BMW 3-Serie: Te hoge CO M52

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: M52b25 (323i)

Ik heb het volgende probleem: Bij mijn E36 323i is de CO-waarde te hoog(3%) en de lambda te laag(0,91). De motor loopt dus veel te rijk. Nu heb ik hem laten uitlezen(geen originele BMW-software) en daar kwamen 2 foutcodes naar voren: eindtrap lambda-sensor 1(cyl 1-3) en eindtrap lambda-sensor 2(cyl 4-6). Als de foutcodes gewist worden, komen ze meteen weer terug. Volgens de monteur kan dit probleem in de motorregeleenheid zitten, maar dat wist hij niet zeker. Komt dit probleem iemand bekend voor en weet iemand ook wat te doen hieraan? Is er misschien nog een relais wat dit kan veroorzaken?

JagerAutomotive.nl

Geplaatst door JagerAutomotive.nl (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Toevallig ook de nummers van die foutcodes? Is het signaal van de lambda-sondes gemeten of uitgelezen? Dat helpt ook.

Kan ecu zijn, maar dat gebeurt niet echt zo vaak.
Kunnen de lambda-sensors zijn of de bekabeling of indien het de verwarming van de sondes betreft een zekering.
Dit moet nagemeten worden om te zien wat er vervangen moet worden.

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 14 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord. Volgens de monteur had het idd met de verwarming te maken. Nummers van de foutcodes heb ik helaas niet. De zekeringen zijn natuurlijk makkelijk te controleren, maar die had ik al ff snel bekeken en geen doorgebrande aangetroffen. Heb jij dit probleem al vaker bij de hand gehad?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Er zijn 5 zekeringen voor de motor, genummerd F1 t/m/ F5.
F3 is 20A en zekert de lambda-sonde verwarming. De overige 4 zijn 30A.
Zekering F3 krijgt pas stroom als het DME-relais wordt aamgestuurd (als de motor loopt).

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 14 jaar geleden

Zitten deze zekeringen in de zekeringenkast onder de motorkap? Ik heb alle zekering daar gecontroleerd met een spanningszoeker, maar er is er geen één defect helaas. Of zitten deze zekeringen op een andere plaats?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Geen idee. Ik heb alleen het elektrisch schema, niet de plaats waar ze zitten.
Maar het moeten er 5 bij elkaar zijn, waarvan er eentje 20A is, de andere 4 zijn 30A.
Misschien in de buurt van de DME? Achter de accu zit een afdekplaat. Daarachter zit de ecu.
(Tenzij de accu in de kofferbak zit). Ik bedoel de plek onder de motorkap rechts tegen het schutbord.

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 14 jaar geleden

Mijn accu staat idd achterin. Maar het DME en de motorregeleenheid zitten dus rechts tegen het schutbord? Dan ga ik daar ook wel zoeken naar die zekeringen. In de zekeringenkast kon ik ook al niet de zekeringen vinden met de ampères zoals jij aangaf in die samenstelling van 5 zekeringen. Alvast bedankt voor je behulpzaamheid!

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Nou, ze zitten in een uitsparing in wat het schutbord lijkt te zijn.
Wordt afgedekt door een rubberachtig deksel dat met een aantal zwarte moeren vastzit.
Achter de plek waar bij een 4-cylinder de accu staat.

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik ga morgen zoeken als ik er aan toe kom (moet morgen ook verhuizen)! Ik hoop wel dat het zoiets is, want volgende week moet de auto afgemeld zijn!

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Jarno

Bij de DME hoef je niet te kijken,daar vind je geen zekeringen,deze zit idd zoals oldford zegt,achter de plek waar een 4 cilinder de accu heeft staan.

De zekeringen zitten alleen onder het zwarte deksel van de motorkap,waar je ze zelf al gevonden hebt,ook zitten een aantal zekeringen onder het stuur,je moet dan even de plastic kap verwijderen,het zijn er volgens mij een stuk of 5/6 maar waar deze voor zijn moet ik je schuldig blijven..heb ze er zelf ook zitten.

Gr Stefan

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik heb het goede schema gevonden en er blijkt geen zekering te zitten tussen het DME-relais en de verwarming van de oxygen sensor.
Tenminste niet voor deze motor. Wel bij een M3.
Schema kun je bij onderstaande link downloaden, klik op het rode woordje "here":
http://www.wiringdiagrams21.com/2008/07/...

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 14 jaar geleden

Oke, nou dat is dan jammer. Dan blijven er dus alleen nog de sondes, bekabeling of toch de motorregeleenheid over.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Als ik me niet vergis zit er ook een relai voor de verwarmin van de sonde,als je het zekeringsdeksel eraf neemt,zie je nog een klein zwart rechthoekig kapje zitten,deze kun je ervanaf halen,en dan zie je nog 3 relai's zitten,ene daarvan is van de brandstofpomp.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.