BMW 5-Serie: Stationair regelklep defect??

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 525i m20b25

Hallo,

Ik heb met mijn auto een probleem.
Deze loopt af en toe niet mooi stationair en lijkt het of deze gallopeerd. Ik heb het gasklephuis schoon gemaakt.

Tijdens het schoonmaken kwam ik erachter dat er een scheur in de korte slang van het stationair regelklep naar het gasklephuis zit.

Nou dacht ik dus even proberen met tape (tijdelijk) om deze dicht te maken weer. Alles weer gemonteerd, pakt de motor niet meer aan.
Tape er weer af en vervolgens pakt hij wel weer aan en loopt goed. Maar je hoort dat hij lucht aanzuigt via die scheur.

Ook als ik de stekker van het stationair regelklep eraf haal veranderd er niks. Hij blijft dat net zo lopen als met de stekker erop.

Zou het kunnen dat deze scheur is onstaan door een defecte stationair regelklep?

Gr,
Adriaan.

a3aan

Geplaatst door a3aan (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Adriaan,

Die scheur erin is zowiso niet goed, afplakken om te testen kun je dus nogmaals proberen.

Misschien is er nog iets anders aan de hand, want die slang mag niet lekken en moet dan goed lopen, slaat hij dan ook niet aan met volgas ? Het kan zijn dat hij veel te veel brandstof krijgt bv,

De slangen gaan wel vaker kapot, en heeft niks met de stappenmotor te maken.

Gr Stefan

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Mogelijk lopen hier een paar problemen door elkaar.
De scheur in de slang veroorzaakt valse lucht en daardoor een verarming van het mengsel.
Die verarming wordt bemerkt aan de hand van het lambda-signaal en de ecu leert zichzelf aan om meer in te spuiten.
Op het moment dat de slang weer dicht gemaakt wordt is het mengsel dan te rijk.

Slang dichtmaken/vernieuwen en ecu resetten door de accu een 1/2 uurtje los te halen (of ecu los van de kabelboom).
Dan nog maar een keer kijken wat het stationair doet.

a3aan (0), 14 jaar geleden

Slang heb ik tijdelijk even gerepareerd en de accu eraf gehaald.

Even wachten dus en kijken of dit werkt.
bedankt voor de snelle info.

Adriaan.

a3aan (0), 14 jaar geleden

Even weer geprobeert net, hij loopt wel weer goed alleen is het nog wel wat als de motor stationair draait en ik geef even een keer een dot gas had het lijkt alsof hij verzuipt. Hij pruttelt even een seconde en loopt dan weer mooi, laat ik het gas los loopt hij ook weer mooi stationair. Wat zou dit dan kunnen zijn?

Verder dus even een nieuwe slang bestellen.
Adriaan

appie_arnhem (0), 14 jaar geleden

Die dingen zitten vaak ook vast van binnen. schoonmaken heeft weinig zin. Tikje op dat ding geven kan ook wel eens helpen.
Als die dan eenmaal goed doet, niks meer aan doen.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Een tikje ? Schoonmaken lijkt me beter, gewoon met remreinger, als het klepje weer goed beweegt is het goed, ga je erop slaan, maak je meer kapot dan nodig en lijkt me overbodig.

Het pruttelen kan vanalles zijn, denk aan een teveel aan brandstof of aan een slechte verbranding, bougie's e.d.

Kun je er eens een opname van maken en die op youtube plaatsen ?

Gr Stefan

a3aan (0), 14 jaar geleden

Haha ik ben al blij dat ik op deze site een tekst kan plaatsen.

Bougies zitten er net nieuw in( zelf geplaatst).
Kabels zijn ook oké.

Ik ga even bij de sloop langs denk ik om even te vragen of hun zo'n stationair regelklep hebben, dan dus maar even proberen en een andere slang uiterraard!

appie_arnhem (0), 14 jaar geleden

Ik heb een Volvo 850 gehad. dat ding moest ik tijdens zijn eerste start (koud) moest ik de gaspedaal beetje intrappen en zo houden tot ie een beetje op temp kwam. Anders sloeg ie af. Heb ik dus de stappenmotor eraf gehaald hoe jij het zegt met remmenreiniger wd40 enz enz schoon gemaakt. weer opgezet en deed het weer niet. toen paar kleine tikjes deed ie het weer en daarna ook niet meer aan gezeten. Tot aan heden heeft ie ook gewoon zijn werk gedaan en zijn eerste start was ook gewoon normaal. Geen voetje meer op de gaspedaal.

Ik zei maar een tikje hoor. Niet zo hard dat je dat ding kapot slaat en de rest wat er onder zit. :)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.