close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: temp meter loopt op, koeling systeem te veel druk.

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 523

he, mijn temp meter gaf aan dat hij te heet was,heb de moter stop gezet en me koeling nagekeken toen ik de dop los wou maken merkte ik dat er erg veel druk op stond,toch heb ik rustig de dop open gedraaid en de koeling naar buiten laten lopen, ik hoorde hierbij een borrelend geluid.
nu geeft hij aan tr weing koelvloeistof. weet niet wat ik moet doen moet ik het bij vullen of juist niet.

heeft dit te maken met me koppakking.
hoop dat iemand er bij kan helpen.

Geplaatst door

nederland (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Er moet natuurlijk wel genoeg vloeistof inzitten. Bijvullen als de motor koud is.
Koppakking kan, maar kan ook een koelingsprobleem zijn. Brand er een storingslampje? Draaien de koelvinnen wel?
Lekke koppakking kan eenvoudig getest worden met een CO-snuffelaar door de betere garage of de dealer.

oldford 0
badge

15 jaar

Als je bij warme motor de dop los draait is het logisch dat de boel overstroomt.

Voor je ermee verder rijd, vul je het koelsysteem weer met koelvloeistof, je hebt kans dat hij ontlucht moet worden, met het schroefje naast de dop.

Het kunnen meerdere oorzaken hebben..

Denk bv aan een thermostaat die dicht blijft staan, een waterpomp die niet meer werkt..Als dit bij stilstand alleen gebeurt kan ook de visco koppeling kapot zijn ( dat ding waar je ventilator opzit )

Ook komt het regelmatig voor dat de koppakking of een scheur in de kop de oorzaak is..

Het beste wat je kan doen is het systeem even onder druk laten zetten i.c.m. een cilinderlektest..om het e.e.a uit te kunnen sluiten.

Als je de dop van het expansie reservoir los draait en de motor start, zie je dan een straaltje koelvloeistof uit het reservoir komen ? Even proberen als hij stationair loopt of met een verhoogt toerental.

Als je niks ziet gebeuren kan de waterpomp kapot zijn,zie je wel wat, dan werkt deze waarschijnlijk nog.

Als de motor op temp is ( meter in het midden ) zijn dan alle slangen incl radiateur mooi even warm ?

Als de onderste slang koud blijft, kan het zijn dat de thermostaat niet opent en zodoende te warm word.

Bij een warme motor is iets van druk op het koelsysteem wel normaal, ze mogen niet keihard zijn, en ook bij koude motor mag dan niet en mag er geen druk op het koelsysteem staan, is dat wel het geval, kan de kop of koppakking de oorzaak zijn.

Een heel verhaal, maar nu kun je iets testen / uitsluiten.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

[quote=oldford]Er moet natuurlijk wel genoeg vloeistof inzitten. Bijvullen als de motor koud is.
Koppakking kan, maar kan ook een koelingsprobleem zijn. Brand er een storingslampje? Draaien de koelvinnen wel?
Lekke koppakking kan eenvoudig getest worden met een CO-snuffelaar door de betere garage of de dealer.[/quote]
er brand geen storings lampje, en de koelvind draaid en werkt ook.

nederland 0

15 jaar

En de rest ??

stefan84 0

15 jaar

En de rest ??

stefan84 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.