Ik heb verschillende berichten gelezen over fouten met het uitvallen van verschillende elektronische onderdelen.
Tot op heden nog geen oorzaak vastgesteld want ook mijn E61 heeft dit probleem soms:
1. Abs systeem uitgevallen eerste melding
2. Versnellingsbak uitgevallen tweede melding
3. Display weggevallen
Een tijdje geleden heb ik een voltmeter in de 12V aansluiting geplaatst om te kunnen monitoren. zie: http://www.ebay.co.uk/bhp/car-voltmeter
Spanning welke ontdekt heb zijn de volgende:
Alles normaal: 14.3V
Bij rijden blijft deze spanning ook normaal, bij gas loslaten zakt de spanning voor een paar seconden met 0.3V en gaat dan terug naar de 14.3V ook bij stationair lopen.
Nu gisteren toen ik terugkwam van het werk stond de spanning de hele rit op 15.4V en alles werkte zonder problemen.
Vanmorgen vertrek ik thuis en na 500meter zie opeens 17.6V op de voltmeter en er kwamen weer de bekende foutmeldingen. Dit zal natuurlijk de beveiliging zijn om te voorkomen dat componenten door overspanning defect gaan.
Auto aan de kant van contact af, even gewacht en gestart. De spanning stond toen de hele tijd op 11.7V. 10 minuten verder rijden nog steeds op 11.7V maar het laatste stuk heeft een slecht wegdek en toen ik daar overreed ging de spanning opeens naar de 14.2-14.3V en bleef er ook op staan ook toen ik alle stroomvreters aangezet had. De laadregelaar doet dus goed zijn werk.
In de kofferbak reeds deze week de MPM nagekeken deze en de rest van de modules waren droog en zuiver.
Daar er een behoorlijke kostprijs aanhangt om maar alles te vervangen en sterker nog uit verschillende berichten blijkt dat het vaak geen oplossing brengt wil ik het eerst anders proberen op te lossen.
Door het rammelen heb ik het vermoeden dat misschien iets slecht contact maakt, heeft iemand misschien ervaring hier mee???
Zitten er koolstofborstels op de dynamo en kunnen deze vast zit en door het rammelen weer contact gemaakt hebben? Of misschien een stekker met slecht contact?
Alex
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit lijkt op een defecte spanningsregelaar op de dynamo. Deze laadt te hoog, wanneer je 17,6 volt meet en helemaal niet wanneer je 11,7 volt meet.
Dynamo even laten reviseren dus. Grote kans dat het probleem dan opgelost is. Met name het te hoog laden wijst op een defecte regelaar.
Een spanning groter dan 14,6 volt brengt schade aan de accu en is nog gevaarlijk ook....bij een spanning van 14,6 volt en hoger gaat een accu gassen (knalgas).
Dus inderdaad even de dynamo laten nakijken.
Is er toevallig een andere accu ingegaan? Zo ja dan moet accu als vervanging geregistreerd worden.
Als het goed is ( als je navigatie hebt ) dan heb je een IBS ( intelligent batterij sensor ) gemonteerd bij je accupool die de spanningswaarde van je accu meet en via deze waarde wordt je dynamo aangestuurd.
Tevens kun je bij de dealer een energiediagnose en eventueel dynamotest en IBS waarde laten controleren.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar