Het is (hoog) zomer momenteel, maar toch kan ik mij een probleem herinneren waar ik tegen aanliep met onze wintersport in maart.
Vorig jaar heeft Carrec Technocentre te Soesterberg een gereviseerde motor en schakelbak in mijn auto geplaatst. Dat hebben ze goed gedaan.
Er is alleen iets wat mijn erg stoort. Ik reed afgelopen winter een ski oord in Oostenrijk binnen waar het (logisch) behoorlijk koud was. Een graad of -15.
Het gevolg was dat mijn auto niet startte na een koude nacht. Soms lukt het nét en drie keer helemaal niet. Daardoor heb ik tot twee keer toe een plaatselijke garage moeten bellen, om mij hiermee te helpen. Ze hebben een nieuwe accu geplaatst, wat totaal niet heeft geholpen. Hun reactie was dat er een vacuüm prbleem met mijn motor zou kunnen zijn en/of de gloeibougies moeten beter worden afgesteld.
Dit verhaal heb ik neergelegd bij Carrec, maar die meldde mij dat ze niet iets konden constateren bij een motor die gewoon startte...
Het gebeurt namelijk alleen bij (extreme) natte kou. Ze kunnen me dus niet helpen, met als gevolg dat ik een volgende keer in de sneeuw, waarschijnlijk weer de pineut zal zijn.
Weet iemand een oplossing? Is het inderdaad misschien een gloeibougie en/of vacuüm probleem?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het kunnen inderdaad de gloeibougies zijn of je gloeirelais(aansturing naar gloeibougies)
Gloeibougies kan je niet afstellen!
Al laten uitlezen op foutcodes?
Bij kou wordt er andere diesel geleverd ivm met vlokvorming. Waarschijnlijk had je andere diesel getankt, van voor de kouperiode. Er is ook een additief te koop als je zomerdiesel hebt getankt.
Hoe heeft de plaatselijke garage de wagen dan gestart ? Als je in maart in Oostenrijk staat met nog zomerdiesel in, dan zou je in de winterperiode in Nederland niet getankt hebben, en dan heel zuinig naar Oostenrijk gereden. Garage moet voorgloeisysteem toch kunnen testen .Ik zou beginnen met foutcodes uit te lezen, gloeibougies en voorgloeirelais-module gaan regelmatig defect.
Beste Einstein Brain/Generator/MJ,
De garage vertelde me dat ze de auto uiteraard hebben uitgelezen, waarbij er geen foutcodes te zien zouden zijn geweest. Ook vertelden ze me dat er verder met de voorgloeirelais bij het uitlezen geen enkel probleem was. En daarmee was de kous af. Ik kan die garage moeilijk meenemen op ski vakantie: ze willen/kunnen me niet verder helpen.
Is een additief zoals Diesel Antifreeze niet een oplossing? Want waarschijnlijk is de hele motor zo koud/vochtig geweest? Of is dat onzin?
11 jaar
Oke. Maar als je nadat het flink gevroren heeft de motor start, draait de motor dan goed rond of gaat dat moeizaam? (met een goeie accu neem ik aan)
Kan ook in je startmotor zitten dat deze bij kou teveel weerstand heeft en niet goed rond gaat.
Beste The Generator,
Of mijn motor goed draaide? Ik kan mij herinneren dat ook na het monteren van een gloednieuwe accu het nog steeds niet lukte om mijn motor aan de praat te krijgen. Er moest een speciaal middel in de luchtinlaat gespoten worden om de motor weer werkend te krijgen.
De startmotor zou iets kunnen zijn. Kan ik die laten nakijken? Want het is natuurlijk erg moeilijk om een situatie na te bootsen die hier in Nederland niet voorkomt (extreme vorst en veel vocht).
De motor zelf is door de garage Carrec erin gezet. Zij beweren dat die fantastisch loopt, dus dat neem ik dan ook maar even aan.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar