
Stefan
18 jaar
Vanmiddag ben ik weer even bij de garage geweest. Na een reis naar Noorwegen was het motormanagement lampje gaan branden, dus eindelijk een fout. Na uitlezen vanmiddag gaf de computer aan dat de nokkenassensor storing geeft. Woensdag wordt deze vervangen, want het lijkt inderdaad op dat dit de boosdoener is, tenminste als ik dit forum lees, dan komen de symptomen overeen.
18 jaar
Vanmiddag ben ik weer bij de garage geweest. Andere nokkenassensor erin (wel ander type, maar dat maakt niet uit volgens de garage), maar het wordt niet beter. Ook de foutmelding 'nokkenassensor, contact verstoord' of iets in die strekking blijft op de diagnose apparatuur staan.
Ze kunnen de foutmelding zelfs niet wegkrijgen. Computer gereset, op contact, starten, maar foutmelding is er nog steeds.
Verder met een spuitbus toch maar op valse lucht gecontroleerd, geen resultaat. Ze hebben geen idee meer wat het is. Wie o wie helpt me op weg? Ik wil niet de hele motor in delen vervangen....
18 jaar
Net nog even gereden. Heb wel het idee dat hij wat beter reageert op het gas. Bij de garage gaf de uitleesapparatuur ook de lambda aan, maar de CO2 is gemeten en is goed.
18 jaar
De wagen gaat woensdag weer naar de garage. Ik wil dat ze eerst de simpele dingen eens goed checken: valse lucht voor of na de motor, lekkende injectoren, bougies, bougiekabels, etc.
Ik hou jullie op de hoogte.
18 jaar
Het is opgelost. Na enig aandrengen van mijn kant en het meewerkende eergevoel van de garage, zijn ze nog maar een dagje aan het zoeken geslagen. Eerst maar de mechanische kant van het verhaal: bougies, valse lucht, injectoren, etc.
Na een uurtje zoeken was het gevonden: valse lucht bij een potje op het inlaatspruitstuk, een klein kunststof onderdeel (geen LMM) die ook iets regelt aan de inlaatlucht. Hier waren haarscheurtjes in opgetreden.
Ook zijn de bougies vervangen, die waren ook ten einde. Nu loopt de motor weer mooi, nokkenassensor krijgt weer een logisch signaal (oude is weer terug geplaatst, want die was niet kapot, en nieuwe heeft de garage weer terug genomen zonder te factureren - netjes) en de lambda is weer begonnen met werken.
18 jaar
zie je wel gas is toch om op te koken
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar