Hallo,
Geruime tijd last van slecht starten van m'n 325 TDS uit 1994
Moet geruime tijd doorstarten voordat ie aanslaat..... of een paar keer op en van contact....3 keer voorgloeien
dan slaat ie meestal wel in 1 keer aan.
ook als ie warm is, moet je geruime tijd doorstarten....
Als ie dan aanslaat rookt ie op moment van aanslaan behoorlijk zwart / grijs.... daarna rookt ie haast niet meer.
Heb al:
Voorgloei installatie gecontroleerd, gloeibougies vervangen, (komt wel spanning op tijdens gloeien)
Brandstoffilter vervangen...
Koelvloeistofsensoren vervangen
enkele malen Wyn's brandstofsysteem reiniger toegevoegd aan brandstof
uitgelezen, met Carsoft 6.5, fout die hij telkens opstaat: Brandstofhoeveelheid bepaling vervang brandstofpomp of regelapparaat. (motor draait erg netjes, roetmeting 2.1)
Brandstof leidingen gecontroleerd....
blijkt dat er bovenop de tank, bij brandstofopvoerpomp telkens een heel klein plasje diesel ligt?? kan zo niet zien waardat vandaan komt...
Ik gok een beetje dat dat de problemen met het slechte starten veroorzaakt, maar zijn er nog andere factoren waar ik rekening mee moet houden???
Gaarne suggesties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Die diesel wat je daar zit liggen mag zowiso niet,hier kan hij ook lucht door aanzuigen,maak het eens schoon en controleer slangen/klemmen en aansluiting eens..
Ook kun je de timing van de pomp eens controleren.
Is dat probleem ineens ontstaan of na reparatie ?
Hoeveel Ohm meet je op de koelvloeistof temp sensor bij warme motor ?
Gr Stefan
Heb het idee dat het is ontstaan nadat de opvoerpomp en overhevelpom (aan andere zijde van de tank) zijn vervangen
gaf toen het wel bekende probleem dat als de tank half leeg is de motor geen diesel meer aangevoerd krijgt.
heb even een doorzichtige slang tussen filter en pomp gezet... tot zover geen luchtbelletjes kunnen zien
morgen vroeg even weer kijken ..
Pomptiming heb ik nog niet gecontroleerd, is daar speciaal gereedschap voor?
zal morgen ook even de weerstand van de koeltemperatuursensor even opnemen en noteren.
ik zal iedergeval de slangen vanaf de tank controleren en eventueel vervangen.
bedankt voor je reactie.
Marc
controleer het toerental van de motor eens als deze rondraaid op de startmotor.
de onsteektemperatuur van diesel ontstaat door voor gloeien en de hoge compressie van de motor.
wanneer de motor met een te laag starttoerental draait is het mogelijk dat het langer duurt voordat de motor aanslaat omdat het langer duurt voordat de ontsteektemperatuur bereikt wordt.
dit is een probleem wat nogaleens voorkomt bij dieselmotoren met een hoge km stand of oudere auto's.
oorzaak:
slechte accu.
slechte bedrading of corrosie van stekkers .
vervuild startrelais
startmotor loopt op zijn laatste benen.
succes
15 jaar
ok.... dat had ik er inderdaad nog niet bij gezegd... maar blokje heeft inmiddels 335000 km gedraaid.
kan zo niet zeggen dat de startmotor echt traag draait, maar in iedergeval wel even een kijkje waard, contacten even reinigen
van het gehele start circuit... en accu even goed doorladen en dan even weer kijken wat ie doet.
Nou, heb in ieder geval de startmotor schoongemaakt, alle contacten, accu, + kabels en massa's...
extra massa kabel aangelegd, accu geheel opgeladen......
Startmotor draait als een tierelier... slaat dan na 1 keer gloeien aan, 4 slagen.... en valt dan weer uit.
tijdens starten flink wat luchtbellen kunnen zien tussen filter en inspuitpomp...
Brandstofpomp in de tank losgehaald, nieuw rubber manchet geplaatst... slangen zijn verder wel droog,
dus even afwachten of het nu wel droog blijft daar.... tank was verder wel droog ... behalve in de kom waar brandstofpomp zat...
Wat wel opvalt, is dat motor behoorlijk rauw loopt.... net een trekker...
als dat luchtverhaal is opgelost, ga ik toch ook maar even de pomptiming controleren.....
heb wel een meetklokje, met vw adapters, gaat dat passen?? of zijn er speciale verloopjes voor ??
Probleem is opgelost.....
Brandstofleiding van filter naar inspuitpomp vervangen voor orginele plasticleiding i.pv. rubber slang,
overige rubberenslangen vevangen
starten was is al een heel stuk verbeterd, maar nog niet helemaal top.
Terugslangklepje gemonteerd in de toevoer leiding en probleem nu helemaal opgelost.
Bedankt voor de Reacties
Bedankt voor de feedback!
Gr Stefan
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar