BMW 320 tdi (E46): Stuurt trilt hevig bij remmen,het stuur staat schuin,de auto tre

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel

Hallo,

Allereerst: de auto is al meerdere malen uitgelijnd, men heeft zelfs (niet op mijn aanraden) de veerpoten onder de motorkap
iets verplaatst (bouten losgehaald, poot verschoven en weer vastgedraaid).

Het probleem is ineens ontstaan. De auto trekt vanaf dat moment (hevig) naar rechts, en is erg gevoelig voor het kleinste hobbeltje.
Redelijk op hetzelfde moment begon het stuur te trillen bij remmen en dook de auto bij remmen dus sterk naar rechts.

De paar keer uitlijnen heeft het naar rechts trekken wel enigszins verbeterd maar weg is het niet, hij blijft zenuwachtig.

De auto heeft nooit een ongeluk gehad (ik ben de 2e eigenaar en rijd er sinds 3 jaar in), toen ik hem kocht was alles prima in orde.
Ik heb geen stoeprand geraakt, niet dat ik me kan herrineren. Erg vreemd allemaal!

Ik ben radeloos, wat kan ik er nog aan doen? De motorrubbers en draagarmrubbers van de voorwielen (achterste) zijn vervangen, voor zijn beide remschijven+blokken vervangen en de auto is uitgelijnd. Ik ben nu tig-honderd euro verder en nog is het prut.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Of een adres van een bedrijf die hier gespecialiseerd in is (diagnose + verhelpen)?

Zoals gezegd ben ik radeloos; als iemand me kan helpen dan zou ik erg blij zijn!!

Jan

PS: de auto staat -meen ik- voor op 225/45/17 en achter op 245/40/17 van het merk goodyear (eagle F1), heeft ie altijd gestaan.

Jan4901

Geplaatst door Jan4901 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

BMWWillem (0), 17 jaar geleden

Jullie zijn het belangrijkste vergeten..........begin eens met draagarm rubbers te vervangen, komt namelijk heel veel voor en zeker met grotere wielen.

Jan4901 (0), 17 jaar geleden

Hallo Willem,

Excuus....die zijn ook nog recent vervangen. Bij de voorwielen, de achterste draagarmrubbers. (hoop dat dit je genoeg zegt).

Bedankt voor je antwoord, ik hoop dat je misschien alsnog een ander idee hebt.

Jan

De Car-Rage (0) PRO, 17 jaar geleden

Hoe is het met de fuseekogels ? deze zitten namelijk in rubber. Als dit rubber oud wordt dan gaat de auto ook erg zoeken op de weg, ze zijn dan niet kapot maar wel duidelijk merkbaar tijdens het rijden.
De draagarm rubbers die je v.v. hebt zijn dat wel originele, ze zijn namelijk ook van andere merken te krijgen maar dit rubber is niet zo stug als origineel en dat geeft ook vaak problemen.
Dat het stuur scheef staat is wel erg vreemd ( terwijl hij al uitgelijnd is !! ) er is toevallig toch niks met het stuurhuis aan de hand !!

Succes ermee, groetjes De Car-Rage

Jan4901 (0), 17 jaar geleden

De fuseekogels? geen flauw idee....ik kan aardig sleutelen maar dan aan motoren. Ik heb zelf nog nooit (serieus) aan een
auto gesleuteld.

Ik ga kijken of ik dit na kan laten kijken. Of kan ik dit zelf doen (kun je me misschien aangeven waar ik moet kijken?).

De draagarmrubbers zijn origineel is mij verteld dus dat zou het probleem niet moeten zijn.

Tja, ik zou niet weten hoe er iets met het stuurhuis aan de hand zou moeten zijn; de auto heeft geen ongeluk gehad,
geen stoeprandje gepakt etc. En toch is het erin geslopen, snap er niets van.

Zoekerig, schuin stuur etc. Om gek van te worden.

Bedankt voor de tips!! Uiteraard laat ik het hier weten als ik het probleem gevonden heb.

Jan

Oh ja bijna vergeten: kan het door een probleem met de fuseekogels komen dat een auto met nieuwe remschrijven en -blokken
(3000km gereden) alsnog WEER een trilling/trekken geeft bij remmen op de snelweg?

