close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: Startprobleem BMW 330XD

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 3.0 Diesel

Mijn probleem is hetvolgende:


Vorige week heb ik per ongeluk 1,5 liter V-power benzine getankt ipv V-Power Diesel (==>sufferd ja!!)

Gelukkig kwam ik er direct achter en kon de schade beperken tot 1,5 liter, de overige 62 liter is aangevuld met diesel.
Ik heb de tank vervolgens half leeg gereden en vervolgens weer aangevuld met diesel. Dit heb ik 2 keer herhaald.
Ik heb absoluut NIETS aan de auto gemerkt, hij heeft geen seconde ingehouden of gebreken getoond, echter gisteren duurde het starten 2 seconden langer dan normaal (koud en warm) , momenteel start de auto helemaal niet meer.
Mijn eerste reactie was uiteraard dat het door de fout getankte benzine moest komen.

Echter de kwaal lijkt identiek te zijn aan een reparatie van een jaar geleden, toen er een verstuiver defect was.
De auto miste praktisch geen vermogen, als hij liep liep hij mooi regelmatig echter wilde absoluut niet starten!

Auto is intussen uitgelezen en deze geeft aan een drukstoring te meten bij de motor.
Echter de 6 de versrtuivers hebben gelijke waarden, dus daar lijkt het niet te zitten (of kan dat toch ondanks de gelijke waarden?)

Nu resteert de vraag, is het logisch dat door de 1,5 liter benzine de opvoerpomp defect is, of de "hoofd"pomp, of wellicht toch de verstuivers?

Ik moet wel zeggen dat een maand gelden de auto al eens af en toe inhield, pas vanaf 3500 rp/m.
Hiervoor wilde ik naar de garage gaan, maar na 2 dagen was het probleem weer volledig verdwenen.

Is dit misschien een voorverschijnsel geweest van een pomp die overleden is??


Wie kent dit probleem en wie heeft een goede raad voor mij?


[url=http://img509.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img509.imageshack.us/img509/8929/...[/img][/url]

Geplaatst door

330XD (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat je al eerder een storing had is al een teken aan de wand.
Dat dit "zichzelf" oploste wil niet zeggen dat het initieele probleem weg is.

De kleine hoevelheid benzine meteen aangevuld met ruim diesel is niet het probleem, doordat je diesel in de tank gooit op het laatst is dat goed gemengd, en heeft geen invloed.

Een drukstoring lijkt me meer de hoofdpomp die niet meer goed werkt, maar een test/vervanging zal uitzijzen wat het precies is.
Als de pomp brandstof krijgt wat vrij eenvoudig is te testen dan heb je met een drukprobleem naar de verstuivers maar een ding in de keten, de hoofdpomp.

Cor

Cor1822 0
badge

17 jaar

Heb je toevallig ook de auto gestart om hem naar een andere pomp te rijden, toen je erachter kwam? Als de tank leeg is en je gooit er dan 1,5 liter benzine bij dan is dat wel schadelijk als je um start. En vergeet niet, de beide brandstoffen moet eerst wel goed gemengd zijn voordat je er niets meer van merkt. Op zich denk ik niet dat het kwaad kan mits de hele boel goed is gemengd voordat je hebt gestart.

Sytze

sytze 0
badge

17 jaar

De diesel/ benzine moet inderdaad goed gemengd zijn, en nee, ik heb niet meer gereden naar een andere pomp.
Het inhouden van 3 weken geleden leek me wat op de lucht massa meter, maar dat gaat (mijn ervaring) nog een stukkie rustiger, dit waren echt best abrubte schokken toen, enkel boven de 3.500 toeren.

Maar de pomp kan dus defect zijn, ondanks hij gewoon normaal rijdt als ik m aan de praat heb met een quickstart spray?

Ik heb wel het gevoel dat hij ietsje (maar ben niet zeker) minder pit heeft en het leek erop dat ie wat meer pluimt. Overdag zie ik dat niet maar 's avonds in de koplampen van je achterligger viel het me wel op.
Dit kan trouwens ook zijn omdat ik normaal een redelijke doorijder ben, en nu rij ik tamleijk rustig. Als je dan een keer accelereerd zie je nogal ns vaker dat ie dan wel even wat pluimt.

Heeft iemand enig idee wat zo'n pomp zal gaan kosten?

Zijn er bijv. ook goed ruil/ revisie pompen of is dat niet aan te bevelen?

Groet,


Stefan

330XD 0

17 jaar

De hogedrukpomp is een vitaal onderdeel van dit soort dieselsystemen. Er worden ontzettende hoge drukken opgebouwd in de pomp. Als er maar ook iets van benzine door de diesel zit geeft geeft dit onherroepelijk schade aan de HD pomp. Dit is merkbaar door minder vermogen,maar vooral aan het slechte of niet meer starten. De raildruk komt dan niet meer aan de benodigde waarde.

Hans

Hans4037 0
badge

17 jaar

Nou hallo allemaal een vreemd verhaal, maartoch....

Uiteindelijk de auto naar een dieselspecialist gebracht en deze heeft na veel zoeken en meten geconstateerd dat het een drukklep zou zijn op de HD pomp. Deze heeft hij kunnen repareren, totaal 730 euro kwijt en daarvoor had ik 1 dag plezier! Koude start was en bleef prima maar na 2 dagen begon de ellende weer van voren af aan....
Direct terug uiteraard en de auto weer 2 dagen moeten missen. Nu kwam men erachter dat er blijkbaar toch een verstuiver bij bleek te zitten die ook niet de juiste waarde had. Deze is dus vervangen 'onder coulance" (310 euro) enkel materiaal dus, en de auto start weer prima.

Er resteren mij wel 3 vragen; is het billijk dat zo'n reparatie 1050,00 euro kost en hoe kan een bedrijf met de juiste apparatuur er nog steeds zoveel moeite mee hebben de kwaal te vinden?
Verder vraag ik me af hoe het kan dat deze verstuiver eerst een goede waarde heeft en na het repareren van de drukklep ineens een onjuiste waarde?

Ik zou bijna zeggen dat de verstuiver gewoon de oorzaak was en dat men onnodig uren heeft verknalt met zoeken, en daarbij wel de drukklep gefixt, maar welke wellicht helemaal niet de boesdoener is geweest van het niet starten.

Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken, maar happy ben ik niet na deze aderlating.....

Heeft iemand hier een goede raad op of ervaringen mee?

Verder heb ik 2 dagen na deze reparatie problemen met de automaat die in 4de en 5de gang ineens begint te schokken/ bokken bij accelereren! (boven de 100 km p/u)
Het lijkt erop dat de bak kuren begint te krijgen. Het vreemde is dat in de 1ste, 2de en 3de versnelling niets aan de hand is.

Kan de bak beschadigd zijn door de uitgevoerde reparatie doordat er bijv. dieselolie overheen is gelopen tijdens het loshalen van alles leidingen en pompen?
De auto rook nl van binnen heel erg naar diesle de eerste 2 dagen.

Ik log voor dit onderwerp een nieuwe klacht met onderwerp: automaat hapert 330XD


gr,


Stefan

330XD 0

17 jaar

als bmw de auto uit lees en de verstuivers controleer dan moeten die binnen een minimale en maximale waarde valen en als dat goed is dan geef hij geen storing op. het beste kan je de verstuivers testen om de retour leiding eraf te halen en af te sluiten en dan op elke verstuiver een aparte retour leiding zetten en in een bak uitlaten komen de motor stationar laten draaien en als er uit een verstuiver diesel loopt inplaats van drupels is die defect.

mvg stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.