BMW 5-Serie: stationair toerental schommelt bij belasting systeem

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2500

hoi
probleem: op stationair draaien slaat motor soms over, zeker wanneer je systeem belast met airco of binnenverluchting. Je voelt het haast wanneer je al deze laatste uitzet maar blijft onderin ergens raar. Garage denkt dieselpomp maar das natuurlijk dure grap, in hun voordeel he
auto doet het sinds ik versterker en woofer installeerde krijg ik indruk, de massa is al heraangesloten, nu denk ik aan opvoerpomp? kan iemand me zeggen waar ik deze vind? en of er iemand is met dergelijk probleem?
ben echt smoorverliefd op deze kar, een 6cilinder hoort toch stilletjes op een lijn te purren? wie kan dit weer waar maken???
greetzz

ettonneg

Geplaatst door ettonneg (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

als ik me niet vergis onder je achterbank deksel wegnemen zit die in je tank

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Koppel de plus van de versterker en woofer eens af en probeer het dan nog eens.

ettonneg (0), 14 jaar geleden

zalig snelle reactie!!! i m amazed!
had recent al idee van versterking etc eruit te hale om fout op te sporen, gaf geen verschil, bummer! toerental durft ook licht te schommelen bij eender welke belasting, zelfs bij aan zetten van lichten, of op en aflaten van de vensters, niet meer dan 200 toeren ofzo mr toch merkbaar. vorige garagist zei me dat de aarding blijkbaar weg was, dus die checkte de massakabel vooraan motor, schraapte die wat af en teruggeplaatst, gaf wel verschil, maar blijf het miniem gewaarworden...ik ga straks even achterbank eruithalen, bij mijn weten steekt daar enkel de batterij en een abs moddule ofziets, het is een touring, zit de nafttank dan nergens anders? heb nog eenzelfde auto staan die ik voor onderdelen gebruik, zal daar is kijken of ik iets vind te demonteren voor ik aan de goeie kar begin,
echt, super bedankt al voor snelle reacties!!!

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Lichten aan, vensters op en neer, airco aan, etc. zijn allemaal dingen die veel stroom trekken.
Daardoor gaat de dynamo werken wat een (extra) belasting voor de motor vormt.
Kan zijn dat de dynamo heel zwaar loopt.

Heeft deze motor al een luchtmassa meter?
En zit er EGR op?

ettonneg (0), 14 jaar geleden

bedoel je met dynamo 'alternator'?want die heb ik ook al vervangen...er is op forums sprake van spruitstuk of stationaire klep, die zou mss vervuild zijn...de mijne is een M51 blok, 525 v bouwjaar '95, heb echt ni veel kennis van mechanica maar ik begin wa te geloven dat de dieselpomp zelf het wat aant begeven is....starting to lose confidence...toch start ze goed, al doet de versterking er niet veel goeds aan, als ik contact aan zet en 3 minuutjes audio beluister en dan wil starten moet motor toch enkele keren rond voor er genoeg kracht is echt aan te slagen, verder nooit last met starten (recent alle gloeibougies vervangen, geen lek aan injectordarmpjes...

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ondertiteling voor onze Belgische zuiderburen: met Dynamo bedoelen wij inderdaad tegenwoordig alternator.
Wij maken geen onderscheid tussen de ouderwetse gelijkstroom dynamo of de tegenwoordige wisselstroom dynamo (alternator).

Stationair klep zou me hooglijk verbazen. Een diesel heeft die niet, net zo min als een gasklep.

Een diesel moet bij de huidige temperaturen voorgloeien om netjes aan te slaan, in ieder geval eentje uit 1995. Als je eerst naar de audio luistert (met contact aan neem ik aan) en dan gelijk start wordt er niet voorgegloeid. Probeer het dan eens met eerst contact uit, 3 seconden wachten en dan weer contact aan. Wachten tot de gloeilamp uit gaat en dan starten.
Is het dan nog niet goed, dan trekt je audio wel heel erg veel stroom, of de accu is op sterven na dood.