BMWWillem (0), 17 jaar geleden

dat kan inderdaad, ook heel belangrijk, originele schjven en blokken monteren daar is bmw heel gevoelig voor. Heb ikzelf al diverse malen meegemaakt en qua prijs scheelt het bijna niets.

stefan84 (0), 17 jaar geleden

@ willem

koop nooit schijven + blokken bij de dealer,en tot nu toe nog helemaal geen problemen gehad met de remmerij etc..

Stefan

benony (0), 17 jaar geleden

Zit de zuiger van de rechter remklauw niet vast?
Het zou kunnen dat de rubber rond de zuiger los is gekomen en er water in de klauw is gekomen.
Als de rechter rem vast zit zal hij naar rechts trekken bij rijden en remmen en zullen er trillingen op het stuur komen bij remmen omdat de schijven krom trekken door de warmte.

Jan4901 (0), 17 jaar geleden

Hallo, bedankt voor jullie reacties.

Door drukte op het werk (buitenland) nog geen tijd gehad om ernaar te laten kijken.

Ik heb ook nog de tip gehad om de wielen te wisselen, kijken hoe dat uitkomt. Mijn tipgever had
door voor- en achter te verwisselen ineens een perfect rijdende auto; dat zou mijn trillende remmen
e.d. niet verbeteren maar hopelijk is mijn schuine stuur etc. dan wel verholpen.

One can hope can't he......

Zodra ik even tijd heb zal ik de remmen en fusseekogels na laten kijken. Hopelijk aankomende week.

Als ik zo her en der lees wil ik het niet eens weten als er iets met het stuurhuis aan de hand is.....

Ik hou jullie op de hoogte, mocht er iemand nog een tip hebben dan hoor ik die graag!!

Jan

stahlgrau (0), 17 jaar geleden

Ik had geen trillingen of scheef stuur maar wel een auto die zeeer sterk naar rechts trok. Na uitlijning bij de dealer (computer) "ziezo mijnheer nu zal hij heel wat beter rijden" ik vertrek, laat op de grote weg mijn stuur los en ja hoor, daar ging ie weer. Terug naar de dealer, daar zaten ze even met de handen in het haar. Het enige wat er te doen viel was de wielen van kant verwisselen om het effect tegen te gaan , en toen was het opgelost. Een beetje scheef afgesleten band was waarschijnlijk de oorzaak.

Just my 2 cents

Jan4901 (0), 17 jaar geleden

Heb nu de voorwielen (banden+velgen) naar achter verplaatst. Ik rij nu voor op 245/40/17 en achter op 225/45/17 :-)

Vreemd genoeg staat door deze actie het stuur nu niet meer naar rechts maar naar links!
De auto doet precies hetzelfde als voor het wisselen van de wielen maar dan naar links ipv naar rechts....

Ik ken iemand die een autobedrijf heeft, ik mag van een van zijn auto's alle 4 de wielen onder mijn auto proberen.

Eens kijken wat dat uithaalt.

Ik heb me gek gedacht hoe dit nu heeft kunnen gebeuren. Begin dit jaar heb ik twee nieuwe achterbanden (de 245ers)
eronder laten zetten, merk good year eagle F1, de V-band zullen we maar zeggen. en ik begin steeds meer te denken
dat het misschien wel daardoor is gekomen....misschien is er 1 niet goed ofzo.

Wie weet heb ik wel hetzelfde als stahlgrau...ik hoop het!!!

Fyuen (0), 17 jaar geleden

Ik heb ook zoiets priecies gehad op mijn 323i e46, Het is combinatie van veel factoren, slechte velg+banden,
Begin voor goegkoop maar eerst met het verwisselen van banden, en je stuurkolom te verstellen. De stuurkolom verstel je dmv de hendel te ongrendelen en probeer dit maar naar alle kanten posities te verstellen! tot de stuur van je auto na een 90 graden bocht vanzelf naar het middel trekt.

Jan4901 (0), 17 jaar geleden

Hallo,

Het bleek aan de voorbanden te liggen. Er zitten nu nieuwe onder en de auto rijdt weer prima en rechtuit.

Had het niet verwacht, de banden waren nog geen jaar oud. maar kennelijk was het toch het probleem!

Iedereen bedankt voor de hulp!

Jan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.