BMW 1-serie 2008: Start 2 seconden...

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: N43B20A, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 105

De auto gewoon rijdend weggezet. Volgende dag start hij niet. Startmotor draait 2 seconden en valt dan stil. Nieuwe accu erin geeft zelfde resultaat.

Uitlezen: foutcode 2CFA, Gaskleppotentiometer 2

Gaspedaalsignaal loopt netjes van 0-100%
Gasklephuis krijgt zijn 5 V spanning en gasklepmotor reageert.
Heb dit nog niet eerder meegemaakt, maar het lijkt erop dat de gasklep dus gewoon goed functioneert en de startmotor wordt stil gelegd door de ECU.
Heb met aanslepen geprobeert en ook met een hulp draad de startmotor bediend en dan blijft hij starten, maar wil nog steeds niet aanslaan.
Iemand ervaring met deze storing?

Siem Bijman

Geplaatst door Siem Bijman (340) badge , lid sinds 23 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 1-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

1 maand geleden - kaleido 1

badge

Heb je vonk en krijgt hij benzine ?
Aanslepen is tenzeerste af te raden.

1 maand geleden - Siem Bijman

badge

Sorry, druk gehad. Maar er gisteren nog even mee bezig geweest. Geen vonk en geen injectie. Maar vreemde is dat hij na 2x rondgaan met starten stopt. Helaas is er maar 1 sleutel want lijkt een beeetje op startblokkering, al geeft hij daar geen fouten op.

1 maand geleden - Siem Bijman

badge

Stapje verder gekomen. Het gasklephuis blijft een foutmelding (2CFA) geven. Wat blijkt nu? Het gasklephuis is wel goed, maar de spanning die de gasklep moet doen bewegen hoort 12V te zijn, gestuurd vanuit de ECU. Deze is echter maar 4V, dus eerst hebben we de bedrading gecontroleerd naar de ECU en die was in orde.

Conclusie: probleem zit in de ECU. Wordt vervolgd

2 weken geleden - Siem Bijman

badge

Correctie op het vorige: de gasklep heb ik getest door 12V en massa te geven op de gasklepmotor. En daarbij de stroom gemeten. Gasklep werkte en vroeg maar 2A stroom dus dat is niet de oorzaak.
De computer laten testen en ook die was goed. Die 4 V die naar de gasklepmotor gaat is dus correct. Blijkbaar varieert de spanning afhankelijk van de stand van het gaspedaal ?

check

Beste antwoord, geplaatst door

2 weken geleden - Siem Bijman

badge

Uiteindelijk bleken de bobines stuk te zijn. 4 Nieuwe en loopt weer als een zonnetje. Vreemd dat hij na 2 tellen starten daarmee stopte...en fouten gaf op het gasklephuis.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 1-serie of stel zelf een nieuwe vraag.