BMW 3-Serie: Stationair probleem en afslaan na gasgeven vlak na koude sta

Bouwjaar: 1999

Ik heb een vreemd probleem met m'n stationair loop.
Het gaat om een BMW 318i uit 1999, E46 model met 1,9 liter motor.

ALs ik 's ochtends start, start hij gewoon vlot. Stationair loopt hij dan ook netjes. Als ik nu echter een dotje gas geef, dan valt het toerental echter ver voorbij het stationair toerental terug, dus veel te laag en gaat dan pruttelend afslaan.
Ik kan het afslaan voorkomen door zelf een klein beetje het gaspedaal in te drukken.

Ook merk ik dat de wagen soms, vooral na loslaten van gaspedaal, even wat licht zagend stationair wil lopen alsof het een zware scheepsdiesel is. Dus beetje zo van brumbrumbrumbrumbrum..

Ik heb diverse dingen geprobeerd, maar nog niet de oplossing gevonden.
Vacuumslangen tussen inlaatspruitstuk en benzinedrukregelaar vervangen evenals die tussen spruitstuk en drukregelaar.
LMM schoongespoeld.
Stationair regelmotor uitgespoten met carburateur cleaner. (ik hoor deze duidelijk nog werken als het toerental schommelt).
Luchtfilter is net vervangen.
Gasklep schoongespoten.

Iemand een idee of ervaring met een dergelijk probleem?

tommy_hf

Geplaatst door tommy_hf (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Arnold684 (0) PRO, 18 jaar geleden

controleer de slangen op vacuumlek, vooral de slang achterop de motor, onder je microfilterbak wil graag aan de onderkant scheuren.

TesT (0) PRO, 18 jaar geleden

heb je al storingen laten uitlezen ???

tommy_hf (0), 18 jaar geleden

wat ze konden vinden is dat mengsel wel even wat te arm is. Mogelijk valse lucht.

Vandaag nog op speurtocht geweest, stationair regelklep nogmaals schoongemaakt en afslaan is merkbaar minder, hij lijkt wel iets beter te kunnen compenseren. Maar doet nog steeds de stationairloop van een amerikaan na op sommige momenten.

Vandaag ook die slang achter het motorblok eraf gehaald evenals de ontluchtingsklep. Blijkt dat carterontluchtingsklep die helemaal op inlaat spruitstuk zat vies van olie was en de slang aangekoekt was met olierestanten. Ook bleek de aansluiting vanaf kleppendeksel verstopt te zitten. Dat er dus uitgehaald, maar zonder merkbaar resultaat. Ik ga van de week in ieder geval de carterontluchtingsklep en de slang nieuw bestellen, want die lijken me niet meer als nieuw. De DISA verstelunit aan de zijkant van het blok ratelt soms ook nogal, dus die moet ik ook eens vervangen.

En dan weer kijken waar het nog meer aan kan liggen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.