ettonneg (0), 14 jaar geleden

oks, ben wa ten einde raad aant rake...heb dus volledige draagarmset vooraan vervangen, zowel als silent blocks achteraan. Heb andere dieselopvoerpomp gestoken, mn versterker (1200 watt) verwisseld met eentje van 400watt. Het voorgloeien hou ik steeds rekening mee, heb wel het idee dat audio veel kan trekken idd maar toch schommelt stationair NIET als ik alles opendraai volumegewijs (zonder airco of binnenverluchting weliswaar!). Toen ik wagen pas had deed ik er accident mee, hele motorkap en bourage rechtsvooraan de prak in, is hersteld geweest maar de draagarmen en stuurkogels nu pas vervangen. Radiator was niet geraakt, aircosysteem afgelaten en bijgevuld (geen lek!).de inslagpomp rechtsvooraan deed haar job best wel goed blijkbaar. De alternator is ook vernieuwd, de koppeling in zn geheel vernieuwd 2maand geleden, een nieuwe 100Ah batterij en een massakabel van de versterking naar chassis van 2duimen dik.
what else to do? is it going to be injectiepomp? heb er wel een liggen maar is blijkbaar enorm werk die te vervangen.....

of zou het gewoon iets simpel electronisch kunnen zijn?
De koffer zowels als kofferruit werkten niet, de slotjes uit andere touring gehaald en werken perfekt in de mijne

stefan84 (0), 14 jaar geleden

1200 Watt ????? Die verhalen lees ik vaker, bij zo'n vermogen blijf je echt niet in de auto zitten, die aantal watt's zullen wel op de doos staan, het RMS vermogen ligt een stuk lager en daar moet je naar kijken.

En met 1200 Watt zou je accu het ook niet lang volhouden etc..

ettonneg (0), 14 jaar geleden

RMS vermogen composet 2 x 120 w
RMS vermogen Woofer rockford 400w,
s echt geen verhaaltje, de batterij houd het mss 25minz uit aan halve power, i know

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Luidsprekers hebben geen vermogen, anders zou je geen versterker nodig hebben.

gr Martin

ettonneg (0), 14 jaar geleden

still no avail...
heb opvoerpomp vervangen, de overloopdarmpjes tussen injectors waren ook allemaal goed versleten, allemaal vervangen, zowel de afvoerdarm. De witte power relais en de zwarte relais voor dieselpomp vervangen, dacht dat die mss zelfde probleem geven als de standlichtenmodule, die begint ook wel al is raar te doen(las ik al), had ik dus voor, alle relais aan de zekeringsdoos vervangen, probleem opgelost, terug standlichten...
helaas, stationair probleem blijft, is enkel weg als ik de ventilatie niet gebruik...welk me doet denken dat er iets aan de riemen scheelt, de riemspanner?
Iemand zei me krukas poulie vervangen, indien deze kapot is zou het probleem zich toch altijd voordoen??
when will she run as she ought to....?

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Wat bedoel je met het schommelen van het toerental als je iets aanzet? Het is normaal als je een grote gebruiker aanzet dat het stationair toerental verhoogd word maar hij hoort dan wel 1 vast toerental te draaien, Als je de airco aanzet of hij slaat zelf aan dan verhoogd de computer het stationair toerental met 50 tot 100 toeren.

gr Martin

ettonneg (0), 14 jaar geleden

het schommelen is niet ritmisch, ik weet dat als je airco of dergelijke aanzet het systeem wel ff moet bijwerken, dat doet ie ook, maar bij mij komt dit terug, en voel je, bv aan de lichten wachten, soms dat hele motor schokt, hij zal nooit uitvallen maar je hoort dat hij niet soepel draait zoals zonder ventilatie aan. Vooral als ze warmstaat, na lange rit, moet ik airco of binnenverluchting niet aanzetten, als ik rijd voel je er niks van, enkel stationair...mss de verstuivers is kuisen en opnieuw regelen?

lukas jansen (0), 14 jaar geleden

Kan 1 of 2 verstuivers zijn die lekken.Bij belasting merk je er denk ik niks van.Misschien ook de kleppen?

ettonneg (0), 14 jaar geleden

ok, verstuivers gevonden, ga ze morgen is vervangen, heb ondertussen ook al bosch regeleenheid voor binnenverluchtin vervangen, geen verschil...lets hope the injectors will change something!

ettonneg (0), 14 jaar geleden

btw, wat bedoel je met EGR oldford? Heb net de aircofilter links naast handschoenenkast vervangen, daarachter zit een platte plastic doos met printplaat in, aan weerszijde 2 stekkers, rechts een gele en een blauwe, links een witte en een groene. Bediening verluchting en airco? Als ik de gele stekker rechts eruithaal, stopt het geschommel, dus ik dacht, vervangen die doos, hetgeen ik deed but no avail!
strak aan verstuivers beginnen dus...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.