BMW 3-Serie: stationair gedrag verandert onverklaarbaar

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: m47tu

Hallo,

Ik heb een 320D uit 2002 (M47TU motor), 270d km op de teller.

De motor heeft stationair altijd wat ruw gelopen, je ziet hem dan trillen.
Ik heb van anderen begrepen dat meer mensen dit zo ervaren.

Maar de laatste weken draaide hij zijdezacht stationair, geen getril meer.
En sinds een dag of wat is het weer als vanouds, trillen.

Iemand enig idee hoe dit kan?

pieter_galant

Geplaatst door pieter_galant (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

heeft deze motor nog de Bosch VP44 brandstofpomp of al commonrail ?

pieter_galant (0), 13 jaar geleden

common rail

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Pieter ,maakt het nog verschil of de aandrijving ingeschakeld staat of in de vrijstand?

pieter_galant (0), 13 jaar geleden

In de N stand is het beter omdat dan het toerental wat hoger is (750rpm).
Als ik hem in D zet zakt het toerental naar 730rpm en trilt hij ook meer. Of dit normaal is weet ik niet, volgens de dealer wel. Ik zelf dacht altijd dat het stationair toerenal altijd goed geregeld wordt, onafhankelijk van de belasting.

Het plotselinge verschil wat ik zie was in de N stand. Jaren ruw, een maand zijdezacht, nu weer ruw; en dat alles zonder dat er iets gedaan is.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Bij de commenrail moet de werking zijn als volgt. Bij iedere arbeidsslag meet de bdp sensor hoe snel de krukas-tandkrans voorbij draait. De versnellingsbak moet wel in de vrijstand staan.,ook bij een automaat. In de versnelling met koppeling in getrapt zijn we van plan te gaan rijden en wordt er niet meer naar dat egaal draaien omgekeken. Bij merc. is dit zo en omdat bosch producten overal gemonteerd worden neem ik aan dat het bij BMW ook zo werkt . Doe in ieder geval de cilinder- vergelijk -test Zie hoeveel de verstuivers meer en minder inspuiten om een mooie loop te krijgen . Alle minnen en plussen moeten op 0 uitkomen .De bedragen die je ziet zijn in mg. Zijn de motorsteunen bij deze motor electronisch geregeld. M.a.w zitten er electr. leidingen aan ? Succes.

pieter_galant (0), 13 jaar geleden

Hallo,

Correctiewaarden liggen alle vier dicht bij nul, dus dat ziet er goed uit.

Motorsteunen zijn niet geregeld.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

En maakt het nog uit of je de versnellingsbak inschakeld....... Eigenlijk had ik wel wat correctiewaardes willen zien om een goede gelijkloop te krijgen. Misschien kan je wat reiniger in de inlaatspuiten om de kleppen en zetels te reinigen . Laat de motor niet op hol slaan . Middelen van TEC doen het goed. Succes.

pieter_galant (0), 13 jaar geleden

Compensatiewaarden verstuivers zijn allemaal kleiner dan +/-0.4.

Als je de bak in D zet zakt het toerental van 750 naar 730rpm en nemt het trillen toe.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Zo hoort het wel te zijn maar op 20 t/min daar kijk ik niet van op.

pieter_galant (0), 13 jaar geleden

Oorzaak gevonden; de carterventilatie zat dicht. Dan bedoel ik niet de olieafscheider, maar het kanalen in het kleppendeksel. Kleppendeksel vervangen en het probleem lijkt voorbij.

Waarschijnlijk heeft het al die jaren al wat dit gezeten, maar de laatste weken helemaal. Dit kan ook het hogere olieverbruik verklaren van de laatse tijd. Alles is gecontroleerd, en er lijkt geen vervolgschade te zijn.

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

Bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.